Nekromanti frön till ett magisystem

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Inspirerat litegrann av (ve och fasa!) Eons filament...

Det finns fyra-fem olika typer av magisk energi. Varje besvärjelse behöver dessa i en viss proportion och kan förstoras i bestämda steg (som gamla DoDs kraftgrader). En magiker som vill väva en besvärjelse behöver genomgå några steg som i Eon (alstring - ev transformation - vävande).

De olika typerna av magisk energi representeras av olika färger. SL har en påse fylld med en massa små stenar eller kulor med dessa olika färger. I alstringssteget får en magiker enbart specificera hur många energikvanta han vill alstra varefter så många stenar plockas (slumpmässigt) ur påsen. Denna magiska energi kan sedan användas för att väva en besvärjelse. Det finns besvärjelser för att transformera vissa kombinationer av energikvanta till (färre) kvanta av andra typer.

Ex: Magikern Zot (ute på mulitversumresa sannolikt) överväger att slänga en eldboll på sina fiender. Han försöker alstra 5 energikvanta (och lyckas). Oturligt nog för Zot får han en svart, två röda, två blå och en vit. Med de två röda och den vita kan han få till en (liten) eldboll som han strax skickar iväg.

Man får jobba litet på att ge de olika typerna rimliga betydelser (jord, luft, eld, vatten är litet uttjatat). En av poängerna med systemet är att simulera en begränsad mängd energi i området, eventuellt med skiftade proportioner. Man lägger inte tillbaka använda stenar i påsen varför det är fullt möjligt att använda upp all "gul" energi i närområdet. Detta skulle kanske stimulera magiker att skaffa sig ett vitt spektrum av besvärjelser snarare än att specialicera sig på ett fåtal.

Genomförbart?
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Genomförbart?

Genomförbart? JA! Under-bart! Vilken stämmning, vilka möjligheter.. SL kan ju t.ex låta ett ställe vara fattigt på gul magi, i hemlighet.. Hipp hurra! /images/icons/smile.gif Testa det här, jag vill få veta hur bra det funkar..


/Arvidos, Riddare av nätet
Beväpnad med mus och tangentbord
Ridderlig respekt och ideal
 

Oliestion

Warrior
Joined
13 Oct 2000
Messages
228
Location
Liu
Re: Det låter

underbart helt enkelt.
jag skulle vilja testa det i en värld där stridskonster inte förekommer och ALLA har en VISS insikt i magi/besvärjande, givetvis inte i närheten av äventyrarna dock.

Men det verkar vara ett massivt jobb du har framför dig för att klassifisera alla besvärjelser sett från dina 4-5 färger.

Dessa färger skulle kunna representera 4 noder i universum helt enkelt, du -måste- inte ha element av något slag, kalla dem bara Skie, H'an, Ket, Elm, eller några balla namn och ange dem som urkrafterna i ditt universum *yadda yadda* du fattar vad jag menar.

Och lycka till!

****** Oliestion ******
<A HREF="http://www.morningrise.8m.com/page6.html" target="_new">http://www.morningrise.8m.com/page6.html</A>
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Besvärjelser, besvärjelser och fler besvärjelser

Men det verkar vara ett massivt jobb du har framför dig för att klassifisera alla besvärjelser sett från dina 4-5 färger.

Tyvärr, ja... det är alltid problemet med besvärjelsebaserade system. Improvisationssystem som i t.ex Mage är mycket enklare att göra men de tar upp så mycket värdefull speltid att det inte känns värt besparingen :/

Å andra sidan behöver man inte så enormt många besvärjelser till att börja med. T.ex klarade sig DoD-87 bara 28 besvärjelser, In Nomines sånger är inte många fler. Om man har hundratals besvärjelser + ett nytt system i grunden är det fruktansvärt svårt att få någon slags översikt över (som spelare). Dessutom kan man hjälpa spelaren att skapa sina egna besvärjelser.

Dessa färger skulle kunna representera 4 noder i universum helt enkelt, du -måste- inte ha element av något slag, kalla dem bara Skie, H'an, Ket, Elm, eller några balla namn och ange dem som urkrafterna i ditt universum *yadda yadda* du fattar vad jag menar

Hehe... faktiskt en väldigt bra idé. Det ökar mystiken också, vilket inte är helt fel /images/icons/smile.gif
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Men låt för all del spelaren själv plocka stenarna ur påsen.

