Nekromanti Frågor

Kwarzim

Veteran
Joined
1 Jun 2002
Messages
125
Location
Dikanäs
hallå alla glad tiraker och misslor!
Jag har några funderingar:
1. Hur hittar man på bra namn i eon
2. att ha två SL när man kör äventyr är väll inte särskilt klyftligt eller
3. när kommer Nattens ängel del 3?
 

Baron Marak

Swordsman
Joined
6 May 2001
Messages
521
Location
Piteå
Angående namn så blir det fins sabriska namn om man tar ett germanskt namn och ändrar det lite.
Sen efter man har gjort ett antal namn och hört dem så går det fort att komma på nya.
Och kom ihåg att erfarenhet även fås av misstag. Blir det ett dåligt namn så bry dig inte om det så starkt.
Det finns ju folk som har dåliga namn redan :gremwink:
Annas så fungerar ju namn som Berner Bonde, Sverker Smed och Ivan Isterbuk. Ta bara ett vanligt namn och lägg på yrke, utseende eller personlighet på det.

Angående två SL så blir det inte bra resultat. Inte för mig iaf som dock bara spelat en gång med två SL. Men det räckte gott och väl.
 

Cerec

Veteran
Joined
7 Aug 2001
Messages
127
Location
Landskrona
1. Titta i Spelarens handbok eller använd fantasin
2. Det kan vara bra ibland men det kan också bli mindre bra.
3. Ska komma väldigt snart, redan denna helgen kanske :gremwink:
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
"1. Hur hittar man på bra namn i eon"

Jag har enorma namnproblem, både i NeoTech och i Eon. Anledningen till att jag nämner NeoTech är för att jag inte ens kan komma på vanliga namn (Nicklas, Johan, Sven...).
Men när jag väl kommer på ett Eon-namn så brukar det oftast bestå av ett namn från en stad eller ett land (från Mundanakartan, men säg inget åt mina spelare... :gremwink:), något förvrängt och ofta ihop med något namn man har läst i nån bok - exempelvis Sagan om Ringen.

Men då är jag ju sämst på namn också.

"2. att ha två SL när man kör äventyr är väll inte särskilt klyftligt eller"

Jag vill minnas en inte alltför avlägsen diskussion om det hela - använd sökfunktionen. Man kom fram till en del tänkvärda grejer där har jag för mig.

Jag kan tyvärr inte besvara fråga 3 konkret men om mitt minne inte sviker, så har jag för mig att författaren nyss sade att det inte var alltför avlägset.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Några svar..

1) Använd fantasin, ha nått som rimamr kanske
2) Tjaa, 2 SL. jag vet inte, kan ju vara bra om ni kör 2 grupper som spelar mot varandra i samma äventyr..
3) Inte en aning..
 

MovinGalt

Warrior
Joined
21 Oct 2002
Messages
372
Location
Stockholm
Re: Frågor(svar)

1. jag tycker inte det är särskilt svårt att hitta på namn till eon, (om de inte sak vara specifikt dvs; typ ett jargiskt). Mixa lite bokstäver bara :gremgrin:

2. Vi körde en gång med två SL ( fast det var inte Eon) och det blev rätt så rejäl bugg...Vi hade då två spelgrupper, men det var menat att den ena skulle hitta en proffessor i källaren, men det andra teamet hade redan varit nere och dödat honom. Fast då hade vi allmänt dålig kontakt mellan varandra (jag var SL) så... Men det kan säkert funka, fast då måste båda veta vad som har hänt för de andra...Annars blir det som det blir..

3. Jag tror att det strax är klart, han sa iaf att det snart skulle läggas upp på scenariobanken så.... :gremsmile:
 

Arvid

Warrior
Joined
21 Feb 2002
Messages
399
Location
Uppsala (och Piteå)
Re: namn

Om du har idétorka eller vill ha något coolt namn så har jag ett förslag: Slå upp lite i ett uppslagsverk (typ Bra Böckers), och mixa om namnet lite om det behövs. Nyligen behövde jag t.ex. ett fint namn till en slp. Efter lite lexikon blev det Generalkommendant Calandro der Galba, det blev perfekt.
Annars så går det ju bra att sno namn som man hittar på ställen som andra inte kommer åt eller kommer ihåg så bra eller förknippar med någon speciell person (inte Gandalf alltså). Ex. Sammael (vilket härligt namn) och Sigwald Brände (ni måste läsa Thorgal!).
Om inte heller det går så finns en nödlösning. Ta ett valfritt ord, typ ordet "ord". Ta det baklänges, och justera.
"ord"
dro
Dorod
Vi fick alltså namnet Dorod.
Sen finns det ju namn i lands- och rasböckerna och Spelarens (det nyttigaste med den för övrigt). Jag hoppas dock på Geografica.
 

