Nekromanti Framsidan?

Nero_UBBT

Warrior
Joined
28 Jan 2001
Messages
373
Location
Umeå
Hej!

Jag tycker rollspel.nu kunde ha en roligare framsida. För mig är det forumen som är den stora behållningen och nuvarande nyheter eller småprat som fyller ut framsidan lockar inte till vidare läsning inne på forumen.

Istället tycker jag att man kanske, åtminstone på en del av framsidan skulle kunna "fronta" ett/ett par av de intressantaste foruminläggen just nu. Antingen genom att någon/några administratörer får fullmakt att göra detta. Alternativt skulle detta kunna göras genom att man "frontar" den mest aktivaste diskussionen. Ett stycke av grundinlägget skulle räcka, men det skulle kunna öppna forumiters ögon för diskussioner som de själva annars kanske inte hade kastat sig in i och samtidigt ge en viss allmänkunskap om vad som är ropet på forumen just nu.
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Nero said:
Istället tycker jag att man kanske, åtminstone på en del av framsidan skulle kunna "fronta" ett/ett par av de intressantaste foruminläggen just nu. Antingen genom att någon/några administratörer får fullmakt att göra detta. Alternativt skulle detta kunna göras genom att man "frontar" den mest aktivaste diskussionen.
Alt. att man har två skilda poster: Ett där man får rösta fram en diskussion (alt bestäms enväldigt av våra härskare här på wrnu) och en där man får se dom populäraste diskussionerna senaste veckan.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,589
Location
Rissne
Jag brukar argumentera för att Forumlistan borde vara framsidan...
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,589
Location
Rissne
Dante said:
Typ, såhär?
JAAAAAAAA!

Precis så. Nu kanske folk som besöker stället faktiskt ser att vi är ett forum också =)
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,082
Location
Göteborg
Och för oss som inte hittar till saker som inte slängs i ansiktet på oss: vart tog vrållådan vägen?
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Jag gillade den gamla framsidan.
Inte för att jag minns exakt hur den såg ut men den var bannemej mer inbjudande. Jag fastnade ju för den direkt och hittade forumet direkt så fort jag hittade den då det begav sig.
Fan att jag inte kan minnas exakt. Fast det ligger iof mycket i att jag tyckte bättre om hela sidans utseende bättre då. Det kändes mer enhetligt och forumet var mycket mysigare plus att alla funktioner som fanns funkade fint, som till exempel du-har-fått-svar-mailet. Fast åter å andra sidan tycker jag bättre om alla de spalter och det som finns nu, vrålen etc. Det är nog mest utseendet och färgerna på alltsammans som inte känns alls lockande eller speligt. :gremlaugh:
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,589
Location
Rissne
Pilzeman said:
Och för oss som inte hittar till saker som inte slängs i ansiktet på oss: vart tog vrållådan vägen?
Den ligger till höger som vanligt?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,589
Location
Rissne
solvebring said:
Jag gillade den gamla framsidan.
Inte för att jag minns exakt hur den såg ut men den var bannemej mer inbjudande. Jag fastnade ju för den direkt och hittade forumet direkt så fort jag hittade den då det begav sig.
Fan att jag inte kan minnas exakt. Fast det ligger iof mycket i att jag tyckte bättre om hela sidans utseende bättre då. Det kändes mer enhetligt och forumet var mycket mysigare plus att alla funktioner som fanns funkade fint, som till exempel du-har-fått-svar-mailet. Fast åter å andra sidan tycker jag bättre om alla de spalter och det som finns nu, vrålen etc. Det är nog mest utseendet och färgerna på alltsammans som inte känns alls lockande eller speligt. :gremlaugh:
Artikelsidans utseende är medvetet gräsligt för att Gardener vill få Dante att klämma ur sig den mytiska Nya Designen som sedan ska förvandlas till ett tema som används både där och här på forumet.

Fast jag funderar på att bygga något temporärt, bara för att det är så jäääääääääävla fult.


Om du nu inte menar forumets portalsida, den som fanns fram till igår. Den med en massa rutor och bilder och några diskussionstrådar ihopslagna till ett mischmasch. Då har du helt enkelt fel =)
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Artikelsidans utseende är medvetet gräsligt för att Gardener vill få Dante att klämma ur sig den mytiska Nya Designen som sedan ska förvandlas till ett tema som används både där och här på forumet.
Dante din bövlars grafiker ... layoutare eller vad du nu är... Hjääälp oss! Vi ber dig på våra bara knäään! Låt oss slippa fulheten! Gör ett lika vackert jobb som med Riotminds böcker! Snäääälla! Å, du gud av den visuella bekvämlighetens ordning i fulhetens kaos, hör vår bön!

Fast jag funderar på att bygga något temporärt, bara för att det är så jäääääääääävla fult.
Om nu inte Dante hör vår vädjan så gör gärna det. Det vore underbart om det äntligen hände något.

Om du nu inte menar forumets portalsida, den som fanns fram till igår. Den med en massa rutor och bilder och några diskussionstrådar ihopslagna till ett mischmasch. Då har du helt enkelt fel =)
Nej, inte den. Den var funktionell dock lika visuellt gräslig som resten av forumet. Nej jag menar just själva http://rollspel.nu.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,867
Location
Stockholm
solvebring said:
Dante din bövlars grafiker ... layoutare eller vad du nu är... Hjääälp oss! Vi ber dig på våra bara knäään! Låt oss slippa fulheten! Gör ett lika vackert jobb som med Riotminds böcker! Snäääälla! Å, du gud av den visuella bekvämlighetens ordning i fulhetens kaos, hör vår bön!
Alltså, jag hade en idé – med färdiga strukturskisser och hela konkarongen – men Krank (det aset) har fått mig att omvärdera hela alltet.

