Nekromanti Frågor om sannolikhet/trovärdighet...

Mask_UBBT

Hero
Att dömma av tidigare intressen för mina mer frågvisa inlägg finns det många frågor som folk på detta forum inte kan/vill/orkar svara på...

inget fel med det...

jag kan ju inte svaren på dem heller...

Men nu har jag en fråga eller två som snarare handlar om trovärdighet än rena fakta, även om det inte skulle sitta fel med lite säkra siffror och uppgifter/images/icons/smile.gif.

Hur sannolikt/trovärdigt är det att man om ungefär 75 år har skapat någon form av massförstörelsevapen som, under några omständigheter, kan skapa sprickor i de teutoniska plattorna(ni vet de som gnuggar emot varandra och skapa r naturkatastrofer), men utan att allt liv i området skulle förstöras, inom en radie på emellan 10-100 mil?

Om dessa sprickor skulle uppstå, vad är sannolikt/trovärdigt i deras rörelser? 1m/år 100m/sekel?

Nåja, svar efter bästa förmåga, om ni vill...

Ni kan även kolla in mina andra inlägg, en tråd är aldrig för sent ute!

/Mask
"Don't be a menace while your drinking juice in the hood!"

Krille

Lord
"Hur sannolikt/trovärdigt är det att man om ungefär 75 år har skapat någon form av massförstörelsevapen som, under några omständigheter, kan skapa sprickor i de teutoniska plattorna(ni vet de som gnuggar emot varandra och skapa r naturkatastrofer), men utan att allt liv i området skulle förstöras, inom en radie på emellan 10-100 mil?"

Menar du dela en platta i två delar? Jefligt låg.

Kom ihåg att plattorna som vi har nu inte har tillkommit genom att ytan har spruckit, utan genom att ytan har kylts av i ojämn takt. Jordskorpan är förbaskat seg och tänjbar, och vill du skapa en sådan spricka är jag rädd att du dels måste gräva några hundra kilometer ner i marken tvärs över hela plattan och dels ge ena halvan en knuff bort från den andra.

Dagens rörelser i plattektoniken är, genom ett fantastiskt sammanträffande, ungefär lika hög som hastigheten dina naglar växer, det vill säga i storleksordningen några centimeter per år.

BrickuS

Veteran
Nån smart snubbe sa en gång att "Vill man få något gjort ska man gå genom militären... De kan skapa 100 års historia över en natt". Meningen var ungefär (man måste läsa resten också egentligen) att vi har fått vidunderliga saker på mycket kort tid och det gäller bara att hitta någon som behöver det man vill skapa och fort så är det klart på nolltid. Om militären skulle behöva just en sån bomb tror jag (inte helt insatt i geografi etc.) att, trots att det skulle vara mycket avancerat som Krille sa, man skulle kunna göra det på typ 5 år... och förstöra varenda platta på jorden på ytterligare 30 dagar men det ingick inte i frågan... hur effektivt det skulle vara beror ju på vilken teknik man kommer på och hur utvecklingsbar den är,,,

Sabelkatten

Swordsman
Stora bomber...

Det är egentligen bara två svårigheter med att spräcka en kontinentalplatta:

1) Applicera tillräckligt mycket sprängkraft.
2) Applicera sprängkraften rätt.

För 1) räcker det med en oherrans massa vätebomber, vilket bara är en kostnadsfråga. För 2) måste du kunna trycka ner dessa bomber flera mil i urberget innan de exploderar (samtidigt!). Det kan du nog glömma.

Det du kan göra, och som också bara är en kostnadsfråga, är att styra in en lagom stor asteroid på kollisionskurs med jorden - men det är klart, då blir det ju ganska mycket kollatteralskador.../images/icons/devil.gif

/Henrik

Genesis

Ni dés ni maître
Jovisst, men om jag förstått det rätt så är inte tanken med bomben att den ska spräcka en kontinentalplatta. Det skulle väl liksom ske av en olyckshändelse? Detta reducerar chansen till ca "Förbannat mikroskopisk".

CGH

Warrior
Re: Stora bomber...

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

1) Applicera tillräckligt mycket sprängkraft.
2) Applicera sprängkraften rätt.