BaRcA

Veteran
Joined
21 Mar 2001
Messages
170
Location
Kalmar, Lindsdal
Re: Svar till fråga 2.

Min spelgrupp har haft detta i åtankarna. Att ha två SL:ar som har varsin spelgrupp som spelar samma äventyr fast från olika håll. Men vi har aldrig hittat någon bra lösning på kommunikationsproblemet.
Om någon har något bra tips, var snäll och meddela mig.
 

samiis

Warrior
Joined
20 Sep 2002
Messages
355
Location
Kristianstad
1. Hur hittar man på bra namn i eon
Lite fantasi brukar göra det bra...

Jag hade en spelare som ville att hans dvärg skulle heta Nicodemus. Jag sa att det var för få Zn och X i det. Så vi ändrade lite på det, och vips...

Nickxzelan was born.

Min första RP hette Cuest Dann (Quest Done)...
 

Kael

Veteran
Joined
24 Oct 2002
Messages
3
Har du svårt att hitta på namn så finns det förslag i spelarens handbok.

Två spelledare, hmm jag har också tänkt den idén, men vet ej om det kommer att fungera. Ett plus skulle väl vara om man har en riktigt stor spelgrupp och dom vill gå åt flera håll. Gäller bara att synca med den andre sln så att tid och rum blir det samma för alla spelarna i slutändan.
 

