Nekromanti Frågor på framkalla [valfri elementar]

Rakhori_UBBT

Veteran
Hej!

Jag och ett par vänner ska snart spela Eon och jag har bestämt mig för att vara magiker. Jag har, och gör än, lagt ner massa tid på att bestämma vilka tre aspekter jag ska behärska och vilka magier jag ska kunna frammana. Min fråga gäller dock elementarerna.

Läser man t.ex. vad som står under "Kreo Golimus" står det att den tar 6 timmar att genomföra och har provisorisk varaktighet. So far so good. När jag sedan läser i boken "Mystik och magi" om olika elementarer står det att jag måste lyckas med ett reaktionsslag för att elementaren ska stanna kvar och inte anfalla mig. Det jag inte förstår är...att det står att om man lyckas med reaktionsslaget så stannar elementaren kvar i lika många rundor som effekten av reaktionsslaget. Jag är helt förstummad av hur värdelös Kreo Golimus blir av det sistnämnda. Det tar alltså sex timmar att frammana en golem som sedan drar tillbaka dit den kom ifrån efter cirka 5-9 rundor?! Det kan inte stämma. Eller är det så att man med hjälp av magien "dominata golimus" kan tvinga kvar golemen i vår värld? Det skulle då knappt vara marginellt bättre. Kan någon som är bevandrad i Eons magisystem klargöra för mig hur det nu fungerar? =)

Avslagen_Cola

Warrior
Personligen skulle jag använda mig av ett pentagram som stänger in denna golem när den frammanas så att den inte kan göra ett jota utom att stanna kvar där.
Sen är det bara att ösa på med Dominata Golimus.
Den snabba varianten är att strunta i pentagrammet och vara snabb med Dominata Golimus, man har alltid minst en runda på sig vilket brukar räcka. Dock kan det bli ganska svårt om man vill ha en provisorisk kontroll, men är man skicklig så...

Rakhori_UBBT

Veteran
Men alltså...jag blir rätt besviken på den ritualen. Den tar mig sex timmar och sedan är elementaren kvar i lika många minuter som jag orkar slänga dominata X på den? Förutsatt att jag inte har snortur och jag slår perfekt på reaktionstabellen. Det verkar verkligen som att elementarer suger riktigt hårt får jag säga? Jag fötstår att detta inte är D&D och att magin är mycket mer dämpad men ändå...sex timmars jobb borde ha en bättre belöning.

Avslagen_Cola

Warrior
Du kan göra en egen dominatabesvärjelse som har varaktighet 'Provisorisk' så har du elementaren så länge du vill. Det går även att göra permanenta elementarer som kan bli kontrollerade permanent och då kan du ha hur många som helst.

Provisorisk golemkontroll [4]
Alstra Geotropi (Ob4T6), Transformering (Ob4T6)*, Besvärjelse (Ob2T6), Besvärjelse (Ob2T6).
*Transformering av två filament till ataxatropi utan förlust.
Tidsåtgång: 2 rundor

Alternativet är som sagt pentagrammet och då har du hur lång tid som helst på dig att kontrollera golemen, kanske genom en ritual?

Provisorisk golemkontroll [4] (Ritual med sänkt svårighet på alstraslaget och transformeringen)
Alstra Geotropi (Ob3T6), Transformering (Ob3T6)*, Besvärjelse (Ob2T6), Besvärjelse (Ob2T6).
*Transformering av två filament till ataxatropi utan förlust.
Tidsåtgång: 3 timmar

wallahad

Swordsman
Vad som föll mellan stolarna:

Du frambesvärjar golemen på vilket sätt du själv vill.
När den sedan är framme slår du på reaktionstabellen.
Tiden som står ev angiven i tabellen förklarar hur länge elementaren kommer att vara kvar av fri vilja. Under den tiden kan man försöka förslava den.

Efter förslavning kommer den att vara kvar så lång tid som det står angivet i din ritual/besvärjelse/cermoni/frimagi.

Under den tiden kommer elementaren att verka efter sitt element eller som det står i beskrivningen.
Dvs; En eld elementar kommer att söka utvidga sitt element, skapa så stor brand som möjligt och där igenom växa.
Vatten elementar söker sig till större vattensamlingar.

Lägg dock märke till att den är förvirrad 1ronda.

OBS: Det om att en elementar kan växa stal jag fr World of Darkness. Jag har inte hittat någon sådan grund i Eon.

Rakhori_UBBT

Veteran
Avslagen_Cola, skapade du den besvärjelsen och ritualen med reglerna i M&M? Jag är purfärsk när det gäller magireglerna (och egentligen Eon i stort) och har knappt vågat titta på annat än de formaliserade grejerna. Jag skulle bli superglad om du kunde lotsa mig genom hur du fick fram de två kontrollmetoderna med reglerna i M&M då icke formaliserade magier är lite grekiska för mig.

Marcus J

Hero
Jag kan väl ge dig en snabb genomgång, om du har fler frågor sedan så kan du väl söka på mystik och magi, formalisering, besvärjelser, besvärjelseskapande eller något liknande, frågan har avhandlats förrut på forumet.

