Nekromanti Frågor till Riotminds

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Var tog alla länkar till spelledarpersonerna och arketyperna vägen? Har endast sett Blodughadda sedan hemsidan fick en ansiktslyftning.

Var tog den nya arketypen som ni nämnde innan ansiktslyftningen av hemsidan vägen?

Kan man få reda på varför Blodughadda heter det? Jag menar, enligt era inspirationskällor, bl.a. den nordiska mytologin är ju Blodughadda ett kvinnonamn, medan i erat fall är det ett mansnamn.

Riddaren
 

RiotMinds

Veteran
Joined
8 Nov 2001
Messages
38
svar!

Vi fick en känsla av att de inte funkade riktigt som vi hade tänkt. Tanken är att de karaktärerna ska dyka upp i krönikorna istället och olika tilläggsregler lägger vi bland regelvarianterna.

Blodughadda...jepp..det stämmer att det var en jättinna. Anledningen att vi tog det namnet var att det betyder "..med blodigt hår.." och vi tyckte det passade väldigt bra för en furios jätte som huvudfigur i vår äventyrsserie som för övrigt ska betatestas (del 1) i helgen.

väl mött
RiotMinds
 

neuter

Swordsman
Joined
4 Dec 2000
Messages
451
Location
Valhalla
Re: svar!

Angående namn så kan ju samma namn användas i olika språk till olika kön (språket nu är ju väldigt annorlunda från fornsvenskan). T.ex är Ulla i grunden ett mansnamn. Plus att det finns olika ställen i Sverige där de vanliga normerna för vad som är ett mans respektive ett kvinnonamn. T.ex finns det män med namnet Annika /images/icons/grin.gif
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Re: svar!

Visst finns det namn som både används av män och kvinnor. Men det är lite skillnad, eftersom namnet är hämtat från en inspirationskälla, och också ända stället där namnet återfinns, och i dessa fall är namnet bara på kvinnor.

Vad gäller Ulla så är det dock inte en mansnamn från början, utan du tänker antagligen på Ull/Uller. Ulla är en kortform för Ulrika ursprungligen.

Riddaren
 

neuter

Swordsman
Joined
4 Dec 2000
Messages
451
Location
Valhalla
Re: svar!

Nej, jag påstår att jag har rätt. Med att Ulla var ett mansnamn så syftar jag på att det från början var ett gammalt Hebreiskt namn.
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Re: svar!

det finns kvinnor som heter Göran och Bengt också.../images/icons/yikes.gif
fast då handlar det om typ familjenamn (enligt boken FEL! av Ulf Ivar Johnsson eller ngt liknande.).. antar att det är den du läst, för i den står det om manliga Annikor också..
 

neuter

Swordsman
Joined
4 Dec 2000
Messages
451
Location
Valhalla
Re: svar!

Nej, den har jag inte läst. (är den läsvärd?). Jag hörde det från min morbror som jag tror hade varit i någon by i dalarna där det var vanligt för männen att heta Annika.
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Re: svar!

Hahaha...det förklarar saken /images/icons/wink.gif

Av alla svenska landskap så är Dalarna det mest osvenskaste som finns, t.o.m. mer än Jämtland och Skåne som vi erövrat från grannländerna.

Dom har varit lite egensinniga. Varför det blivit så att de finns många Annika t.ex. är att det i Dalarna förr var brukligt att ange sin släktgård i namnet, och då oftast före efternamnet. Detta har försvunnit under sent 1800-tal och tidigt 1900-tal och därför har exempelvis Annika blivit kvar som förnamn på män...

Men det har så att säga inget med namnets ursprung att göra, och vilket kön som namnet hör till.

Riddaren
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,468
Location
Stockholm
Re: svar!

Det har sagts förr: Bara för att man inspireras av något betyder det inte att man måste kopiera det rakt av.
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Re: svar!

jo, det stod i den boken att det var familjenamn på gårdar och såsant. det var oxo i dalarna. =)

Den är mycket läsvärd, den omkullkastar en hel del fördomar folk har (tex så växer lianer nerifrån och upp.) och jag hittade iofs bara ett par som jag verkligen trodde på, den andra visste man att de var fel (som att en megabyte är 1024 kb och liknande..)... om du hittar den, bläddra igneom den. den är ett rekommenderat köp..
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,460
Location
Helsingborg
Re: svar! [OT]

"...den andra visste man att de var fel (som att en megabyte är 1024 kb och liknande..."
hur mkt är 1 Mb då? Inte 1000 kb iaf..

/[color:448800]Han</font color=448800> som är lite trött för han vet inte vilken bok det talas om
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Re: svar! [OT]

en megabyte ÄR 1024 kilobyte, det stod i boken typ ett påstående, seb skriuver han att det är fel!
typ
En megabyte är 1000 kb ich en kb är 1000 yte
Fel! i datorsammanhang är blablabla 1024 <dravvel> och sådeså.

Typ. han heter förresten Nilsson i efternamn.
 
Top