Ezzy

Warrior
Joined
14 Jun 2000
Messages
213
Location
----
ang. namn... man letar upp en massa namn på internet och sammanställer dom lite fint och vips:
Aaron Abban Abbo Abdas Abdiesus Abdon Abel Abercius Abibas Abibus Abilius Abra Abraham Abrahamites Abran Abudimus Abundius Acacius Acacius Acacius Acca Acepsimas Acepsimas Acestes Acharius Achatius Achilleus Acisclus Acius Aceolus Acyndinus Ada Adalar Adalard Adalbald Adalbero Adalgis Adalgis Adalgott Adalsindis Adalsindis Adam Adamnan Adamnan Adauctus Adaucus Addal Adela Adelaide Adelard Adelelmus Adelina Adeline Adeloga Adelphus Adeodatus Aderald Adheritus Adjutor Ado Vienne Adolf Adolphus Adolphus Adrian Adrio Adulf Aedesius Aedh Aelred Aengus Afan Afra Afra Africus Agabius Agabus Aganus Agape Agapius Agatha Agathangelo Agathangelus Agatho Agathoclia Agathopus Ageranus Agericus Agia Agilbert Agilberta Agileus Agilulfus Agilus Agnello Agnellus Agnes Agobard Agrecius Agricola Agricolus Agrippina Agrippinus Aibert Aichardus Aidan Aidric Aigulf Aigulf Ailbhe Aileran Aimo Ajuture Alan Alban Alberic Alberic Albert Albertinus Albina Albinus Albinus Alcmund Alcuin Aldate Aldebrandus ldegunais Aldemar Aldericus Aldhelm Aldo Aleaunie Alena Alexander Alexandra Alexis Alexius Aleydis Alfanus Alfred Alfreda Alfrick Alfwold Alice Alipius Alkeld Allerius Allucio Alix Le Clercq Almachius Almedha Almirus Almus Alnoth Alodia Aloysius Gonzaga Alphaeus Alphaeus Alphege Alphege Alphius Alphonsus Alrick Altfrid Altinus Altman Alto Alvarez Alvitus Alypius Amabilis Amabilis Amadeus Amadour Amaethlu Amalberga Amand Amandus Amantius Amarand Amaranthus Amarinus Amasius Amaswinthus Amata Amator Amatus Ambrose Amedeus Amelberga Amicus Ammon Ammonaria Ammonius Amo Amor Ampelius Ampelus Amphianus Amphibalus Amphilocus Amphion Amulwinus Amunia Anacharius Anacletus Anacletus Ananias Anastasia Anastasius Anathalon Anatole Anatolia Anatolius Andeolus Andochius Andre Andrew Andronicus Anectus Angadresma Angela Angelelmus Angelico Angelo Angelus Angilbert Anglinus Angus Anianus Anianus Anicetus Anicetus Aninus Anna Annemund Anno Annobert Ansanus Ansbald Ansbert Ansegisus Anselm Ansfrid Ansgar Anskar Ansillo Ansovinus Anstrudis Ansueris Ansuinus Ansurius Anterus Anthelm Anthimus Antholian Anthony Anthusa Antidius Antilnus Antiochus Antipas Antoinette Anysia Anysius Apelles Aphraates Aphrodisius Apollinaris Apollo Apollonia Apollonius Aponius Appian Apronia Apronian Aprus Apuleius Aquila Aquilina Aquilinus Arator Arbogast Arcadius Archelais Archelaus Archippus Arcontius Ardalion Ardanus Ardo Arduinus Arduinus Aredius Aresius Aretas Aretius Argeus Argymirus Ariadne Arialdus Arian Arigius Arilda Aristarchus Aristides Aristion Aristobulus Ariston Armagillus Armentarius Armentarius Armogastes Arnold Arnulf Arsacius Arsenius Arsenius Artaldus Artemas Artemas Artemius Artemius Artemius Arthelais Arwald Asaph Asclas Asclepiades Asella Ashley Asicus Aspasius Aspren Asteria Astericus Asterius Asterius Asterius Astius Athanasia Athanasius Athelm Athenodorus Athenodorus Athenogenes Attala Attalas Attalia Atticus Atticus Attilanus Atto Atto Atto Attracta Aubin Auctus Audrey Augulus Augusta Augustalus Augustine Augustus Aurea Aurelia Aurelian Aurelian Aurelian Aurelius Aurelius Aureus Ausonius Auspicius Austell Austindus Austreberta Austregisilus Austremonius Autbert Autbert Autbodus Authaire Autonomous Autor Auxanus Auxentius Auxentius Auxibius Ava Aventinus Avitus Aymard Azas Babylas Badilo Badulfus Baglan Bagne Baithin Balbina Balda Baldegundis Balderic Baldomerus Baldred Baldwin Baldwin Balin Balthasar Balther BandaridusBaradates Barbara Barbasymas Barbatian Barbatus Bardo Barhadbesciabas Barlaam Barlaam Barnabas Barnard Barrfoin