Nekromanti Från Lost mines Of phandelver till Hoard Of the dragon Queen.

Luftslottet

Warrior
Joined
15 Oct 2014
Messages
222
Har lirat igenom Lost mines Of phandelver med en grupp och vill fortsätta. Hade börjat skissa på en egen kampanj som var tänkt att vara rätt fri och full av politiska intriger. Efter att ha lagt en del tid på att rita karta insåg jag att tiden och orken inte finns i dagsläget. Bestämde mig för att köra HOTDQ istället men vill inte att de skall hoppa in i storyn med sina RP flera kapitel senare utan starta från början. Eftersom de är lvl 5 (kampanjen börjar på lvl 1) så funderar jag lite på hur jag skall lösa det. Jag vill absolut inte sitta och ändra om i stats med monster, de tar för mkt tid.

Min lösning i korthet är RP träffar magiker för ett uppdrag->magiker Glömmer bort ett ord en ingrediens ->portal öppnas RP går igenom->går igenom ett total byte av både profession osv-> startar på lvl 1->kanfå tillbaka sina rätta jag senare i kampanjen.

Men jag skulle behöva fler uppslag. så skriv gärna en rad hur ni skulle eller har gjort i liknande lägen.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,008
Location
Sthlm
Jag skulle helt enkelt låta de göra nya rollpersoner. Minst jobb för alla inblandade. Så kan den som faktiskt älskar sin draconit-bard få tillbaka den när de kommer till level fem.
 

Luftslottet

Warrior
Joined
15 Oct 2014
Messages
222
Jocke;n179683 said:
Jag skulle helt enkelt låta de göra nya rollpersoner. Minst jobb för alla inblandade. Så kan den som faktiskt älskar sin draconit-bard få tillbaka den när de kommer till level fem.
Sant, men tänker att de kanske finns någon bra story, förväxling eller liknande som kunde vara rolig och som man kan väva in.
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Det går kanske rusa igenom det? Det blir en del lätta uppdrag men sen är de ju ikapp. Kanske kul få känna sig overpowered oxå?

Eller låt dem göra trainees? Alla får en nybörjar äventyrare som får gå före medan originalarna tittar på. "akta goblinen nu Hrimnar, sådär ja, böj på knäna"

:p

Eller kör ett mini uppdrag där de blir cursade av en häxa å pga det blir vekare och måste kämpa som att de vore lägre nivå med minus av olika slag. Fast det blir nog jobbigt i fem original levlar :p

Alternativt, släng på tre extra av allt. ALLT! ;)
 

Luftslottet

Warrior
Joined
15 Oct 2014
Messages
222
.113;n179708 said:
Det går kanske rusa igenom det? Det blir en del lätta uppdrag men sen är de ju ikapp. Kanske kul få känna sig overpowered oxå?

Eller låt dem göra trainees? Alla får en nybörjar äventyrare som får gå före medan originalarna tittar på. "akta goblinen nu Hrimnar, sådär ja, böj på knäna"

:p

Eller kör ett mini uppdrag där de blir cursade av en häxa å pga det blir vekare och måste kämpa som att de vore lägre nivå med minus av olika slag. Fast det blir nog jobbigt i fem original levlar :p

Alternativt, släng på tre extra av allt. ALLT! ;)
Ja en curse låter lite som de jag har tänkt mig. Kanske skall få in de.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
.113;n179708 said:
Alternativt, släng på tre extra av allt. ALLT! ;)

För att återgå till originalfrågan: jag hade antingen startat om med nya rollpersoner eller börjat rollpersonerna en bit in i äventyret. Ett lämpligt ställe hade varit kapitel 4, när de är klara med Drakkulten i Greenest, och blir ivägskickade för att nästla sig in i karavanen och följa den till Waterdeep.

Och bara för att jag är lore-nörd hade jag låtit karavanen utgå från Scornubel i stället för Baldur's Gate. Om man ska ta sig från Baldur's Gate till Waterdeep åker man båt, och det finns väldigt lite poäng i att åka från närheten av Greenest, till Baldur's Gate, och sedan ta sig tillbaka inåt landet till Handelsvägen och följa den till Waterdeep. Det är lite som om man skulle köra från Malmö till Göteborg, via Stockholm.
 

Luftslottet

Warrior
Joined
15 Oct 2014
Messages
222
Nässe;n179714 said:
Fråga dem!!! ????
ja, ett annat förslag är ju att de klurar ut en story själva som möjliggör för dem att börja på ny kula.
 

Luftslottet

Warrior
Joined
15 Oct 2014
Messages
222
@staffan. Kul hade faktiskt inte sett den. Vem älskar inte onödigt resande??? Känner att en del går förlorat om de börjar mitt i så lutar åt att de på något sätt får köra från start.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Luftslottet;n179750 said:
ja, ett annat förslag är ju att de klurar ut en story själva som möjliggör för dem att börja på ny kula.
Nja, jag menar såhär: det finns många olika lösningar, varken forumet eller du kan veta bättre än dina spelare vilken lösning de gillar bäst. Ha diskussionen med dem, inte med oss.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Jag körde Lost Mines och Hoard of the Dragon Queen ungefär samtidigt. Jag flyttade hela Greenest-grejen till Phandelver och karavanen till Threeboar, samt lade in hintar om drakkulten redan i Lost Mines. Jag tänkte att XP jämnade väl ut sig om jag inte hade så många sidoquests, men det gjorde det inte, så jag gick över till milestones istället.

På det hela var det en rätt lyckad kampanj, även om jag fick bearbeta både Lost Mines och Hoard rätt mycket.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Kör bara. Låt dem vara level 5 redan från början. Sure, de kommer att moppa upp rätt enkelt i början, men gör det något? Ibland är det kul att få känna sig riktigt jäkla badass.
 

ManU77

Veteran
Joined
27 Nov 2013
Messages
63
Jag har precis startat Hoard of the Dragon Queen med min grupp som just spelat ut Lost Mines of Phandelver. De får fortsätta med samma karaktärer. Vi kör milestone-konceptet, så det kommer ordna sig tillslut. :) Jag ser hellre att de får spela sina karaktärer som de tycker så mycket om, än att de ska behöva göra nya. Att det sedan innebär mer jobb för mig... ja, det får jag ta helt enkelt.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,060
Med tanke på vår speltakt lär vi inte bli klara med Lost Mines of Phandelver någon gång snart, men jag tror att jag kommer att låta spelarna välja. Eftersom vi kör med de färdigskapade rollpersonerna i LMoP kan jag tänka mig att de vill göra helt egna rollpersoner. Annars känns det ok att de startar som nivå 5. I början blir det väldigt enkelt, men väldigt lite XP och sedan jämnar det successivt ut sig. Fast jag är mer sugen på Storm King's Thunder än på Hoard of the Dragon Queen :)
 
Top