Eon Frågor om rotbesvärjelser mm

SofiaBeatrice

Veteran
Joined
4 May 2025
Messages
3
Hej!

Vi är ett gäng som efter några års uppehåll (äntligen!) har börjat spela igen. Vi håller fortfarande på att lära oss Eon IV-reglerna och har några magirelaterade funderingar. (Och vår tidigare magiexpert vill inte spela så nu måste vi andra faktiskt lära oss _ordentligt_... 🤓)
Kanske gör olika spelgrupper olika eller så är det vi som inte helt hänger med på reglerna ffa gällande besvärjelserötter.

Vid skapandet av en magiker väljs de mysterier som karaktären kan.
- Hur gör ni med de rötter som mysterierna är baserade på? Kan magikern automatiskt de också? Eller får man "betala" för dem också?
- Kan alla en magiker alla sina aspektrötter, men bara vissa mysterier?
- Kan magikern kanske de rötter som ändå angränsar/liknar till de mysterier den kan?
- "Betalar" magikern för alla mysterier/rötter eller får man ett "startkit" med ett bestämt antal mysterier (och tillhörande rötter?).

Vi har också en fråga som kanske mer är semantisk/terminologisk. På sidan 50 i magiboken finns en ordlista där följande beskrivs
"Improvisation: Innebär att man förändrar en besvärjelse eller ritual precis innan den ska läggas. Tillåter att man ändrar magnitud, omfång, räckvidd, varaktighet och liknande för att anpassa dessa till den rådande situationen"
samt
"Projektion: En projektion är en process som helt förändrar en grundläggande egenskaper hos en besvärjelse – vanligen dess omfång eller varaktighet."

Vi har svårt att förstå skillnaden eller nyanserna i dessa två begrepp. Finns det något som kan förklara vad som skiljer dessa begrepp åt?

Tack på förhand,
/Sofia
 
- Hur gör ni med de rötter som mysterierna är baserade på? Kan magikern automatiskt de också? Eller får man "betala" för dem också?
Vi tillåter magiker att kunna de rötter mysterierna är baserade på.
Fria att använda till improvisation & omformalisering.

- Kan alla en magiker alla sina aspektrötter, men bara vissa mysterier?
Bara de rötter till de respektive mysterier de lärt sig.

- Kan magikern kanske de rötter som ändå angränsar/liknar till de mysterier den kan?
Inte i våra spel.

- "Betalar" magikern för alla mysterier/rötter eller får man ett "startkit" med ett bestämt antal mysterier (och tillhörande rötter?).
Vi betalar för de mysterier som lärs in.
Vill en mystiker/magiker/åkallare omformalisera mystierier kostar dessa också som separata mysterier.
Improviserade besvärjelser från rötter är fritt, men bär risken för hemskare dissipation (+10).

Vi har också en fråga som kanske mer är semantisk/terminologisk. På sidan 50 i magiboken finns en ordlista där följande beskrivs
"Improvisation: Innebär att man förändrar en besvärjelse eller ritual precis innan den ska läggas. Tillåter att man ändrar magnitud, omfång, räckvidd, varaktighet och liknande för att anpassa dessa till den rådande situationen"
samt
"Projektion: En projektion är en process som helt förändrar en grundläggande egenskaper hos en besvärjelse – vanligen dess omfång eller varaktighet."

Vi har svårt att förstå skillnaden eller nyanserna i dessa två begrepp. Finns det något som kan förklara vad som skiljer dessa begrepp åt?
Vi har (kanske felaktigt) tolkat "Projektion" som ett annat namn för "Omformalisering" (då detta åtminstone beskrivs regelmekaniskt i samma bok).
Se sida 64 (Improvisation) & Sida 65 (Omformalisering) i magiboken för detaljerad beskrivning samt exempel.
(Edit: Se http://www.rollspel.nu/threads/frågor-om-rotbesvärjelser-mm.85469/post-1321709 istället.)
 
Last edited:
Jag vill som en parentes även lägga in en rekommandation om de förenklade magireglerna, där spelaren bara berättar vad den vill uppnå och sedan rullar mystikfärdigheten på normalt vis, mot den svårighet spelledaren ger.
 