<hr></blockquote>

Det borde räcka med punkt 1, men punkt två borde underlätta vesäntligt. Detta var ett helt onödigt påpekande. Besvära er inte med att svara på detta.../images/icons/smile.gif

Mask_UBBT

Hero
Menar du dela en platta i två delar? Jefligt låg.

Jag menade kanske inte riktigt att dela upp den i två helt oberoende delar, men tanken var en förlängning av en annna fråga...

du kanske kan hjälpa mej med det här;

Jag vill sänka rumänien-bulgarienområdet i svarta havet, upp till Wien, ungefär...

Då detta område är ganska bergigt så skulle det inte räcka med att exempelvis höja vattennivån(detta gör jag dock även), utan man måste snarare sänka ner hela landmassan under svarta havets nivå.

Jag vill göra något likanande i nordligare skanderna, och även skapa dalar/sprickor i Finnländska bergrunden, smatidigt som östersjöns botten höjs över vattenytan på ett ställe.

Jat tänkte att teutoni kanske var lämpligast, men jag är öppen för förslag...

/Mask
"Man kan visst torka arslet med bommul! Jag gjorde det i morse ju!"

Krille

Lord
"Jag vill sänka rumänien-bulgarienområdet i svarta havet, upp till Wien, ungefär..."

Uj...

Jadu, det är jefligt knepigt. Karpaterna och Transsylvanien är resultatet av ett mycket gammalt tektoniskt bergveckningsområde norr om kanten mellan den eurasiska och den afrikanska plattan. De två har krockat en gång i tiden och gav upphov till Alperna, Karpaterna och Transsylvaniska alperna. Det har tagit ungefär fram till nu för att nöta ner dem från 8000 meters höjd till dagens mediokra 4000 meter. De krockar längs samma kant som förekommer idag ger jordbävningar och vulkanutbrott hela vägen från Italien till Turkiet, men krocken är mjäkig i jämförelse med hur den var en gång i tiden.

För att ta bort de bergen krävs något av följande.

1) Några hundra miljoner år till.
2) En schysst global istid som kan hyvla bort de sista tusentalet meter.
3) En dinomördare mitt i Transylvanien.

Åtminstone alternativ 2 och 3 är tyvärr kataklysmiska händelser, och alternativ 1 är ganska omtumlande det med.

Mitt förslag är att byta universum. Ditt universum är jefligt likt Jorden, men har lätt skild plattektonik, så att världen ser lite annorlunda ut i östra Europa.

Mask_UBBT

Hero
För att ta bort de bergen krävs något av följande.

1) Några hundra miljoner år till.
2) En schysst global istid som kan hyvla bort de sista tusentalet meter.
3) En dinomördare mitt i Transylvanien.

Nu kanske du fattar varför jag behöver hjälp...

Men, du förbiser faktiskt en sak.

I min ursprungsfråga nämde jag massförstörelsevapen 75 år fram i tiden...

och jag har dessutom fixat så att jag kan använda vilketn typ av vapen jag vill, hur jag vill och var jag vill./images/icons/laugh.gif

Och jag bryr mej inte om att hela befolkningen i Rumänisen dör! Inte för att jag ogillar rumäner och bulgarer, men deras länder ska bort!

Kataklysmiskt får det vara, så länge inte för många utanför områdena dör...

Dessutom hade jag faktiskt räknat med en halvö i där någonstans, så hela bergskedjan behöver ju inte försvinna, en viss del kan ju stanna ovan vattenivån.

Något som skulle vara tufft vore om man lyckades smula sönder bergrunden eller nåt, så att områdena runt om började sjunka ner i havet!/images/icons/cool.gif

Jag kommer även att höja vattenivån i Svarta havet något, men om jag höjer för mycket påverkas FEL LÄNDER!

Nåja, jag kanske jagar moln med hov här...

/Mask
"Taxidrivers must die!!!"

Krille

Lord
"Och jag bryr mej inte om att hela befolkningen i Rumänisen dör! Inte för att jag ogillar rumäner och bulgarer, men deras länder ska bort!"

Du vet vad som hände förra gången en dinomördare damp ner? Typ, fotosyntesen slutade.

"Jag kommer även att höja vattenivån i Svarta havet något, men om jag höjer för mycket påverkas FEL LÄNDER!"

Jopp. Du blir av med Ukraina, Turkiet, Vitryssland och Ryssland innan Rumänien och Tjeckoslovakien försvinner. Kazachstan klarar sig rätt bra, dock.