Det hade jag tänkt mig... om föremålen är någorlunda liknande (till form och yta) finns det ingen större möjlighet att fuska. Jag funderade på att använda olikfärgade spelkulor... billiga, mångfärgade och likformiga.

Dessutom kan man tänka sig att en viss magiker är specialiserad på att klämma ur vissa sorter krafter, och då får han lägga i fler stenar av den typen i påsen...

Det är en idé... då skulle varje magiker ha en egen påse som representerade hans personliga reserver på något vis...

Jag hade dock tänkt mig att påsens innehåll skulle representera närområdets "magi" (alla, inklusive SLPs plockar ur samma påse) Om mycket magisk aktivitet sker inom ett område skulle det tillfälligt dräneras s.a.s.

Magiska föremål borde bli litet opålitliga... om de inte lyckas alstra rätt magityp för att driva sig självt eller om området är helt dränerat på kraft borde de inte fungera. :)
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
Re: Besvärjelser, besvärjelser och fler besvärjelser

För det första tycker jag det låter som ett kul och nyskapande system.

<I><B>Dessa färger skulle kunna representera 4 noder i universum helt enkelt, du -måste- inte ha element av något slag, kalla dem bara Skie, H'an, Ket, Elm, eller några balla namn och ange dem som urkrafterna i ditt universum *yadda yadda* du fattar vad jag menar</B></I>


<I>Hehe... faktiskt en väldigt bra idé. Det ökar mystiken också, vilket inte är helt fel </I>

Hmm... jag håller med om att elementen är uttjatade, men någon form av betydelse måste man nog lägga i färgerna. Om man använder röd till eldklot så bör röd också användas till eldkvast, och då kopplas röd indirekt till eld eller energi. Den kan ju heter Skie och vara hemligt kopplad till energi, så behåller man mystiken.


Några tänkbara färger:

Energi - eld, kyla, värme, rörelse osv

Själ - Det som skiljer levande varelser från döda.

Materia - De döda tingen.

Mönster - Språk, slump, kartläggning, kaos (från Mage::entropy)

Flöde - Hur övriga färger kan omvandlas till varandra

Snow
Dead, but still walking around
 

Oliestion

Warrior
Joined
13 Oct 2000
Messages
228
Location
Liu
Re: Fem Färger

En god idé... men, jag tycker det fattas något, framförallt som materia och själ är så väldigt sammanknutna... erm, jag menar att "de döda tingen" som du säger, är helt enkelt avsaknad av själ.

Man skulle kunna sätta upp det så här:

Färg A - rymd (de 3 dimensionerna, måste ingå i alla besvärjelser som skapar materia eller på något sett direkt inverkar på materia, såsom "öka" "minska" "omvandla element" "förflytta element" etc)

Färg B - dimensioner/tid (för "öka/minska hastighet" "stoppa tid" "teleportering" "lokalisering" etc)

Färg C - själ (påverkar upfattning av ting "illusion" men också "charms" etc. möjligtviss "tillkalla demon" och liknande)

Färg D - urkraften (skapar växter, men även "hela", "tillkalla familiari", "känna vädersträck", "skapa vatten" etc.)

Färg E - Energi (astralprojektioner, energivapen, etc)

Och givetvis så behöver vissa av mina exempel fler än ett element, såsom "skapa vatten" skulle behöva "dimensions kraften", och hur mycket det blir beror på hur många dimensionsstenar du vill använda /images/icons/cool.gif men "urkraften" måste vara det grundläggande i den besvärjelsen

Jaja, det var en idé... men mystiken försvinner när man måste förklara allt.

****** Oliestion ******
<A HREF="http://www.morningrise.8m.com/page6.html" target="_new">http://www.morningrise.8m.com/page6.html</A>
 

Oliestion

Warrior
Joined
13 Oct 2000
Messages
228
Location
Liu
Re: Ett litet problem...

Hur återskapas magi elementen efter att de har används, och hur fort går det? KAN elementen återskapas?

Vad händer om ALL magi dräneras från ett område, eller mycket? Träden börjar tappa sina blad och dö, djur undviker platsen etc? Kanske sipprar magin in från ett annat ställe såsmåningom... men om den inte återksapas då får du effekten som i DarkSun kampanjen där öknarna brer ut sig och planeten "dör" (inte den känslan jag hade tänkt mig från början, men somliga kanske diggar den)

Hur stort område kan man ta magi ifrån? Olika beroende på vilken level man är / magi skolvärde man har / Hur starkt psyke man har? Låter kanske vettigt, men då får man ha olika stora påsar för olika personer... [har du sett Yrrol? - Många påsar blir det.]