Barrog Barsabas Barsabas Barsanuphius Barsimaeus Bartholomea Bartholomew Barypsabas Basil Basileus Basiliscus Basilissa Basilissa Basilla Basilla Basinus Basolus Bassa and Bassian Bassus Bassus and Bathildis Bathus and Baudelius Bavo Bean Beatrice Beatrix Beatus Beatus Beatus Becan Bede Bega Begga Belina Bellinus Benedict Benignus Benilde Benjamin Benno Benvenutus Beoadh Beoadh Beoc Beocca Berach Berarius Bercharius Bercthun Beregisius Berencardus Berka Berlinda Bernadette Bernard Bernward Beronicus Bertha Berthaldus Berthane Bertharius Berthoald Berthold Berthold Bertilia Bertin Bertinus Bertoara Bertuin Bertulf Bessarion Betharius Bettelin Betto Beuno Bibiana Bichier Bicor Bieuzy Bilfrid Bilhild Birillus Birinus Birrstan Bladus Blaesilla Blaise Blaithmaic Blandina Blane Blath Blidulf Blinlivet Blitharius Blitmund Boadin Bobinus Bobo Bodagisil Bodfan Bodo Boetharius Boethian Bogumilus Bolcan Bonaventure Bond Bonfilius Boniface Bonitus Bonitus Bononius Bosa Boswell Botuid Botulph Brandan Brannock Branwallader Braulio Breaca Bregwin Brendan Bretannion Brian Briarch Briavel Brice Brictus Bridget Brieuc Brigid Brithwald Brithwald Brito Britwin Brocard Brogan Bron Bronach Bruno Brychan Brynach Brynoth Budoc Buonfiglio Burchard Buriana Burkard Byblig Cadfan Cadfarch Cadoc Cadog Cadroe Cadwallader Caecilius Caedmon Caellainn Caerealis Caesarea Caesaria Caesarius Caesarn Caesidius Cagnoald Caian Caidoc Caillin Caimin Cairlon Cajetan Calepodius Caletricus Calimerius Calimerlus Calixtus Callinica Callinicus Calliope Calliopus Callistratus Callistus Calminius Calocerus Calogerus Calupan Camelian Camilla Camillus Candida Candidus Candidus Candres Canice Cannatus Cannera Canog Cantidius Cantius Canute Capitolina Caprasius Caprasius Caradoc Carantac Carantoc Caranus Caraunus Carilefus Carissima Carmelite Carmen Caron Carponius Carpophorus Carpus Carpus Carterius arterius Carthach Casilda Casimir Casimir Caspar Cassian Cassius Castor Castorius Castritian Castulus Castus Cataldus Catellus Cathan Catherine Catulinus Cawrdaf Ceallach Cearan Cecilia Cedd Ceitho Celerinus Celestine Celine Cellach Cellach Celsus Censurius Centolla Ceolfrid Ceollach Ceolwulf Cera Ceratius Ceraunus Cerbonius Cerneuf Ceslaus Cettin Cewydd Chad Chaeromon Chainaldus Charalampias Charbel Charbel Charitina Charity Charles Chastan Chelidonia Chillien Chirstian Christopher Chromatius Chrysanthus Chrysogonus Chrysolius Chuniald Cian Cianan Cilinia Cillene Cindeus Cinnia Cissa Clare Clarus Clarus Clateus Claud Claudia Clement Clementinus Cleonicus Cleopatra Cleophas Clerus Clether Cletus Clicerius Clinius Clodoald Clodulf Clotilde Clotsindis Cloud Cocca Cocha Codratus Cogitosus Cointha Colette Colgan Colman Columba Columban Columbanus Columbinus Comgall Comgan Cominus Cominus Conall Conan Concessa Concordius Condedus Conleth Connat Conogon Conon Conrad Conran Consortia Constabilis Constantian Constantine Constantius Contardo Contentius Conus Convoyon Conwall Corbican Corbinian Corbmac Corebus Corentin Corentius Cormac Cornelius Cosmas Cottidus Craton Credan Crescens Crescentia Crescentiana Crescentius Crescentius Crewanna Crispin Crispina Crispulus Crispus Cristiolus Croidan Croix Cronan Crummine Cuan Cuaran Cucuphas Culen Cumgar Cumine Cummian Cunegundes Cunera Cuniald Curcodomus Curig Curomotus Cuthbert Cuthburga Cuthman Cybi Cynfran Cynibild Cynllo Cynwl Cyprian Cyriaca Cyriacus Cyril Cyrinus Cyrus Dabius Dadas Dafrosa Dagobert Daig Dallan Dalmatius Damasus Damhnade Damian Damien Daniel Darerca Daria Darius Darulagdach Dasius Dathus Datius Dativus David Davinus Day Declan Decorosus Decuman Deicola Deifer Deiniol Delphina Delphinus Demetria Demetrian Demetrius Democritus Denis

