Fröjdfaktorer i rollspel

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,729
Location
Eskilstuna
För att göra det till något användbart för spelgruppen kanske man skulle kunna be alla fylla i varsin checklista?

□ Jag vill uppleva en intressant berättelse.
□ Jag vill känna makt och överlägsenhet.
□ Jag vill lyckas övervinna utmaningar och uppnå mål.
□ Jag få upplevelser som engagerar mina sinnen.
□ Jag vill koppla av och roa mig utan att ha förväntningar på mig.
□ Jag vill känna inlevelse i rollpersonen och spelvärlden.
□ Jag vill ta mig an utmaningar genom list.
□ Jag vill ha roligt tillsammans med andra och samarbeta för att uppnå gemensamma mål.
□ Jag vill levandegöra en trovärdig spelvärld med konsekvent logik.
□ Jag vill bemästra spelets regler och använda mina kunskaper för att öka chanserna för framgång.
□ Jag vill uppleva action, adrenalin, och överraskning.
□ Jag vill utforska spelet och lära mig mer om spelvärlden genom spel.
□ Jag vill uttrycka min kreativitet och få möjlighet att skapa något unikt och personligt.
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,073
För att göra det till något användbart för spelgruppen kanske man skulle kunna be alla fylla i varsin checklista?

□ Jag vill uppleva en intressant berättelse.
□ Jag vill känna makt och överlägsenhet.
□ Jag vill lyckas övervinna utmaningar och uppnå mål.
□ Jag få upplevelser som engagerar mina sinnen.
□ Jag vill koppla av och roa mig utan att ha förväntningar på mig.
□ Jag vill känna inlevelse i rollpersonen och spelvärlden.
□ Jag vill ta mig an utmaningar genom list.
□ Jag vill ha roligt tillsammans med andra och samarbeta för att uppnå gemensamma mål.
□ Jag vill levandegöra en trovärdig spelvärld med konsekvent logik.
□ Jag vill bemästra spelets regler och använda mina kunskaper för att öka chanserna för framgång.
□ Jag vill uppleva action, adrenalin, och överraskning.
□ Jag vill utforska spelet och lära mig mer om spelvärlden genom spel.
□ Jag vill uttrycka min kreativitet och få möjlighet att skapa något unikt och personligt.
Jag är ju väldigt positiv till det här, men i praktiken hade jag nog checkat i alla raderna så som påståendena är formulerade. Jag tänker snarare att det handlar om vilka punkter en vill fokusera på och vilka punkter en vill prioritera bort. Med risk för att komplicera saker hade listan kunnat hjälpa mer om spelarna fick rangordna eller värdera påståendena.

Jag tänker också att det här kan vara ett bra verktyg för en SL att pitcha sin kampanj med, för att klargöra för eventuella spelare vad de kan förvänta sig. Om jag någon gång tar tag i att pitcha den där Svärdets sång-kampanjen jag tänker på varje dag, kommer jag nog försöka utgå från dina punkter.
 
Last edited:

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,729
Location
Eskilstuna
Jag är ju väldigt positiv till det här, men i praktiken hade jag nog checkat i alla raderna så som påståendena är formulerade. Jag tänker snarare att det handlar om vilka punkter en vill fokusera på och vilka punkter en vill prioritera bort. Med risk för att komplicera saker hade listan kunnat hjälpa mer om spelarna fick prioritera eller värdera påståendena.

Jag tänker också att det här kan vara ett bra verktyg för en SL att pitcha sin kampanj med, för att klargöra för eventuella spelare vad de kan förvänta sig. Om jag någon gång tar tag i att pitcha den där Svärdets sång-kampanjen jag tänker på varje dag, kommer jag nog försöka utgå från dina punkter.
Det är en bra poäng. Jag var inne på någon slags rangordning av dem först, men tänkte att det skulle bli mer tidskrävande att svara på, och att det på sätt och vis nedvärdera de som hamnade längst ned även om någon annan prioriterade dem högt.