Näe, byt universum. Det är enklast.

Feliath

Swashbuckler
En idé

OK, jag prövar att häva ur mig en idé av den sort som jag skulle kunna acceptera (men jag ställer rätt låga krav på trovärdighet):

Vi tänker oss ett topphemligt militärlabb i Transylvanska bergen (eller någon lämplig stans). Det ligger djupt under jorden, för alla hemliga militärinstallationer gör det, särskilt om de ligger mitt ute i Nevadaöknen under en övergiven bensinmack.

Här råkar man ut för en olycka med ett experimentellt megavapen. Den olyckan skapar en stor, stor grotta under markytan. Sprickbildning leder till att grottans tak, d.v.s. marken, inte kan hålla sig uppe. Således rasar halva Östeuropa ned i ett jättedjupt schakt, och presto! vi har ett nytt landskap.
Har vi tur kanske det t.o.m. bildas ett par vulkaner.

/Feliath

Mask_UBBT

Hero
Re: En idé

Jag leker lite i samma tankebanor faktiskt.

Men i min version var det ett vapenförråd, då katastrofen i fråga bara ska vara följden av en större katastrof.

Tackar ialfall...

Mask_UBBT

Hero
"Du vet vad som hände förra gången en dinomördare damp ner? Typ, fotosyntesen slutade."

Jojo, det vet jag. Men om själva bomben el. vadetnuär sprängs, INNUTI berget, blir väl effekten annorlunda..?

Nåja...

Näe, byt universum. Det är enklast.

Nej, tack.
Om jag fattat det rätt så är det något av en fluga nu, men det är ingenting jag känner för.

Det där med paralella dimensioner ser jag som ren bull! Att det ens skulle finnas ytterligare ett universum med fysisk materia är typ en på fyrahundraåttiotusenbiljoner. Att denne sedan skulle vara närapå idenisk med vår dimension(ex. innehålla syre, kol och dylikt) är typ lika sannolik.

Det tar bort mycket av den 'äkta känslan'.

Förmodligen kommer jab bara låta händelsen vara oförklarad, om jag inte kommer på något bättre, då jag kan göra sådant, för jag är rollspelskapare!

Förresten, kom du på något ang. mina moln?

/Mask
"Spadmannen! Jag ska slå ihjäl dej din jävel! Ajj! jag ramlade! Ge mej en tjeck!"

Krille

Lord
"Men om själva bomben el. vadetnuär sprängs, INNUTI berget, blir väl effekten annorlunda..?"

Inte på de nivåer som vi talar om. Tvärtom, det skulle förmodligen virvlas upp än mer damm i luften. Betänk Mt St Helens i Klippiga Bergen: tvåhundra meter av en bergstopp försvann i en saftig explosion, och dammolnet mörklade fyra stater.

"Att det ens skulle finnas ytterligare ett universum med fysisk materia är typ en på fyrahundraåttiotusenbiljoner."

...men med tanke på att det finns oändligt med universa så blir sannolikheten att det finns i det närmaste lika med ett. Det är bara en fråga om att leta upp rätt.

Feliath

Swashbuckler
Floamm!

Inte på de nivåer som vi talar om. Tvärtom, det skulle förmodligen virvlas upp än mer damm i luften.

Inte nödvändigtvis. Om explosionen sker så djupt ned att den inte når ytan ger den antagligen bara upphov till en jämra massa förkastningslinjer och jordbävningar av tryckökningen. När marken ovanför rasar ned i hålet, DÅ däremot...

Dessutom säger ju Mask att han få använda vilken sorts massförstörelsevapen som helst. Ett materiedestabilisatorvapen (tänk typ protonplasma, eller ett svart hål (Och ja, jag vet att de två fenomenen opererar under helt olika priciper och egentligen inte kan grupperas sådar, det behöver man inte tala om för mig)) behöver inte ge upphov till något damma alls, men då handlar det förstås inte om en explosion per se. Eller förresten, tryckökningen vid omvandling av berggrund till joniserad gas måste ge upphov till en både plötslig och stark tryckförändring (vilket, om jag inte missminner mig, är den nutida tekniska definitionen på "explosion")...äh, nu börjar jag bli FÖR obskyr.

