Nekromanti Frågor om Stormannen och Vandrade Riddare

Master Pelle

Warrior
Ok här kommer mer frågor som hör med ihop med adel grejer.

Stormannen är Asharien närmast motsvarared till adel. Men frågan är ju att vad motsvara Stormannen för adel titel, motsvara Stormannen som Riddare, Baron eller Greve? Om man ska skapa Stormannen förläning, vilka i tabeller skall man använda för det?

Vara som vandrade riddare kan vem som helst vara utan att ha adel titel men har riddarkänsla. Men frågan är förstå om kan en ofrälser som försöker bli en vandrade riddare (genom ta yrket Ädlings och underyrket Vandrade Riddare) möjligvis får adel titel om han/hon lyckas alla framgångsslag eller får han/hon enkel inte titel?

Javisst ja, jag låter dig veta jag har skrivet material till Eon och den kommer handla om ninjor i Mundana.

Krille

Lord
"Men frågan är förstå om kan en ofrälser som försöker bli en vandrade riddare (genom ta yrket Ädlings och underyrket Vandrade Riddare) möjligvis får adel titel om han/hon lyckas alla framgångsslag eller får han/hon enkel inte titel?"

Nej, han får inte en titel.

Adeln är en sluten klubb som är mycket exklusiv. Vem faen vill ta in en tölp till ofrälse i den klubben, i synnerhet en som faktiskt är bättre än en stor del av de som redan är medlemmar?

Inse fakta: ingen gillar en uppkomling. I synnerhet inte en kompetent uppkomling.

Master Pelle

Warrior
Nej, han får inte en titel.

Adeln är en sluten klubb som är mycket exklusiv. Vem faen vill ta in en tölp till ofrälse i den klubben, i synnerhet en som faktiskt är bättre än en stor del av de som redan är medlemmar?

Inse fakta: ingen gillar en uppkomling. I synnerhet inte en kompetent uppkomling.
Ok, nu förstår jag fullständigt. Men en sak som jag aldrigt förstår sak. Men varför får man adel titel om man gjorde framgångsrik i Ädling och Riddare? Det skulle se lite konstig ut om man har flera tital.

Exempel:

"Vad hälsan min herre! Och ni är...?"
"Jag är Baron Greve Ilian från Ljusgården!"

Antingen måste man ta bort extra titel from yrket eller byta ut men nånting exempel förläning.

HerrBjörn

Warrior
Vara som vandrade riddare kan vem som helst vara utan att ha adel titel men har riddarkänsla. Men frågan är förstå om kan en ofrälser som försöker bli en vandrade riddare (genom ta yrket Ädlings och underyrket Vandrade Riddare) möjligvis får adel titel om han/hon lyckas alla framgångsslag eller får han/hon enkel inte titel?
Denna diskussion har jag och krille mfl. haft förut...

en ofrälse kan självklart agera som vandrande riddare men för at bli riddare måste han först bli dubbad genom att genomföra något stordåd eller liknande...

Detta har hänt mig men att slå ofrälse och börja som adel ändå verkar lite väl drygt...
Men om du känner att det funkar så gör så..

Rygar

Veteran
man kan ha flera titlar

har´du läst wot? där har rand(eller snarare Lews Therin) ett antal titlar, bara som ett exempel (Draken återfödd, Morgonens Furste, Gryningens Prins, Car'a carn, Coramoor osv osv.)

annars har folk alltid haft flera titlar.. Typ Prins Carl Philip som är både prins och hertig över nått landskap, minns inte vilket..

Vidare om du har en mor som ärvt en grevetitel från sin far (som bara fick en dotter och inte hade fler ättlingar, stackars honom) och en far som är hertig och du i sin tur är enda barnet ärver du bägge dessa, vem skulle annars ärva dem?

Vidare tituleras man då vid sin högsta titel om man inte vill påvisa hur många titlar man har. Hertig Aleas i "vardagliga sammanhang", medans man av en härold presenteras som "Hertig Aleas av Romans ätt, Hertig av Skråmträsk, Greve av Sparreholm, Riddare i Stalinordern...."

/Rygar försöker förklara hans syn på saken