Men det är väldigt rimligt att alla bockar i nästan alla och sen ger det egentligen ingen information.
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,073
Det är en bra poäng. Jag var inne på någon slags rangordning av dem först, men tänkte att det skulle bli mer tidskrävande att svara på, och att det på sätt och vis nedvärdera de som hamnade längst ned även om någon annan prioriterade dem högt.
Ja, sant! Ett alternativ är att den som svarar väljer ut vilka tre påståenden som hen känner igen sig mest i.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,513
Location
Helsingborg
men i praktiken hade jag nog checkat i alla raderna så som påståendena är formulerade.
Ja, de är mer i en skala än någonting binärt. Hade också klickat i alla. Det jag tycker är intressant är ordvalet.

□ Jag vill uppleva en intressant berättelse.
□ Jag vill känna makt och överlägsenhet.
□ Jag vill lyckas övervinna utmaningar och uppnå mål.
□ Jag få upplevelser som engagerar mina sinnen.
□ Jag vill koppla av och roa mig utan att ha förväntningar på mig.
□ Jag vill känna inlevelse i rollpersonen och spelvärlden.
□ Jag vill ta mig an utmaningar genom list.
□ Jag vill ha roligt tillsammans med andra och samarbeta för att uppnå gemensamma mål.
□ Jag vill levandegöra en trovärdig spelvärld med konsekvent logik.
□ Jag vill bemästra spelets regler och använda mina kunskaper för att öka chanserna för framgång.
□ Jag vill uppleva action, adrenalin, och överraskning.
□ Jag vill utforska spelet och lära mig mer om spelvärlden genom spel.
□ Jag vill uttrycka min kreativitet och få möjlighet att skapa något unikt och personligt.

Min poäng är att det snarare är kombinationer: Jag vill [uppleva/utforska/känna/bemästra] [makt/berättelse/gemenskap/utmaning]...
 

Mikl

Warrior
Joined
11 May 2023
Messages
200
Häpp!
Den här tråden fick mig att regga mig på forumet igen efter 100 års frånvaro.
För nu kom du in på det knepiga med den här sortens modeller @ceruleanfive.

Då menar jag inte modellen i sig utan den stora frågan: hur kategoriserar vi oss själva och andra inom modellen?
Jag har genom åren ägnat rätt mycket tankar åt gruppsammansättning och spelstilar. Ett problem en oundvikligen stöter på är att så många har svårt att ge rättvisande svar om sin egen spelstil.
Några har full koll på sig själva, grattis till dem.
Andra verkar inte ha koll på sina egna preferenser.
Vissa verkar svara något de tror gruppen vill höra snarare än vad de själva gillar…
Många gropar att trilla i.

Jag har landat i ”lär känna dina spelare” när jag spelleder. Inte precis systematiskt.
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,729
Location
Eskilstuna
Häpp!
Den här tråden fick mig att regga mig på forumet igen efter 100 års frånvaro.
Ber så hemskt mycket om ursäkt!



För nu kom du in på det knepiga med den här sortens modeller @ceruleanfive.

Då menar jag inte modellen i sig utan den stora frågan: hur kategoriserar vi oss själva och andra inom modellen?
Jag har genom åren ägnat rätt mycket tankar åt gruppsammansättning och spelstilar. Ett problem en oundvikligen stöter på är att så många har svårt att ge rättvisande svar om sin egen spelstil.
Några har full koll på sig själva, grattis till dem.
Andra verkar inte ha koll på sina egna preferenser.
Vissa verkar svara något de tror gruppen vill höra snarare än vad de själva gillar…
Många gropar att trilla i.

Jag har landat i ”lär känna dina spelare” när jag spelleder. Inte precis systematiskt.
Det är helt klart en svårighet!

Min hållning är att ju fler ord folk har att beskriva saker, desto bättre kan de förstå varandra och göra sig själva förstådda.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,785
Location
Göteborg
För att göra det till något användbart för spelgruppen kanske man skulle kunna be alla fylla i varsin checklista?

