Nekromanti FR

Mofasa

Veteran
Joined
18 Nov 2001
Messages
63
Location
Trosa, Södermanlands län
Hur pass High Fantasy är Forgotten Realms? Inte vad det gäller magi, utan snarare varelser... det är tråkigt när det kryllar av monster i alla hörn! (jag vet, mycket är upp till DM)
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
FR är så High som fantasy kan bli, kort och gott - på alla plan.

/Feliath - för en gångs skull kärnfull
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Också tämligen hög fantasy, men inte lika hög som FR. Greyhawk är inte lika detaljerat beskrivet som FR heller, vilket lämnar mer utrymme för DM att finslipa det som han vill.
 

Mofasa

Veteran
Joined
18 Nov 2001
Messages
63
Location
Trosa, Södermanlands län
Har ni någon koll på världen Kalamar?

Vilken/Vilka av dessa tre ovan nämnda (se tidigare inlägg) är enligt er rekomenderliga om man söker mycket magi, en ganska mörk värld (med ljusa inslag), mycket intriger och fin-fin spelkänsla?

//Magnus
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Jag skulle nog säga att det är hugget som stucket mellan FR och Greyhawk - jag har dock väldigt lite koll på Kalamar. Båda är high-fantasy, är i grunden rätt ljusa men med mörka inslag (vilket ju iofs är tvärtemot vad du sa), har en hel hög med hemliga sällskap som lämpar sig väl för intrigerande, och känslan är sig rätt lik. FR har dock som sagt ofantligt mycket mer tryckt material att luta sig på, och om man är intresserad av onda organisationer så kommer det närsomhelst en bok som heter Lords of Darkness som täcker diverse ondingorganisationer - närsomhelst betyder i det här fallet att den är ute i USA och kommer väl hit om nån vecka eller så.

Förr så skulle jag ha klassificerat Greyhawk som avsevärt mörkare (eller snarare mindre ljust) än FR, men i och med 3e så passade de på att avancera ondingarnas plottar lite grand samtidigt som en del av snällingarna blev lite tillplattade här och där.
 

Mofasa

Veteran
Joined
18 Nov 2001
Messages
63
Location
Trosa, Södermanlands län
Aha. Nu börjar det ljusna lite /images/icons/smile.gif

Jag har nog bestämt mig för att satsa på FR, med tanke på det allomspännande materialet osv.
Man tackar för eder allas hjälp!

//Magnus
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
Greyhawk!

Aack! Attan! Nu hann ju inte jag kasta in mina två spänn! Jag som tänkte rekommendera Greyhawk!
Tvärtemot Staffans åsikt måste jag säga att jag upplever en distinkt skillnad i feeling mellan FR och GH, vilket i och för sig kan ha att göra med hur jag introducerats för de två världarna - jag har t.ex. aldrig spelat eller ens så mycket som läst ett GH-äventyr.
Jag upplever FR:s känsla som en sorts sirap - sliskigt goody-goody-hjältande utan moralisk konflikt. Det gillar jag inte. Dessutom är magi så vanligt att du nästan kan traska in på närmsta affär och köpa dig en Wand of Fireballs bara du har tillräckligt med deg, och det vänder jag mig mot i djupet av min själ. Mina inälvor vrider sig i knutar bara jag tänker på det.
I GH däremot är atmosfären hur härlig som helst. Den är (för mig då) ungefär som den man får av att med ett blankvapen i näven stå och titta ut över ett fält en blåsig, råkall senhöstmorgon. Härligt äventyr helt enkelt, men svårt att beskriva. Dessutom finns det betydligt fler möjligheter till moralisk gråskala (aah, The Great Kingdom) och politicking-äventyr, om man nu vill det (jag vill, ibland), och GH upplever jag som lättare att trimma till sina egna önskemål. Jag älskade Greyhawk så fort jag läste världen. En del av den där speciella känslan är förresten den väldigt säregna namngivningen - och jag älskar folkgrupperna.

Om du nu vill spela Greyhawk rekommenderar jag dig dock att skaffa de två böcker som gavs ut till 2nd Ed. åren innan 3rd. Ed. släpptes; det var genom dem jag kom i kontakt med världen och upptäckte att jag tyckte om den. Jag tycker inte att den nya boken alls avger samma känsla, och dessutom är den torftig på vissa punkter, så köp och läs den efter de två "gamla" (egentligen är de nya för att vara GH-material) och använd den som referensverk. En till fördel GH har är ju att det numer är standardvärlden, så alla Prestige Classes i klassböckerna är jättekompatibla med Greyhawk.

/Feliath - slår till igen
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
Re: Greyhawk!

Yes box, helt riktigt, det glömde jag visst att nämna. Stort tack till herr Schenström; det faktum att böckerna är bra hade varit ganska värdelös information om man inte kunnat få tag på dem.
 

Mofasa

Veteran
Joined
18 Nov 2001
Messages
63
Location
Trosa, Södermanlands län
Re: Greyhawk!

Man tackar för råden...

Ingen skada skedd!! Jag har inte införskaffat några böcker om FR än (efter noggrant övervägande och många tittar ner i den tomma plånboken fick det vänta).

Jag har varit inne på SF-bokhandelns hemsida och tittat runt lite, där hade de inte de båda GH böckerna... Vet ni möjligtvis någon annan sida/affär där dessa ligger och väntar?

//Magnus
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: Greyhawk!

Jag tror WOTC tog ur dem ur sortimentet när de hade lagerrensning för ett tag sedan (ett år eller så), så om du hittar något så är det hos nån återförsäljare som köpte in för många när det begav sig.

Personligen var jag ganska missnöjd med Player's Guide to Greyhawk och The Adventure Begins. De gav tämligen lite matnyttig information (t ex hade de bara en lista på gudarna, och inga stats för gudarnas prästerskap), och fokuserade rätt mycket på området runt just staden Greyhawk. För en nybörjare så är Living Greyhawk Gazetteer avsevärt bättre, plus att den slösar inte en massa plats på spelmekanik som inte längre används (d v s en massa kits).
 
Top