ovanstående lista är helgon i den katolska kristendomen... sedan väljer man bara ett som man tycker passar bra till gubben å kanske modifierar lite å så blir det så bra så bra. :C)
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
Oj, det var inte dåligt.

Var hittade du alla de där namnen?

*sparar rubbet i ett word-dokument*
 

Ezzy

Warrior
Joined
14 Jun 2000
Messages
213
Location
----
:C) som sagt. internet. jag bifogar hela dokumentet åt dig.... några andra lite mer mystiska namn, passar bäst till demoner och sånt...
Myeraton Pacrifon Polypon Capeiell Eheniton Alfiton Cherion Sandalson Panion Almion Erpion Paxon Calirxon Hrion Melison Unrion Tonelin efaebilion Moniteon Bnailon Paxilon Lelalion Onoxion Quibon Quiron Vixasmion Relion Cassilon Tifonion Murion Degion Dapsion Lenaion leunion Foilion Monichion Gabion Paxonion Pinsilon Lepiron Loeloon Saron Salion Pion Nargeron Aaron Selyypon Pinmibron Raconcall Zelibron Hasuayeil Barneyeil Verday Heill Alzeyeill Szeyeill Bacapel Zelfayeill Mayeill Bayeill Alpheyeill Arobilin Canofilin Ourilin Zaryalin Marilin Bacaye Kolfayelin Azrayeilin Ambayeirin Mayeilin Cabueirin Alseirin Asueirin Alneirin Nenanrin Rayin inin Gedulin Harerin Namilin Halilin Hymeilin Reffilin Narraabilin Hahyeilin Landelin Esfilin Thefelin Patnelin Keyalin Nailin Leyraiell Ablayeill Talraylanrain Barkalin Bahaelin Michael Beerel Dafngel Aryhyriel Boel Bariel Meriel Amiel Aol Semeol Aaen Berion Sarinon Keinerion Feynon Aneinin Zamazinin Cananin Aall Merygall Pegal Gabal Veal Aumeal Faranyeal Gebin Caribifin Autarilin Metilin Nabyafsin Fysfin Barsslilin Caruphilin Danyturla Fenyturla Geumyturla Amia Alnamia Tabinia Nafia Myacha Tyagra Bec Alacainill Benenonill Semhazylin Semyhylim Yasrozin Agrasnydin Aymsylin Cathneylin Alrasachysin Abrachasin Layralosin Lang Hasin Anaenim Niangarin Aezonin Montazin Labelas Mafatin Feya Rachin Cadanagin Laeradonin Caffrnbrin Bachramin Varthalin Amnanyneylin Hacoylin Balganaychin Aryeylin Badeylin Abranin Tarmanydin Amdalysin Sahgragynin Adyanienin Sacstoyein Latebayfanisin Caybeininin Nabyalin Cyzamanin Abramacin Laryagathin Bofealyquin Bayealadin Gasin Asaphin Daryenin Macnayelin Gomrain Marybin Yebirin Arilin Faryelin Nepenyelin Banyelin Astyeilin Ceradadin Daniel Olyeill Saffiell Dargoyeill Yelbrayeiell Cemaguill Gebarbaya faceyeill Caram Neyeill Talgylueil Bethtaez Raneil Salha Hyeill Armaquieyeill Romail Gybrill Zemail Mychaze Zarsayeill Amail Antayeill Ronayeill Reniayeill barhil Marhill Rarhill Merhill Zarafill Zaraill An Quyhim Ceytatinin Ezniah Vehich Dunedryneylin Yedemkieil Esmaadin Elbedagrin Zamaanel Yocaleme Detryeill Aryeil Arnaeill Veremedin Vnaraxidin Laciel Lantiel Ardiel Nosmiel Ardiel Celydael Amiel Malquiel Gabaliel Susuagos Barylaguy Yabtasyper Magos Sangos Yayell Yel Yasmiel Steluiel Garasyn Ceyabgos Sacadiel Garacap Gabanael Tamtiel Romiel Patiel Guriel Azriel Paamiel Cartiel El Anunalbeh Parhaya Ysael Beriel Laell Tenebiel Panten Panteron Faniel Falason Manciel Pataron Labiel Ragael Cetabiel Nyazpatael Gabriel Ysrael Natriel Gasziel Nassam Abrysaf Zefaell Zamiel Mamiel Taliel Myriel Sahiniel Guriel Samhiell Dariel Bansasty Satymn Nasiel Ransiel Talguaf Lebrachiel Daliell Gandriel Sahuhaf Myschiel Anael Amiel Aci Naclia Rapines Raacpel