Nekromanti Fraktioner i WoD

Werrin

Veteran
Joined
10 Oct 2000
Messages
29
Location
Umeå,Sverige
Är det nån som har lust att förklara hur WoD världen ser ut alltså förhållandet mellan te.x Mages och Vampires, Werewolves och Hunters o.s.v.
Jag känner mig ganska förvirrad över det hela.

///Werrin
 

SleazeRat

Veteran
Joined
17 Aug 2000
Messages
98
Location
Umeå
Mages kämpar för att upplysa/upphöja mänskligehetens medvetande, så att den allmänna befolkning blir väckta och lär sig magi såsom magikerna själva. Dock så är det så att alla magiker är inte överrens om hur det ska göras och en del vill heller inte att "sovarna" ska få ta del av magin. En källa till konflikt mellan magiker och varulvar är att varulvarnas "heliga" platser, caerns, är en stor källa till magisk energi som en del magiker vill utnyttja. Annars träffar de inte så mycket andra varelser. Om en magiker har lite hänsyn och respekt för oskyldiga människors liv, så kan de få några Hunters på sig...

Varulvar kämpar mot naturkrafter som kommit i obalans med varann.De käpmar emot miljöförstöring, urbanisering, skogsskövling och de fysiska manifestationerna av naturkrafternas tjänare. De ser vampyrer som korrumperade av den destruktiva kraften, Wyrm. När en varulv blir arg brukar den gå bärsärkagång och då kan det bli så att de slaktar oskyldiga människor (människor är aldrig oskyldiga i vissa varulvars ögon) och då kommer hunters och hälsar på.

Changelings vet jag för lite om. De käpar mot att världen ska bli för tråkig, för om den blir det så tynar de bort eller nått...

Wraiths brukade hålla till i dödsriket och hade låg kontakt med resten av World of Darkness. Men nu har de slungats in i vår värld och spöken, zombies och andra otrevligheter får hunters städa undan när de blir för våldsamma.

Vampyrer kämpar mot sig själva (en vampyrs största fiende är sig själv) och mot varandra (maktpolitik). Jag vet inte så mycket mer om vampyrerna. Som tidigare så blir de jagade av hunters när de är alltför elaka mot människor.

Hunters blev till för att ta hand om Wraith/Walking Dead problemet. Sedan märkte de att det fanns andra öveernaturliga varelser också. Värt att nämna är att alla hunters INTE tror på våld, endast ca en niondel av alla hunters tycker att våld är den enda lösningen på problem. Och hunters mål är INTE att döda alla "monster" utan att befria mänskligheten från varelsernas förtryck. Också värt att nämna är att Hunter (spelet alltså) inte hade funnits till om inte de andra spelen funnits.

Kindred of the East är österlandets vampyrer, ett helt annat släkte än västerländska vampyrer. De skapades för länge sedan för att kämpa mot demoner men blev korrumperade. Detta är vad jag har fått för mig iaf. Jag vet inte tillräckligt mycket för att säga säkert. De samarbetar ibland med de österländska varulvarna och de andra vardjurs-släktena.

Mumier kommer också snart, spelet släpps nu i vår. De är varelser som är svåra att ha ihjäl. De kämpar emot Apophis och hans kumpaner bl a Setiter (vampyrer). Mer vet jag inte. Teoretiskt sett kan de samarbeta med varulvar eftersom de har liknande mål...

Hmm... hoppas det hjälper...

//Slasken

SlaskBomben tillbereds i mikrovågsugnen...
 

SleazeRat

Veteran
Joined
17 Aug 2000
Messages
98
Location
Umeå
Re: men Technocraterna då?

Teknokraterna är teknomagiker. De kämpar mot de andra magikerna och mot andra varelser eftersom de bryter mot verklighetens lagar, de kallar dem för "reality deviants". Hittills har de haft stora framgångar i "kriget" med de andra magikerna, så de har ganska mycket att säga till om. I övrigt koncentrerar de sig mest på kollektiv uppväckelse av mänskligheten.