I stället för att binda samman artikelsystem, diskussionsforum och wiki till en enda enhet (som min första tanke var) är jag nu inne på att bygga tre separata delar sammanhållna av en gemensam framsida.

De tre subsystemen innehåller ohyggliga mängder information, så att välja vad som ska visas var och när, samt vad som ska gömmas undan eller tas bort helt och hållet är ingen tårtbit i parken direkt.

Men jag jobbar på det – även om inget ser ut att hända. Det är lite som att tapetsera om ett rum: det jag gör nu är att riva bort gamla tapeter, spackla och slipa – dvs. allt det där tråkiga man måste göra för att slutresultatet ska bli bra. (Och precis när jag satt upp de första tapetvåderna kommer Krank och får mig att tycka att en annan tapet vore mycket snyggare.)
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Men jag jobbar på det – även om inget ser ut att hända. Det är lite som att tapetsera om ett rum: det jag gör nu är att riva bort gamla tapeter, spackla och slipa – dvs. allt det där tråkiga man måste göra för att slutresultatet ska bli bra. (Och precis när jag satt upp de första tapetvåderna kommer Krank och får mig att tycka att en annan tapet vore mycket snyggare.)
:gremlaugh: Classic! Kan dock hålla med om att
I stället för att binda samman artikelsystem, diskussionsforum och wiki till en enda enhet (som min första tanke var) är jag nu inne på att bygga tre separata delar sammanhållna av en gemensam framsida.
helt klart låter bättre, ja. Inte för att jag vet så mycket om hur det går till att sy kallingarna, men den här typen av kallingar låter klart mer strukturerade än de billigare kallingarna som däremot går snabbare att sy. :gremwink:

De tre subsystemen innehåller ohyggliga mängder information, så att välja vad som ska visas var och när, samt vad som ska gömmas undan eller tas bort helt och hållet är ingen tårtbit i parken direkt.
I see, men det låter iaf väldigt najs att du jobbar på det. Hur pass går det med spacklandet och slipandet då?
Ser det ut att ta veckor eller månader förresten (bara nyfiken)?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,589
Location
Rissne
Dante said:
Alltså, jag hade en idé – med färdiga strukturskisser och hela konkarongen – men Krank (det aset) har fått mig att omvärdera hela alltet.
Jaja, skyll på mig du bara... =)

Allvarligt talat så blir jag ju glad om jag på något sätt bidragit till att slutdesignen blir bättre =)

Dante said:
I stället för att binda samman artikelsystem, diskussionsforum och wiki till en enda enhet (som min första tanke var) är jag nu inne på att bygga tre separata delar sammanhållna av en gemensam framsida.
Jag håller nog med. Så länge man kan komma åt de andra två från var och en så är jag helt klart för. Sedan kan man, om man lite till mans har plats över, ta och stoppa in nåtslags mouseovergrejer eller nåt som visar senaste inlägg, artiklar, wikisidor...

På tal om wikin ska jag försöka få tid att felsöka skiten snart; det funkade ju ett tag - sedan plötsligt inte alls.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,867
Location
Stockholm
krank said:
Allvarligt talat så blir jag ju glad om jag på något sätt bidragit till att slutdesignen blir bättre =)
Ja, alltså, jag är ju inte oförmögen att ta till mig kritik eller att ta in synpunkter från andra än mig själv. :gremsmile:
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,589
Location
Rissne
Dante said:
Ja, alltså, jag är ju inte oförmögen att ta till mig kritik eller att ta in synpunkter från andra än mig själv. :gremsmile:
Det har jag aldrig trott heller; däremot är det ju knappast så att mina idéer och åsikter är obändig naturlag som måste följas; jag ser ingen som dum i huvudet bara för att den har andra idéer eller åsikter...
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,082
Location
Göteborg
krank said:
Pilzeman said:
Och för oss som inte hittar till saker som inte slängs i ansiktet på oss: vart tog vrållådan vägen?
Den ligger till höger som vanligt?
Samma brasklapp som innan, men helt seriöst hittar jag den inte. Har testat att skriva in forum.rollspel.nu direkt, att klicka mig hit via rollspel.nu, att klicka på länkarna Forumlista, Artiklar, Rollspel.nu (nere till höger), Rollspel.nu (uppe till vänster), Forum (också uppe till vänster) och typ allt annat som skulle kunna vara något med framsida, baksida eller småprat. Jag ser den inte till höger om någonting.

Precis hur dum och korkad är jag?
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Pilzeman said:
Samma brasklapp som innan, men helt seriöst hittar jag den inte. Har testat att skriva in forum.rollspel.nu direkt, att klicka mig hit via rollspel.nu, att klicka på länkarna Forumlista, Artiklar, Rollspel.nu (nere till höger), Rollspel.nu (uppe till vänster), Forum (också uppe till vänster) och typ allt annat som skulle kunna vara något med framsida, baksida eller småprat. Jag ser den inte till höger om någonting.

Precis hur dum och korkad är jag?
Småpraten ligger i högerspalten, precis som vanligt. Har du ingen högerspalt har du troligen slagit av den i dina visningsinställningar. Det är bara att aktivera den igen, genom att gå till Mina Saker -> Ändra inställningar, och klicka i Nej på "Stäng av högerkolumnen?".

Även om man har haft den avstängd så har den nog visats på Portalsidan.

Annars kan man alltid göra ett bokmärke till Storpraten
 
Top