- "Betalar" magikern för alla mysterier/rötter eller får man ett "startkit" med ett bestämt antal mysterier (och tillhörande rötter?).
De mysterier du kan som en följd av rollpersonsskapandet behöver du inte betala för.
Exempelvis arketypen magiker ger dig 4 mysterier via egenskap Formler, och om du dessutom väljer extra Formler får du 2 mysterier som du kan och 2 som du ännu inte kan. De förstnämnda kostar inget men de sistnämnda får du köpa för erfarenhet under spelets gång. Du kan också köpa fler mysterier för mystikenheter.

Projektioner (sid 67) är ett sätt att ändra en rot på ett sätt som inte hade varit möjligt med Övertag, t.ex. låta en besvärjelse vara så länge en viss eld brinner eller få en områdesbesvärjelse att följa med ett föremål. De funkar lite som rötter i det att om du kan besvärjelse som använder en projektion så kan du projektionen. Det går dock inte att improvisera bort eller in projektioner, då måste man skapa en ny besvärjelse med omformalisering.

Det här är lite överkurs kanske men jag tror inte att det är rötterna som du kan som användas vid improvisation, utan du utgår alltid från en besvärjelse när du improviserar. Skillnaden blir att om du endast kan en rot genom en besvärjelse med projektionen Aura, så kan du inte heller improvisera den roten utan Aura, för du måste utgå från besvärjelsen. Likaså om du kan en kombinerad rot så kan du inte improvisera endast en av dess rötter.
 
Det här är lite överkurs kanske men jag tror inte att det är rötterna som du kan som användas vid improvisation, utan du utgår alltid från en besvärjelse när du improviserar. Skillnaden blir att om du endast kan en rot genom en besvärjelse med projektionen Aura, så kan du inte heller improvisera den roten utan Aura, för du måste utgå från besvärjelsen. Likaså om du kan en kombinerad rot så kan du inte improvisera endast en av dess rötter.
Det har du nog helt rätt i!
 
Jag tänker mig att man kan använda olika mycket av magisystemets regler beroende lite på vad man tycker är roligast.

Jag skulle dela in reglerna på följande sätt.

Förenklade magiregler
Förenklade magiregler (Magi sida 80). Lite mer ansvar för SL att bestämma lämpliga svårigheter och vad man kan åstadkomma som magiker.

Grundläggande magiregler
Besvärjelser så som de är tryckta. Man köper mysterier och använder besvärjelserna i dem utan improvisation. Övertag används som normalt (detaljer om dessa i Magi sida 59-61).

Mer avancerat
Besvärjelser används som de är tryckta men man använder även improvisation av magnitudförstärkningar innan slaget slås (Magi sida 64). Alltså, innan man slår aspektfärdigheten för en besvärjelse kan man uppgradera den på samma sätt som för Övertag till priset av att man ökar svårigheten med +2 för varje Övertag man uppgraderar med.

Extra avancerat
Besvärjelser med Omformalisering (Magi sida 65). Genom improvisation kan man även sänka svårigheten för en besvärjelse för att kanske höja något annat. Betyder ofta att man behöver börja kolla på Formaliseringsdatan för besvärjelserna och jämföra med rötterna som besvärjelsen använder. Innebär också att man kan göra egna versioner av besvärjelser mer permanent för att slippa dissipationsökningen från improvisation.

Extra-allt avancerat
Som sista steg använder man alla tillgängliga regler för besvärjelser (mestadels det som finns i Magi på sida 66-71), vilket inkluderar projektioner, kombinerade rötter eller författa egna kodex.
 
Man kan inte improvisera in extra projektioner eller ta bort existerande (Magi sida 67 under Besvärjelseprojektioner)

Om projektioner och inlärningar står följande på sida 71 i Magi under Skapa egna besvärjelser
För att skapa en ny besvärjelse måste man ha tillgång till besvärjelsens rot och eventuella projektioner. Utöver det kostar det även 2 erfarenhet. Med tillgång menas att man antingen redan kan en besvärjelse som innehåller roten eller projektionen, alternativt att man har en kodex som innehåller den eller att man kan få undervisning från en magiker som känner till den.

Så indirekt kan man säga att man "kan" en rot eller projektion så länge man har lärt sig en besvärjelse som innehåller dessa. Man kan inte improvisera fritt med varken roten eller projektionen men man får designa en ny besvärjelse som använder en rot från besvärjelse A och en projektion från besvärjelse B.
 