□ Jag vill uppleva en intressant berättelse.
□ Jag vill känna makt och överlägsenhet.
□ Jag vill lyckas övervinna utmaningar och uppnå mål.
□ Jag få upplevelser som engagerar mina sinnen.
□ Jag vill koppla av och roa mig utan att ha förväntningar på mig.
□ Jag vill känna inlevelse i rollpersonen och spelvärlden.
□ Jag vill ta mig an utmaningar genom list.
□ Jag vill ha roligt tillsammans med andra och samarbeta för att uppnå gemensamma mål.
□ Jag vill levandegöra en trovärdig spelvärld med konsekvent logik.
□ Jag vill bemästra spelets regler och använda mina kunskaper för att öka chanserna för framgång.
□ Jag vill uppleva action, adrenalin, och överraskning.
□ Jag vill utforska spelet och lära mig mer om spelvärlden genom spel.
□ Jag vill uttrycka min kreativitet och få möjlighet att skapa något unikt och personligt.
För mig skulle vissa av formukeringarna väcka oro. Att ”uppleva” en berättelse låter som rälsning (vilket väl också din beskrivning av narrativ-faktorn antyder), så den vågar jag inte kryssa. Jag vill absolut ha utmaningar, men ”genom list” låter som OSR (och är väl det i din originaluppställning), så det är inte vad jag vill ha. Så tvärtemot @guldfink så skulle jag bara kryssa i en av dessa: uttrycka kreativitet.

Nu har jag ju en renodlad spelstil, men en del som jag gärna vill ha, som att bli utmanad som historieberättare och att få känna starka känslor, finns inte med alls.

Sedan är det väl lite som vanligt att min spelstil inte riktigt passar ihop med vanligt jävla rollspel och därmed kanske inte är applicerbar till vad den här teorin försöker att täcka in.
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,729
Location
Eskilstuna
Ja, de är mer i en skala än någonting binärt. Hade också klickat i alla. Det jag tycker är intressant är ordvalet.

Min poäng är att det snarare är kombinationer: Jag vill [uppleva/utforska/känna/bemästra] [makt/berättelse/gemenskap/utmaning]...
För mig skulle vissa av formukeringarna väcka oro. Att ”uppleva” en berättelse låter som rälsning (vilket väl också din beskrivning av narrativ-faktorn antyder), så den vågar jag inte kryssa. Jag vill absolut ha utmaningar, men ”genom list” låter som OSR (och är väl det i din originaluppställning), så det är inte vad jag vill ha. Så tvärtemot @guldfink så skulle jag bara kryssa i en av dessa: uttrycka kreativitet.

Nu har jag ju en renodlad spelstil, men en del som jag gärna vill ha, som att bli utmanad som historieberättare och att få känna starka känslor, finns inte med alls.

Sedan är det väl lite som vanligt att min spelstil inte riktigt passar ihop med vanligt jävla rollspel och därmed kanske inte är applicerbar till vad den här teorin försöker att täcka in.
Ja, håller helt med om att de borde breddas! För jag tänker inte att det här borde vara något specifikt traddigt.
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,729
Location
Eskilstuna
Skissade lite på en omformulering. Kanske där man värdesätter varje faktor med 1–5, där 5 är viktigt och 1 är oviktigt för en?
  • Berättande: Att uppleva och delta i en intressant berättelse.
  • Dominans: Att känna makt och överlägsenhet.
  • Framgång: Att lyckas övervinna utmaningar och uppnå mål.
  • Förnimmelse: Att ha upplevelser som engagerar ens sinnen.
  • Förströelse: Att koppla av och roa sig utan att ha förväntningar på sig.
  • Immersion: Att känna inlevelse i rollpersonen, spelvärlden, och berättelsen.
  • Påhittighet: Att ta sig an utmaningar genom kreativitet och intellektuell skicklighet.
  • Samverkan: Att umgås med andra och samarbeta för att uppnå gemensamma mål.
  • Simulering: Att återge en trovärdig spelvärld med konsekvent logik.
  • Skapande: Att uttrycka sin kreativitet och känna delägarskap över spelupplevelsen.
  • Spelighet: Att bemästra spelets regler och använda sina kunskaper för att öka chanserna för framgång.
  • Spänning: Att uppleva action, dramatik, adrenalin, och överraskningar.
  • Utforskning: Att upptäcka nya saker om spelet, rollpersonen, och spelvärlden, genom spel.
Är också inne på att alla verb kanske påverkar lite för mycket, men samtidigt vill jag beskriva något någorlunda konkret.