Pacrel Halion Guanrynasnihe Aslaom Naspaya Neapry Sanihay Hasasylgason Gastaset Yfaryamy Man Polimas Sarananuf Olyab Sariel Canel Raziell Pmla Nisquem Sarman Malysan Asyzat Marimoe Edoniel Radiel Maduch Racino Hyzy Mariel Azday Mandiel Gumiel Seriel Kery Sahaman Osmyn Sechiel Pazehemy Chalchyphay Gey Idael Necad Mynael Arac Ararygugel Galnel Gimon Satuel Elynzy Baquylaguall Barbits Barfiell Tylzdiell Raamiell Nehubaell Alysaf Baliel Arzaf Rashiel Alson Naspiell Becar Paliel Elysu Aiguap Nacpas Sansany Aesal Maarym Sascy Yalsenac Mabint Magdiell Saneinas Maaliel Arsafael Nanyseyar Becabalaf Napybael Suciel Nabnell Sariell Sodiel Marenell Palytam Surgell suriel Sarycam Guabryza Szncariell Sabybiall Ytrnt Cullia Dadiel Marham Abercaysdon Sacdon Pagnlan Arsabon Asyramon Agniel Sastyracnas Altym Masulaef Salamiel Sascuniel Barcaran Yahnt Alycas Vlysacyaia Abry Manyny Arabiell Haniell Nacery Yassar Rassy Boell Mathiall Naccameryf Zacdon Nafac Rapion Saspy Salhy Rasersh Malquiell Sanytiell Yoas Gualaly Danpy Yamla Golum Zasziell Satpach Nassa Myssyn Macratyf Dadiell Carciell EffygmatoBeraquiel Manhy Amarya Haya Byny Madrat Aman Tuliell Cossuro Fartis Nactif Nekyff Pegner Tablic Manuat Amasya Guatiell Reycat Gnynzy Paliel Gadeff Nesgnyraf Abrac Animiter Carnby Nachall Cabake Loch Macria Sase Essaf Niel Safida Asaf Mazica Sarsac Adryyaac Nagron Galuf Galgal Danroc Saracu Remafydda Lulyaraf Nedylar Tyaf Taanat Lafayel Genida Nedir Delqua Maadon Samiel Amrael Lezaydi As Ohoc Nasyby Razyarsady Yadna Caspa Garitan Elysafan Pastama Maday Amariel Tabriell Casmuch Nastifa Almur Naamab Mamica Zicaran Samisarach Naasein Andas Paltamus Abris Bzac Safac Yayat Dalia Aziger Nabsuf Abuif Zenam Dersam Cefania Maccas Naboon Adiell Maasiell Szarzir Tartalion Adyysar Safuel Sasnyeil Santon Cartemat Aliel Paltnia Bargar Galmus Necpis Aarom Manit Aadon Quenanel Quemon Rasegar Affrie Absamon Sarsall Aspin Carbiel Regnia Athlas Nadis Abitasi Abitan Palilet iel Malaquiram Acya Zaziel Paltifur Yesmachia Yariel Araton Robica Sephatia Anaya Guesupales Seniquiel Sereriel Malquia Aricasom Pacita Abdiel Ramasdon Cafiel Nascyasi Sugni Aszrus Snadaf Admiel Necamia Caysaac Benyh Quor Adziriell

namn på änglar i den katolska kristendomen... :C)
 

Ezzy

Warrior
Joined
14 Jun 2000
Messages
213
Location
----
äsch!

det fungerar inte så bra... :C| hrm... jag får väll skicka det via mail eller nått ifall du vill ha det...
 

BaRcA

Veteran
Joined
21 Mar 2001
Messages
170
Location
Kalmar, Lindsdal
Re: Bärbara datorer med Internet/LAN [NT]

Hmm. Ja, det verkar inte så dumt. Synd att vi inte har bärbara datorer bara. Lägger inte ner så mkt pengar på det.
 
Joined
24 Mar 2002
Messages
330
2. att ha två SL när man kör äventyr är väll inte särskilt klyftligt eller

Vi har spelat med 2st SL och det har funkat bra äventyren har blivit dubbelt så stora och allt har gått smidigt.
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
Re: äsch!

"det fungerar inte så bra"

Varför inte? Det var ju en massa namn! :gremsmile:

"jag får väll skicka det via mail eller nått ifall du vill ha det... "

Ja! Det hade varit jättehyggligt, snälla gör det. Min mailadress är: plutonium@thunderdome.zzn.com. Du kan även skicka den som ett privat meddelande på forumet om du vill...
 
Top