Ta den/de effekt(er) som det ska handla om, t.ex. Blixt om du känner för att grilla något. Bestäm magnitud som effekten/erna ska kastas med. Bestäm vilken aspekt som du vill alstra, lämpligen någon av dem som magikern behärskar. Om någon av effekternas aspekt inte är samma som alstringens så krävs det en transformering, detta innebär i de flesta fall filamentförlust. Antalet filament som måste alstras är sedan sammanlagda magnituden på effekterna + filamentförluster från transformeringar. Svårigheten på alstraslaget är obxt6 där x är antalet filament som alstras. Svårigheten för eventuella transformeringar fås ur en tabell i M&M, oftast 0b3t6. Observera att denna kan höjas för att undvika filament förlust, vilket leder till ett lättare alstra slag. Man slår för besvärjelse en gång för varje effekt, svårigheten är samma som antalet filament som vävs. De totala antalet filament som används i besvärjelseslagen är sedan besvärjelsens magnitud.

/Marcus ni andra kan väl rätta mig om det blev fel någonstans där.

Hjalle

Swashbuckler
Alltså, för Avslagen_Colas besvärjelse.

Först effekterna. Kontrollera golem är rimligt, och eftersom man vill göra besvärjelsen provisorisk krävs provisorisera.

Både effekterna ligger på andra magnituden, det vill säga två filament vardera. Besvärjelsens magnitud kommer att bli 2+2 = 4, och kommer att kräva 4 alstrade filament.

Alstringskällan blir geotropi - mest logiskt i fallet, och enklast. Två av filament skall användas till en geotropisk effekt, men två av dem till en ataxatropisk, vilket betyder att dessa måste transformeras om till den aspekten. Transformeringen är normalsvår (Ob3T6), men då förloras ett filament. Görs detta måste tre filament transformeras för att få ut två filament till effekten Provisorisera, och då måste ett extra filament alstras. Då hamnar antalet filament som skall alstras på fem, vilket är ganska svårt. Transformeringen görs därför till Svår (Ob4T6), men då förloras inte något filament och svårigheten för Alstra-slaget är fortfarande Ob4T6 (antalet filament som krävs).

-Hjalle, ska nog inte bli lärare.

Rakhori_UBBT

Veteran
*poletten faller ner"
AHA! Nu hänger jag med, tackar för ödmjukast för hjälpen. Jag antar att det blir två moment med besvärelse då man slår separat besvärjelse för de två geotropiska respektive två ataxatropiska filamenten? Vad logiskt allt blev nu. Tror jag ska plita ner några besvärljelser direkt!

Syeth-hd

Warrior
Det är det som är så fantastiskt med EON's magisystem.

Det krävs list och att komma på smarta lösniningar ibland.

Rakhori_UBBT

Veteran
Ja, du har helt rätt. Jag kommer från Eberron och generellt D&D så magin i Eon var radikalt olikt det jag var van vid. Vid första anblicken tyckte jag att magikern i Eon suger stubbe och att magierna var väldigt svaga ovh begränsade, men då hade jag bara tittat på de formaliserade magierna. Magin blommar dock rätt fint när man börjar formalisera egna grejer. Jag har sneglat på extemporatör men det känns som att man behöver kunna alla effekter utantill för att kunna spela en sådan.

Det enda som jag kan tycka är synd är att vissa aspekter är så svåra att använda :gremfrown:
T.ex. hade jag velat testa att kunna alstra nekrotropi men hur jag än vänder och vrider på det så föblir nekrotropi en sapekt som är omöjlig. Jag kan ju alltid transformera till nekro men med tanke på förluster så blir det snabbt mycket svårt.

Praetori

Warrior
Svårigheten ökar inte med antalet filament du vill transformera.
När det gäller nekrotropi finns det goda möjligheter att använda sig av kristaller (artefakter) och kongelat (fysiska filament, typ engångsbatteri), men då krävs lite förberedelser.
Personligen så tycker jag att magin i EON är mycket kraftfullare än i D&D. Mycket på grund av de extrema "buggar" man kan utnyttja. Det finns en rad trådar på forumet som tar upp problematiken.
Om du är ute efter att skada med hjälp av magi, så är effekterna Blixt och Explosion bra. Speciellt med areamodifikation. Blixten har fördelen att den ger direkt trauma, medan explosionen egentligen bara blir riktigt ruggig om man kombinerar den med area (en modifikation på besvärjelseslaget).

Regmolar

Swashbuckler
När det gäller nekrotropi finns det goda möjligheter att använda sig av kristaller (artefakter) och kongelat (fysiska filament, typ engångsbatteri), men då krävs lite förberedelser.
För att inte tala om den nekromantiker som får tillgång till den nektrotropiska förmåga som gör att man kan alstra nekrotropi ur en vandöd med -Ob1T6 i svårighet. Kombinera med sann magiker och säg hej till många tärningar Trauma...