//Slask

SlaskBomben tillbereds i mikrovågsugnen...
 

Stolpmeister

Warrior
Joined
12 Oct 2000
Messages
321
Location
Stockholm, Sverige
Re: men Technocraterna då?

WoD är ett minst sagt brokigt lapptäcke av övernaturliga varelser. Vad jag tycker är viktigt att påpeka när man diskuterar WoDs sammansättning är att de olika spelen egentligen är till för att spelas fristående eftersom de alla har olika teman, och att crossover är en möjlighet (pga det flexibla systemet), men inte en regel.

"Vampyrer kämpar mot sig själva (en vampyrs största fiende är sig själv) och mot varandra (maktpolitik)."

Vampyrer strider inom sig, precis som alla andra i WoD, men de har också en gammal vendetta med varulvarna - de förstår dock inte riktigt varför voffsingarna är arga på dem.

"Kindred of the East är österlandets vampyrer, ett helt annat släkte än västerländska vampyrer. De skapades för länge sedan för att kämpa mot demoner men blev korrumperade."

Stämmer ungefär - de skapades för att helt enkelt vakta hela skapelsen, men korrumperades av sin girighet för chi. De kämpar fortfarande med demoner, kallade Yomi.

"Wraiths brukade hålla till i dödsriket och hade låg kontakt med resten av World of Darkness."

Dessutom kämpade de mot Oblivion - underjordens onda makter. Wraiths som korrumperades av Oblivion och övertogs av sin mörka sida kallas Specters, och (om jag inte misstar mig) det är främst dem som slungats in i världen.

Det här är egentligen min egen teori och det står inte uttryckligen i någon bok, men Wyrmen, Yomi, Oblivion, Aphosis - sak samma.
 

SleazeRat

Veteran
Joined
17 Aug 2000
Messages
98
Location
Umeå
Re: men Technocraterna då?

"WoD är ett minst sagt brokigt lapptäcke av övernaturliga varelser. Vad jag tycker är viktigt att påpeka när man diskuterar WoDs sammansättning är att de olika spelen egentligen är till för att spelas fristående eftersom de alla har olika teman, och att crossover är en möjlighet (pga det flexibla systemet), men inte en regel."

Japp, helt rätt. Konstruktörerna tom avråder från att göra crossovers och en del av dem säger att de hatar sånt. Wraith och Vampire handlar om att bekämpa sin mörka sida. Werewolf handlar om att göra världen till ett bättre ställe att bo på. Hunter och Mage handlar om att rädda mänskligheten. Vad Changeling handlar om har jag absolut ingen aning om.

"Vampyrer strider inom sig, precis som alla andra i WoD, men de har också en gammal vendetta med varulvarna - de förstår dock inte riktigt varför voffsingarna är arga på dem."

När vampyrer blir mindre mänskliga och börjar att tas över av sin destruktiva, mörka sida (the Beast) så börjar de att lukta Wyrm i varhundarnas näsor(?).

"Dessutom kämpade de mot Oblivion - underjordens onda makter. Wraiths som korrumperades av Oblivion och övertogs av sin mörka sida kallas Specters, och (om jag inte misstar mig) det är främst dem som slungats in i världen."

Spectres är Wraith som tagits över av sin destruktiva, mörka sida (the Shadow). Alla har en shadow, korrumperade av Oblivion har de inte blivit, som jag har förstått det. Se nedan också.

"Det här är egentligen min egen teori och det står inte uttryckligen i någon bok, men Wyrmen, Yomi, Oblivion, Aphosis - sak samma."

Du kan ha rätt. Men, jag är väldigt säker på att det i böckerna står att Wyrmen är väldigt aktiv på att förstöra medans Oblivion är väldigt passiv. Det är iaf så jag att jag ser Wyrm och Oblivion som olika varelser. Om det nu är så att de inte är så, så kallar jag på den gyllene regeln =).

//SlaskSkalle

SlaskBomben tillbereds i mikrovågsugnen...
 

