Nekromanti Frågor om Shadowrun och LOTR Rollspel.

Siffner_UBBT

Veteran
Joined
20 Aug 2009
Messages
126
Location
Katrineholm
Jo det är såhär att när jag satt och tittade på Sagan om Ringen med min far så blev jag så sugen på att Rollspela i Tolkens värld. Jag undrade om Rollspelet fortfarande trycks och om det är roligt/bra?

Köpte även Shadowrun nyligen och tänkte höra med er vad ni tycker om spelet/världen/regelsystemet?

Tack på förhand
 

Necross

Swashbuckler
Joined
25 Aug 2005
Messages
1,865
Vilket av Tolkien-rollspelen syftar du på? Det svenska (som var ett översatt MERP), det från Decipher eller något annat?

Numera sägs det att Burning Wheel is the shit för den som vill lira i Middle-Earth, eller kanske Realm Guard-varianten av Mouse Guard, men jag har inte testat.

Shadowrun är inte min påse - som jag minns det var det lite väl mycket "jag är cool, har coola vapen och coola ninjaskillz" över det spelet.
 

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,878
Location
Örebro
Spela D&D. Skiten är ju typ baserad på Lord of the Rings. Använder du typ 3.5 och bara skippar vissa klasser så kan det nog funka (har du någon tidigare verision så misstänker jag det skulle bli ännu bättre, eftersom det som sagt är baserat på Lord of the Rings).

Übereil
 

Siffner_UBBT

Veteran
Joined
20 Aug 2009
Messages
126
Location
Katrineholm
Utveckla gärna mera kring Shadowrun :gremlaugh:.

Både den Svenska versionen och typ de nyare, vilken av de nyare är "bäst"(Har bra regler samt bra känsla?)
 

KamiFisk

Hero
Joined
1 Feb 2010
Messages
928
Location
Uppsala
Jag gillar Shadowruns värld den är trevligt att spela i.
Däremot hatar jag systemet, kanske för att jag i största allmänhet är hatisk mot tärningspöl system.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Ubereil said:
Spela D&D. Skiten är ju typ baserad på Lord of the Rings. Använder du typ 3.5 och bara skippar vissa klasser så kan det nog funka (har du någon tidigare verision så misstänker jag det skulle bli ännu bättre, eftersom det som sagt är baserat på Lord of the Rings).

Übereil
Är det? Visst finns det influenser (Tolkien är ju svår att komma förbi), man jag hade för mig att Fritz Leiber och Jack Vance var större influenser på Gygax och Arneson.
 

Necross

Swashbuckler
Joined
25 Aug 2005
Messages
1,865
Ubereil said:
Spela D&D. Skiten är ju typ baserad på Lord of the Rings. Använder du typ 3.5 och bara skippar vissa klasser så kan det nog funka (har du någon tidigare verision så misstänker jag det skulle bli ännu bättre, eftersom det som sagt är baserat på Lord of the Rings).
Hur tänkte du nu? Inget av t ex magisystemen i nån D&D-utgåva har iaf känts tolkiensk, och inte heller religionsbiten.
 

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,878
Location
Örebro
Necross said:
Hur tänkte du nu? Inget av t ex magisystemen i nån D&D-utgåva har iaf känts tolkiensk, och inte heller religionsbiten.
Religionen skrivs om tillsammans med allt annat världsrelaterat.

Om magisystemet inte passar så gör man så att PC's inte får spela magiker och så kör man med någon ad hoc lösning på det hela. Men jag är ingen expert på LotR så jag kan inte säga hur det skiljer sig. Utveckla därför gärna hur du ser LotR's magi, så kan jag nog räkna ut varför du anser att inte D&D passar.

Sen hittade jag den här sidan.

Übereil
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,930
Location
Nordnordost
Sagan Om Ringen Rollspelet? Äventyrsspels gamla översättning av Middle Earth Role Playing? Nja, den har inte varit i tryck på sådär två decennier. :)

Annars gjorde Decipher ett Sagan om Ringen-spel i samband med filmerna. Mysigt spel, men erratat är lika tjockt som regelboken, tyvärr.

