Nekromanti Framslumpade rollpersoner

Pale Imp

Swordsman
Joined
11 Feb 2002
Messages
448
Location
Boden
Till UnImp (mitt univeralsystem) håller jag på och klurar på ett bra sätt att slå fram en RPs personlighet. Problematiken består just i att UnImp är ett universalsystem, så framslagningen måste kunna vara tillräckligt generell för att kunna passa till alla tänkbara genrer (nästan) samtidigt som jag vill kunna slumpa fram intressanta rollpersoner som känns realistiska / förankrade i den givna spelvärlden.

För att närmare kunna förklara lite om hur jag hittils försökt lösa problemet måste jag tyvärr tjata lite regler som har med personliga drivkrafter etc att göra.
Jag använder något jag kallar för Motivationer. Dessa beskriver

A) Vad RP "brinner för", d.v.s. dennes personliga
målsättning.
B) Hur RP vill gå till väga för att uppnå sitt mål.
C) Hur starkt RP känner för motivationen.

Motivationerna är som följer:

Beskyddande ( )
Den beskyddande agerar för att bevara någonting eller för att skydda någon / något mot allt som kan tänkas vara skadligt. När beskyddarens valda person, plats eller föremål är i uppenbar fara får denne använda motivationen nivå till alla framgångs-slag som är menade att avvärja faran tills hotet upphör.

Nivå 1 - Direkta hot konfronteras.
Nivå 2 - Undersökningar av potentiella hot och faror görs.
Nivå 3 - Ett liv vigt att tjäna.

Hatisk ( )
En hatisk person fylls av avsky och kallsinnighet då hon ställs inför det hon hatar. Föremålet för hatet kan vara nästan vad som helst, t.ex. en person, en viss åsikt, en etnisk grupp, en ras eller en annan gruppering i samhället. När den hatiske agerar för att skada, förlöjliga eller motarbeta det hon hatar adderas motivationens nivå till alla framgångs-slag som syftar till detta.

Nivå 1 - Provocerande beteende.
Nivå 2 - Aggresivt agerande och målsättning att orsaka skada.
Nivå 3 - Fanatiskt hat.

Passionerad ( )
Den passionerade brinner för sin kärlek till en person eller för ett hängivet intresse. Hon strävar efter ökad kunskap / skicklighet eller sin älskades gunst och välmående. Den passionerade får lägga till motivationens nivå på alla framgångs-slag som följer dessa målsättningar.

Nivå 1 - Agerar mot sin passion då tillfälle ges.
Nivå 2 - Söker aktivt sätt att leva ut passionen.
Nivå 3 - Inget annat än passionen har någon betydelse.

Girig ( )
Den giriges personliga strävan efter sitt mål tenderar ofta att bli både självisk och skadlig. Status såsom makt och inflytande eller materiella ting som pengar och värdeföremål är vanliga specificeringar för den girige. När den girige ser en chans att uppnå sitt mål får denne lägga till motivationens värde till alla framgångs-slag så länge de tjänar till att uppnå målet.

Nivå 1 - Tar tillfället i akt när det visar sig.
Nivå 2 - Prioriterar sitt personliga mål över andra.
Nivå 3 - Skulle skära halsen av sin egen mor för en spotstyver.

Visionär ( )
En religion eller ideologi uppfyller visionären. Hon söker ständigt förmedla den till sin omvärld och lever efter dess principer även om omvärlden ser annorlunda ut. Visionären kan antingen vara en reformator eller en konservativ anhängare av en redan godtagen religion / ideologi. Då visionären försöker förmedla sitt budskap, omvända någon eller leva efter visionen får denne lägga till motivationens på alla framgångs-slag.

Nivå 1 - Förmedlar sitt budskap till de som vill lyssna och lever efter dess regler.
Nivå 2 - Söker frambringa sin vision också till ovilliga.
Nivå 3 - Fanaticism.

-------------

Hittils har jag kommit fram till 2 sätt att slå fram dessa motivationer.

Ett
Först slår man fram vilken motivation RP ska ha, sedan slår man på en specifik tabell över den motivationen för att ta reda på mot vad motivationen gäller. Exempelvis:

Resultat, slag ett: Hatisk ( )
Resultat slag två: Främlingar.
Summa: Hatisk (Främlingar)

Två
Här slår man först fram en själva inriktningen (alltså det som står inom parantes efter motivationen) från en allmän tabell där alla resultat är kompatibla med alla motivationer. Sedan slår man fram motivationen.. detta går också att invertera för att bli mer likt sätt ett, men det spelar ingen egentlig roll.

Problemet här är att jag inte kommer på tillräckligt många inriktningar som passar till alla motivationer.

Så. slutligen. Vad tycker ni om mitt tillvägagångs-sätt ? Har ni idéer som kan göra det bättre (framslagningen, jag är nöjd med mina motivationer).
Någon som har lust att brainstorma fram inriktningar som passar till kriterierna ?
 
Top