Okej, tack alla för era svar. Om jag förstår det rätt så att improvisera en förändring i en besvärjelse, t.ex öka varaktigheten, en förändring som görs i det ögonblick som besvärjelsen kastas. Det medför svårighetsökning samt värre dissipation.
Medan en besvärjelse med en projektion för att öka varaktigheten är en omformaliserad besvärjelse (eller rot), som tagit tid och erfarenhet att göra och har då har en helt ny besvärjelse skapats.

Och om man får designa en ny besvärjelse med en rot för A och en projektion från B så är då roten vad vi förr kallade "effekten"/vad gör besvärjelsen och projektionen är t.ex varaktigheten (eller omfång, räckvidd)?
Om en karaktär då kan tre besvärjelser med olika varaktighet, så kan den de tre projektionerna? Och kan applicera dem vid omformalisering av en besvärjelse som man önskar att i grunden förändra varaktigheten på, vad som nu då blir en helt ny besvärjelse.

Jag gör det kanske krångligare än vad det egentligen är, eller så har det inte helt landat ännu. Men vad menas då med "Det är inte möjligt att improvisera projektioner, varken lägga till eller ta bort." Är detta en regelteknisk gardering för att påtala att improvisation alltid medför en svårighets- och dissipationsökning, till skillnad från när en projektion har lagts till?
Men det är fortfarande möjligt att i den helt nyskapade besvärjelsen med en projektion som förändrat varaktighet improvisera en ytterligare varaktighetsändring, eller räckvidd osv?

Samt, om jag vill lägga till projektionen
"Fylla . Svårighetsökning: 4. Aspekt: Topotropi. Omfång: En rots omfång"
Till besvärjelsen "Bladet av stoft och kalla flammor. Omfång: Ett vapen av sten, glas eller obsidian. Kosmotropi:16", detta för att besvärjelsen ska täcka två vapen. Så behöver jag även transforma in topotropi (Kosmo>topo +4 enl transformeringstabellen) så den nya svårigheten blir 16+4+4? Samt, så bör besvärjelsen byta namn för den är nu i grunden ändrad.

Är något av detta korrekt uppfattat? 😅
 
Okej, tack alla för era svar. Om jag förstår det rätt så att improvisera en förändring i en besvärjelse, t.ex öka varaktigheten, en förändring som görs i det ögonblick som besvärjelsen kastas. Det medför svårighetsökning samt värre dissipation.
Medan en besvärjelse med en projektion för att öka varaktigheten är en omformaliserad besvärjelse (eller rot), som tagit tid och erfarenhet att göra och har då har en helt ny besvärjelse skapats.

Ja, detta stämmer.

Bara för att vara extra tydlig: Det är dock lite mer korrekt att säga att en projektion "ändrar" varaktighet/omfång eller liknande, då det inte alltid rör sig om en ökning. Exempelvis finns det en pyrotropisk projektion (Atar) som gör att en besvärjelse byter varaktighet till att istället hålla lika länge som en viss eld brinner - detta kan ju vara både längre och kortare än exempelvis Ett dygn.

Och om man får designa en ny besvärjelse med en rot för A och en projektion från B så är då roten vad vi förr kallade "effekten"/vad gör besvärjelsen och projektionen är t.ex varaktigheten (eller omfång, räckvidd)?
Om en karaktär då kan tre besvärjelser med olika varaktighet, så kan den de tre projektionerna? Och kan applicera dem vid omformalisering av en besvärjelse som man önskar att i grunden förändra varaktigheten på, vad som nu då blir en helt ny besvärjelse.

De flesta besvärjelser har ingen projektion alls. De flesta besvärjelser består endast av en rot A som sedan är förstärkt med magnitudförstärkningar. Alla besvärjelser har däremot Omfång, Räckvidd, Varaktighet (vilket beskrivs som Besvärjelsens egenskaper på sida 48 i Magi).

Men ja, om man däremot har lärt sig tre besvärjelser A, B och C så kan man kombinera alla rötter från A, B och C samt eventuella projektioner från A, B och C i en nyskapad besvärjelse.

"Omformaliserad besvärjelse" syftar ju till att man kanske börjar med en besvärjelse i ett mysterium som gör 4T6 Eldskada på Intill men senare kommer på att det vore användbart med lite avstånd så man gör en svårare version med 4T6 Eldskada på Kort avstånd.