Hur påverkas livit på en plats där magi elementen redan från början är i obalans (2 eller fler element är väldigt underbetonade på ett område)?

Vart visst flera problem, eller tankar i alla fall.

****** Oliestion ******
<A HREF="http://www.morningrise.8m.com/page6.html" target="_new">http://www.morningrise.8m.com/page6.html</A>
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Regenerering, lagring och alstring

Hur återskapas magi elementen efter att de har används, och hur fort går det? KAN elementen återskapas?

En mycket intressant fråga... Jag hade tänkt att det skulle återskapas någorlunda snabbt. Ett helt dränerat område skulle vara i princip återställt inom några dagar till en vecka.

Kanske sipprar magin in från ett annat ställe såsmåningom... men om den inte återksapas då får du effekten som i DarkSun kampanjen där öknarna brer ut sig och planeten "dör" (inte den känslan jag hade tänkt mig från början, men somliga kanske diggar den)

Mjo, det kan vara coolt. Mycket av en magikers tid skulle då kunna gå åt till att resa runt och leta efter "pölar" av magi. Jag tänkte nog köra en litet ljusare stämning med regenererande magitillgångar.

Hur stort område kan man ta magi ifrån?

Närområdet, inte helt definierat. Kanske en radie på några km? Jag tänkte att spelledaren skulle ha två påsar med magikvanta; en för närområdet och en för att slänga använd magi i (en slags skräppåse). Om man flyttar sig en notervärd sträcka (kilometer) kan sl ta en näve stenar från den andra påsen och lägga i närområdespåsen.

Olika beroende på vilken level man är / magi skolvärde man har / Hur starkt psyke man har? Låter kanske vettigt, men då får man ha olika stora påsar för olika personer... [har du sett Yrrol? - Många påsar blir det.]

Jag tänkte mig att alla magiker samlar från ett lika stort (samma) område om de är tillräckligt nära för att alls påverka varandra. Detta är mest för enkelhetens skull (för att inte behöva fler än två påsar) men jag kan säkert hitta på någon pseudotaumaturgisk förklaring till det ;)

När man alstrar får man specificera hur många kvanta man vill plocka. Ju fler man vill ha, desto svårare är det. Det finns bara två utfall: antingen får man så många man ville ha eller så får man inga alls.

En magiker kan lagra en (liten) mängd magikvanta hos sig själv. Detta gör att man kan göra en serie av alstringar för att till slut samla ihop den kombination man behöver för en viss besvärjelse. Priset man betalar för att hamstra på detta sätt är att ett alstringsslag försvåras av den lagrade energin.

Man kan när som helst välja att släppa lagrad energi varvid den läggs tillbaka i närområdespåsen.

Om två magiker vill alstra samtidigt avgör deras relativa framgångar vem som får plocka först.
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Regenerering, lagring och alstring

<I>Hur återskapas magi elementen efter att de har används, och hur fort går det? KAN elementen återskapas?
En mycket intressant fråga... Jag hade tänkt att det skulle återskapas någorlunda snabbt. Ett helt dränerat område skulle vara i princip återställt inom några dagar till en vecka.</I>

Kanske har missat det i de tidigare inläggen, men vad är själva omgivningen gjord av? <I>Om</I> magielementen har något med världens struktur att göra borde väl en dränering skapa... tja, vacuum? I högst materiell bemärkelse, alltså.

--
Åke
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Glömde obalanserna...

Hur påverkas livit på en plats där magi elementen redan från början är i obalans (2 eller fler element är väldigt underbetonade på ett område)?

Det beror på vad de olika aspekterna skall symbolisera. Om man låter en färg t.ex symbolisera "liv" så kommer nog ett konstant dränerande av den få området att vissna och bli en öken. O.s.v... Jag får återkomma när jag funderat litet mer på de olika färgernas betydelse :)

Btw: jag ser ett helt nytt yrke för magiker: samlarmagiker. En magikerakademi borde låta folk gå ut en bra bit från området, alstra så mycket som möjligt av en lämplig aspekt/färg och traska tillbaka för att dumpa den inom akademin.
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
the usual

Kanske har missat det i de tidigare inläggen, men vad är själva omgivningen gjord av?