/Feliath

Mask_UBBT

Hero
"Inte på de nivåer som vi talar om. Tvärtom, det skulle förmodligen virvlas upp än mer damm i luften. Betänk Mt St Helens i Klippiga Bergen: tvåhundra meter av en bergstopp försvann i en saftig explosion, och dammolnet mörklade fyra stater."

Jag menade inte riktigt på det viset, då jag mer eller mindre gett uppp iden att spränga bort berget(om jag ska vara ärlig tvivalde jag på att det var möjligt från början...). Men vi får komma ihåg att den ursprungliga idén var att sänka länderna i fråga ner i havet...

Vad jag syftade på i det här fallet var en explosion så långt ner att det inte direkt FÖRSTÖR något, utan snarare smular sönder bergrunden och får hela landmassan, genom trycket från de ovanliggande kilometerhöga bergen, helt enkelt sjunker...

Vid närmare eftertanke håller nog inte det här heller. Massa måste gå försvinna någonstans! STÖÖÖN!

Snilleblixt!

Kan man inte bara låta stenen brinna upp och smälta, åtminstonde till en viss del? Kanske genom någon typ av fission(eller fussion)? Vilka temeraturer krävs för att sten ska frigöras från sin fasta form?
Om det hela sker på monekylär nivå finns det ju möjlighet att påverka mer precisa områden...

..men med tanke på att det finns oändligt med universa så blir sannolikheten att det finns i det närmaste lika med ett. Det är bara en fråga om att leta upp rätt.

Mjae, vad ska man svara på det där...? Förutom att fler och fler kvantfysiker faller ifrån teorin att något sådant som oändlighet existerar, så kommer nog inte den förklaringen skapa så stor känsla av realism i min lilla skalle...

Bara för att någonting är oändligt betyder inte det att förhållandena finns för att återskapa världen i detalj.

Jorden och dess närmiljö är en produkt av så många utomstående faktorer(strålning, främst, men även det stoft som krävdes för att skapa jorden & co.) erhölls ju från specifika platser vid specifika tillfällen. Hade en tillräcklig gammastrålningsvåg passerat jorden för ett par miljarder år sedan hade till exempel jordens liv varit helt annorlunda, om det ens överlevt. Om vårt solsystems beståndsdelar hade kommit ifrån andra platser eller i annan takt, hade våran lilla obetydliga plätt i universum inte sett så lite annorlunda ut.

Således behövs ALLA de influenser som krävts för att skapa lilla jorden stämma överens med våran, vilket inte troligtvis skulle hända så ofta, samt alla interna katastrofer skulle ske i exakt samma form och takt som på jorden, vilket är jävligt slumpat. Vidare måste samma former av liv, alla utvecklingar och dylikt ske i djurvälden, så dessa inte påverkar ekosystem och dylikt på annät sätt än jorden blivit påverkad.

Jag vidhåller att det förmodligen inte finns en chans att våran värld dupicerats.

Dessutom syftade mitt påstående på skapandet av HELA UNIVERSUM, vilket, enligt vissa teorier, fakiskt sker ungefär en gång var kvantiljonte 'förfallsenhehet', vilket är kvatfysikers ersättnng för konceptet tid, och uppstår genom knutar på förfallscykeln.

Ni vet, tjafset om olika dimensioner etc.

/Mask
"Iubus Aribus Abollo! Prefektum Itan!
Hornat djur mördade varg! Prefekten utreder"

Krille

Lord
"Kan man inte bara låta stenen brinna upp och smälta, åtminstonde till en viss del? Kanske genom någon typ av fission(eller fussion)? Vilka temeraturer krävs för att sten ska frigöras från sin fasta form?"

Låt oss säga att den är högre än vad som krävs för att bara smula sönder berget och kasta upp det i luften.

Jag vet att det finns en komparativ studie mellan Star Wars och Star Trek nånstans i Star Wars Technical Commentaries eller någon av de länkade webbplatserna, där styrkan på en phaser och en turbolaser jämförs baserat på just förångningstemperaturen hos sten (och man drar en del slutsatser om sköldstyrkorna också). Poängen var dock att det var jefligt mycket energi som krävdes.

Mask_UBBT

Hero
Äh, jag skiter i att förklara helvetet helt enkelt...

...slänger väl ihop nåt som låter trovädrigt...

...jag kollar upp den där länken, och om jag inte hittar nåt användbart får det vara...

/Mask
"When people call the romans they 'go the house?'"