- Om man väljer att byta bort besvärjelsen med Räckvidd Intill mot besvärjelsen med Räckvidd Kort, ja då har man omformaliserat den. Då "kan man" inte längre besvärjelsen med Räckvidd Intill men man kan enkelt improvisera om den med Räckvidd Kort till Räckvidd Intill.
- Om man väljer att man vill ha båda besvärjelserna för att det är bra att ha (och värt att slippa dissipationsökningen om man skulle improvisera från den ena till den andra), ja då har man ju egentligen skapat en ny besvärjelse.
- Man kan så klart också välja att behålla orginalet på Räckvidd Intill och bara improvisera upp till Räckvidd Kort i de stunder då det behövs.

Jag gör det kanske krångligare än vad det egentligen är, eller så har det inte helt landat ännu. Men vad menas då med "Det är inte möjligt att improvisera projektioner, varken lägga till eller ta bort." Är detta en regelteknisk gardering för att påtala att improvisation alltid medför en svårighets- och dissipationsökning, till skillnad från när en projektion har lagts till?
Men det är fortfarande möjligt att i den helt nyskapade besvärjelsen med en projektion som förändrat varaktighet improvisera en ytterligare varaktighetsändring, eller räckvidd osv?

Man kan se det dels som en balansfaktor i reglerna men också som att något mer komplext i världen tar mer tid att skapa.

Kort och gott: Om man modifierar projektioner så behöver man skapa en ny besvärjelse. Detta kostar 2 erfarenhet. Improvisation och omformaliseringar kostar 0 erfarenhet.

Omformaliseringar: Du kan ändra en existerande besvärjelse, både så att den blir enklare eller svårare, du kan öka/sänka "effekt", Omfång, Räckvidd, Varaktighet och eventuellt Anfallsvärde.

Skapa ny besvärjelse: Du skapar en helt ny besvärjelse och behöver inte ändra på en existerande. Du kan göra allt som i Omformalisering med den nya besvärjelsen. Du kan också välja att lägga till eller ta bort projektioner.

Samt, om jag vill lägga till projektionen
"Fylla . Svårighetsökning: 4. Aspekt: Topotropi. Omfång: En rots omfång"
Till besvärjelsen "Bladet av stoft och kalla flammor. Omfång: Ett vapen av sten, glas eller obsidian. Kosmotropi:16", detta för att besvärjelsen ska täcka två vapen. Så behöver jag även transforma in topotropi (Kosmo>topo +4 enl transformeringstabellen) så den nya svårigheten blir 16+4+4? Samt, så bör besvärjelsen byta namn för den är nu i grunden ändrad.

Besvärjelsen "Bladet av stoft och kalla flammor" har omfång "Ett vapen av sten, glas eller obsidian".

Med hänvisning till min sammanfattning av olika delar av magireglerna:
- Om man använder "Grundläggande magiregler": Ja, då måste man hoppas att man slår så bra att man får 2 Övertag. För 2 Övertag kan man köpa Magnitudförstärkningen "[2+ Övertag]: Omfånget ökar met ett antal" (Magi sida 61). Om man gör det blir det nya omfånget "Två vapen av sten, glas eller obsidian". Om man inte får 2 Övertag kan man så klart inte göra detta, men se då nästa steg.
- Om man använder "Mer avancerat": Ja, då kan man improvisera fram magnitudförstärkningen innan slaget slås. Då kan man redan innan ändra omfång till "Två vapen av sten, glas eller obsidian". Då detta kostar 2 Övertag normalt sett blir detta istället en svårighetsökning på +4.
- Om man använder "Extra avancerat": Ja då kan man välja att skriva om "Bladet av stoft och kalla flammor" så att det alltid påverkar 2 vapen och har +4 i svårighet. Man kan då även passa på att döpa om besvärjelsen till "Tvillingarna av stoft och kalla flammor" eller något häftigare.

Projektionen Fylla kan fortfarande användas men troligen för ett lite annat syfte.

Om man vill använda en projektion (som inte redan ingår i besvärjelsen man utgår från) så måste man göra en ny besvärjelse (improvisation eller omformalisering räcker inte).
Den nya besvärjelsen har mycket riktigt svårighet 16+4+4, men det som gör den speciell är att den får omfånget: "Vapen av sten, glas eller obsidian inom ett mycket litet område". Det innebär att man kan lägga 50 vapen i en hög och påverka alla med samma besvärjelse. Om man inte behöver så många etervapen så klarar man sig dock fint med improvisation/omformalisering ovan.
 
Tack igen för svar. Nu tror jag att jag är på banan med hur det fungerar och innebörden av projektioner. Tack igen för alla svar😊
 
Back
Top