Materia, sten, jord, trä, kladdigt organiskt tjafs?
Jag tänkte inte att magin skulle bygga upp allting. Snarare är det ett parallellt plan som till viss del påverkar och påverkas av vår värld.

Om man dränerar ett område så får man snarare något liknande vår värld. Grått och tråkigt och utan fungerande magi :)
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Många bra förslag

Nu skall jag bara fundera ut vad som skulle passa in i min värld...

Funderar på om man skulle göra en femte eller sjätte färg: "den förlorade aspekten" som nästan är slut i hela världen och inte regenereras annat än på riktigt speciella platser. Skulle kunna vara litet kul :)
 

Oliestion

Warrior
Joined
13 Oct 2000
Messages
228
Location
Liu
Re: Regenerering, lagring och alstring

Ett helt dränerat område skulle vara i princip återställt inom några dagar till en vecka.

Det låter helt OK för mig. Kom just att tänka på en sak: Två arméer möts och den ena vet att den är svag på magin i jämförelse med den andra, men starkare i ren strid. Natten före anfallet från denna armé så går magikerna ut och "använder upp" all magi, i den mån de kan...

Jag tänkte nog köra en litet ljusare stämning med regenererande magitillgångar.

Det skulle jag också göra, så jag gissar att vi helt enkelt inte har några drastiska effektrer av dränering av magi på ett ställe.

Kanske en radie på några km?

Hmm, jag vet inte, låter lite stort för mig. Då påverkar man liksom utgången för ett så stort område där det kan finnas andra magi-användare. Hur blir det med magiskolor till exempel, de måste ha tillgång till mycket magielement, eller kvanta eller vad vi nu sa. I och för sig kan man göra en poäng av det och säga att det bara finns ett par magiskolor belägna på avlägsna platser som råkar ha enormt mycket magi element.

Jag tänkte mig att alla magiker samlar från ett lika stort (samma) område om de är tillräckligt nära för att alls påverka varandra.

Ja det blir nog bäst så i alla fall. Lite krångligt annars :)

En magiker kan lagra en (liten) mängd magikvanta hos sig själv.

Ett ord: MINIMAGI!!!!! Jag ÄLSKAR mini-magi. Säg att magikerna kan gå omkring med en poäng alstrad hela tiden, eller rent av -måste-, Detta kan va magikerns egen livskraft på sätt och vis, som han använder för att kasta olika minimagi (som inte kräver en speciell färg-kvanta).
Sedan måste magikern återalstra denna poäng inom 24 timmar annars så förlorar han sin "touch" med magin helt och hållet. Hmmm, det skulle i så fall betyda att antingen så föds man med denna kvanta, och så måste man inte börja återalstra den förrän man kan använda magin (vid puberteten). Eller så kan man genom en lång bökig ritual skapa denna kvanta i kroppen, och då kan man även återskapa den om man förlorar den senare.

Oj, det vart visst en utläggning, men inspirationen flödade.

****** Oliestion ******
<A HREF="http://www.morningrise.8m.com/page6.html" target="_new">http://www.morningrise.8m.com/page6.html</A>
 

Oliestion

Warrior
Joined
13 Oct 2000
Messages
228
Location
Liu
Re: Den förlorade aspekten

Funderar på om man skulle göra en femte eller sjätte färg: "den förlorade aspekten" som nästan är slut i hela världen och inte regenereras annat än på riktigt speciella platser.

En mycket intressant tanke det där.
Men vad ÄR den förlorade aspekten, och hur har världen förändrats sedan den aspekten förlorades?
Är det rent av så att någon VILL att den aspekten ska försvinna (här har vi kanske den über-ondskefulle snubben)? Man kan bygga en hel kampanj värld kring detta tror jag...

****** Oliestion ******
<A HREF="http://www.morningrise.8m.com/page6.html" target="_new">http://www.morningrise.8m.com/page6.html</A>
 

Oliestion

Warrior
Joined
13 Oct 2000
Messages
228
Location
Liu
Re: Glömde obalanserna...

En magikerakademi borde låta folk gå ut en bra bit från området, alstra så mycket som möjligt av en lämplig aspekt/färg och traska tillbaka för att dumpa den inom akademin.

Jag har bara ett problem med det: Det betyder att världen skapar nya magi element där de gamla togs, och så blir det plötsligt överskott på magi elementen. Underligt :)

****** Oliestion ******
<A HREF="http://www.morningrise.8m.com/page6.html" target="_new">http://www.morningrise.8m.com/page6.html</A>
 
Top