MidNight

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
515
Location
Långt ute i buschen, Stöcksjö, Umeå, Västerbotten,
Hur djupt vill du gå?

..och med det väntar jag på svar. Är det bara de yttersta bitarna av löken du vill reda ut (förhållandet mellan just Vampires, Werewolves, Hunters, Mages och Changelings) eller vill du också ha koll på de inre splittringarna i de olika grupperna? (ex. Changelings Kith's och Courts, Vampires Clans och Sects etc.) Eller är det så att du tillochmed vill ha koll på de olika avarterna inom varje grupp (ex. "the deziens of darkness" i Changeling etc.)

//MiDNiGHT. - ja.. just det.

[color:red]"Cry HAVOC! And let slip the dogs of war!"</font color=red>
 

Stolpmeister

Warrior
Joined
12 Oct 2000
Messages
321
Location
Stockholm, Sverige
Re: men Technocraterna då?

"När vampyrer blir mindre mänskliga och börjar att tas över av sin destruktiva, mörka sida (the Beast) så börjar de att lukta Wyrm i varhundarnas näsor(?)."

Visst, men det känner inte vampyrerna till... de märker bara att de blir slitna i bitar när de går för långt ifrån städerna. Stackare.

"Alla har en shadow, korrumperade av Oblivion har de inte blivit"

Är inte Shadowen den där lilla biten Oblivion som alla wraiths bär inom sig, då? Specters slåss ju för Oblivion.

"Men, jag är väldigt säker på att det i böckerna står att Wyrmen är väldigt aktiv på att förstöra medans Oblivion är väldigt passiv."

Olika metoder, samma mål. De har fortfarande stora, stora likheter.
 

Raistlin

Veteran
Joined
7 Sep 2000
Messages
56
Location
Umeå
Skuggor och bestar

Är inte Shadowen den där lilla biten Oblivion som alla wraiths bär inom sig, då?
Jupp. Sen kan man ju fundera över det eventuella sambandet mellan Shadow och Beast (och nej, jag syftar inte på nåt dataspel nu /images/icons/smile.gif).
När en person dör och blir ett spöke får deras mörka sida ett eget liv och försöker ta över. Denna sida kämpar för oblivion.
När en person blir vampyr är det också något som vaknar till liv och försöker ta över. Detta kallas besten och är betydligt mer aggresivt, men ändå ganska lika.
Dvs när man kommer närmare döden, antingen som vampyr eller genom att dö och bli spöke, så vaknar ens mörka sida till liv och försöker ta över. En viss likhet, eller hur?

"Men, jag är väldigt säker på att det i böckerna står att Wyrmen är väldigt aktiv på att förstöra medans Oblivion är väldigt passiv."
Olika metoder, samma mål. De har fortfarande stora, stora likheter.

Jupp. Och dessutom har Wyrmen flera sidor: Beast-of-war, Eater-of-souls och Defiler-Wyrm. Minns inte exakt hur det fungerar (längesen jag studerade varulvsmytologi), men jag tror också att det är samma (Wyrm måste alltså inte alltid vara den aktiva Beast-of-war)
Om man dessutom tittar på lite mer grundläggande mytologi, så ser man att det finns tre grundläggande krafter i universum: Wyrm, Weaver och Wyld. Ursprungligen så var det i balans; Weaver skapade och Wyrm förstörde - dvs Wyrm fungerade som Oblivion. Sedan hände något, och Wyrm blev galen och därmed mer aktiv - dvs vi får det som nu kallas Wyrm av många...



/Raistlin
 

SleazeRat

Veteran
Joined
17 Aug 2000
Messages
98
Location
Umeå
Re: Skuggor och bestar

Japp. Låter rimligt alltihop, så det stämmer nog.

"Weaver skapade och Wyrm förstörde"

Ursäkta om jag låter petig men Wyld skapar, Weaver formger och Wyrm förstör.

//Slaskie

SlaskBomben tillbereds i mikrovågsugnen...
 
Top