Cubicle7 har licensen just nu och pysslar som bäst med ett nytt spel under namnet The One Ring RPG

http://cubicle7.clicdev.com/f/?CDCookie=cubicle7&trk=cubicle7&showtopic=1197

---

Also, min åsikt om Shadowrun är att det är förbannad dynga då regelsystemet är plågsamt dåligt. MEN! Jag har bara spelat någon tidigare version, den nya skall visst vara bättre.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,710
Location
Värnhem, Malmö
Ubereil said:
Spela D&D. Skiten är ju typ baserad på Lord of the Rings. Använder du typ 3.5 och bara skippar vissa klasser så kan det nog funka (har du någon tidigare verision så misstänker jag det skulle bli ännu bättre, eftersom det som sagt är baserat på Lord of the Rings).

Übereil
Enligt vad jag förstått av uttalanden från Gary Gygax och folk som spelat med honom var Gary egentligen aldrig någon stor LotR-fan. Hans huvudsakliga influenser var, som Arfert påpekar, Fritz Leiber, Jack Vance, Robert E Howard, med flera, och de Tolkienartade elementen i spelet (främst raserna, men även sådant som rangerklassen) kom mest med på allmän begäran av hans spelgrupp. Då han vid något tillfälle fick en fråga om de ganska stränga gränserna för hur högt icke-människor kunde levla i tidigare utgåvor svarade han mer eller mindre att det berodde på att han inte gillade dem.
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Jag har för mig att Deciphers floppade lite eller nåt, och därför finns att köpa rätt billigt ibland. Sen kanske det floppade för att det var kasst också. Decipher är inte de jag har störst förtroende för i spelbranschen.:\
 

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,878
Location
Örebro
Bobby Magikern said:
Enligt vad jag förstått av uttalanden från Gary Gygax och folk som spelat med honom var Gary egentligen aldrig någon stor LotR-fan. Hans huvudsakliga influenser var, som Arfert påpekar, Fritz Leiber, Jack Vance, Robert E Howard, med flera, och de Tolkienartade elementen i spelet (främst raserna, men även sådant som rangerklassen) kom mest med på allmän begäran av hans spelgrupp. Då han vid något tillfälle fick en fråga om de ganska stränga gränserna för hur högt icke-människor kunde levla i tidigare utgåvor svarade han mer eller mindre att det berodde på att han inte gillade dem.
Klockren motivering... :gremlaugh:

Übereil
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,930
Location
Nordnordost
Vi spelade en kampanj i det (och det enda vi tog ur erratan var skadevärdena på vapen).

Helt ok spel, mysiga magiregler.
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Gary känns som den där marddröms-spelledaren som alla snackar om på amerikanska forum. Den tjocka nörden som spelleder för att kunna utöva makt och få bekräftelse.

På nåt vis är det helt rätt att han var med och skapade den här hobbyn. :gremsmile:
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Bobby Magikern said:
Då han vid något tillfälle fick en fråga om de ganska stränga gränserna för hur högt icke-människor kunde levla i tidigare utgåvor svarade han mer eller mindre att det berodde på att han inte gillade dem.

Om de ändå behållit den grejen! :gremgrin:

Då kanske vi sluppit Dragonborn Paladins!
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
"Då kanske vi sluppit Dragonborn Paladins!"

Eller halfling paladins helt och hållet?


Storuggla, inte en kapad dator
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Storuggla said:
"Då kanske vi sluppit Dragonborn Paladins!"

Eller halfling paladins helt och hållet?


Storuggla, inte en kapad dator
Hellre en halfling faktiskt.. "dragonborn, om du vill se ut som en drake".. jipi.
 

Siffner_UBBT

Veteran
Joined
20 Aug 2009
Messages
126
Location
Katrineholm
Är det verkligen så få som har spelat Shadowrun?

Kanske något nyare av Lord of the Rings(Behöver inte va Svenska ). Vill inte heller ta ett system och "modda" det har jag inte tid med :gremtongue:

Men någon som vet vad de nyare versionerna heter?
 
Top