Lite besviken över att de är 13, då jag potentiellt hade kunnat kalla det Falks fjorton förenade fröjdfaktorer.
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,855
Location
Off grid
Lite besviken över att de är 13, då jag potentiellt hade kunnat kalla det Falks fjorton förenade fröjdfaktorer.
Släng in...

"Gestaltning - Att spela upp, gestalta och förmedla en roll, person eller personlighet, genom röst, mimik, blickar, gester och rörelser".

Så tror jag du är hemma.

//EvilSpook
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,729
Location
Eskilstuna
Släng in...

"Gestaltning - Att spela upp, gestalta och förmedla en roll, person eller personlighet, genom röst, mimik, blickar, gester och rörelser".

Så tror jag du är hemma.

//EvilSpook
Den är faktiskt inte dum! Klurade lite tidigare på det här med att underhålla andra, som kanske är som tydligast bland spelledare och AP-rollspelare.
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,729
Location
Eskilstuna
Släng in...

"Gestaltning - Att spela upp, gestalta och förmedla en roll, person eller personlighet, genom röst, mimik, blickar, gester och rörelser".

Så tror jag du är hemma.

//EvilSpook
Vispade ihop det här:

Uppträdande
Att underhålla och spela ut inför en publik.
  • Express (Kim)
  • Expression (LeBlanc)
  • Sharing (Werbach)
  • Role Playing (Werbach)
  • Expression (Kornelsen)
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,729
Location
Eskilstuna
Jag tycker "fröjdfaktor" är en fantastisk term, men att behöva betygsätta en lista på tretton poster skulle få mig att bli lika avogt inställd som när jag får en SCB-enkät i händerna.
Mmm, det är ett allvarligt problem.

Funderar på om man kanske skulle kunna förmildra det genom att göra mindre besvärlig enkät, typ “Positiv-Likgiltig-Negativ”.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,785
Location
Göteborg
Vispade ihop det här:

Uppträdande
Att underhålla och spela ut inför en publik.
  • Express (Kim)
  • Expression (LeBlanc)
  • Sharing (Werbach)
  • Role Playing (Werbach)
  • Expression (Kornelsen)
Den skulle jag kryssa i!


Mmm, det är ett allvarligt problem.

Funderar på om man kanske skulle kunna förmildra det genom att göra mindre besvärlig enkät, typ “Positiv-Likgiltig-Negativ”.
Jag tror att man kommer långt med att bara säga ”Läs det här och fundera på dina preferenser, så har vi en diskussion om hur vi vill spela sedan”.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,958
Location
Örebro
Funderar på om man kanske skulle kunna förmildra det genom att göra mindre besvärlig enkät, typ “Positiv-Likgiltig-Negativ”.
Varför ens använda ord när du kan :gremsmile: :gremsuck: :gremcry: :gremsleep: som skala. Vi lever ändå i ett samhälle som talar mer och mer genom symboler igen så att.
 

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,332
  • Dominans: Att känna makt och överlägsenhet.
Inte min vanliga spelstil men jag har en magkänsla att maktfantasi inte bara handlar om dominans, utan att känna sig typ kompetent? Eller liksom att få lov att hänge sig till något sorts ideal, typ cool/sexig/superhjälte.
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,729
Location
Eskilstuna
Inte min vanliga spelstil men jag har en magkänsla att maktfantasi inte bara handlar om dominans, utan att känna sig typ kompetent? Eller liksom att få lov att hänge sig till något sorts ideal, typ cool/sexig/superhjälte.
Jag tänker att maktfantasi är att vilja känna en slags överkompetens, och att Dominans handlar om att känna den kompetensen på någon annans bekostnad.

Det finns ju även Framgång, som handlar om att känna kompetens genom att lyckas övervinna utmaningar.
 

kloptok

Pensionerad astrolog
Joined
14 Dec 2008
Messages
1,223
Location
Stockholm
Den enda kategorin jag studsade lite på var just dominans. För mig låter den ganska negativ, jag skulle nog inte våga kryssa den ens om jag gillade den sortens spel. Och om det var något jag gillade, tror jag inte att jag skulle formulera det med de orden. "Dominans", "makt" och "överlägsenhet" är alla ord som jag tycker har en lite negativ klang.
 
Top