Nekromanti Frågor om PSP. Kan någon hjälpa mig?

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Hej!

Är det någon som har en PSP och som kan svara på följande frågor:

Kan man konvertera DVD-filmer och titta på dem på sin PSP?
Hur stora blir då DVD-filmerna?
Hur stor Memory Stick ska man ha?
Hur lång batteritid är det när man tittar på film?
Är batteriet utbytbart?

/M
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,578
Kan man konvertera DVD-filmer och titta på dem på sin PSP?
Ja, men det är omständligt.

Hur stora blir då DVD-filmerna?
Några hundra MB.

Hur stor Memory Stick ska man ha?
Minst 2 GB, annars blir det jobbigt att köra spel från den.

Hur lång batteritid är det när man tittar på film?
Vet inte.

Är batteriet utbytbart?
Ja. Om jag minns rätt så är det löst när man får den.

Annat värt att tänka på:

Om man vill köra andra program än sådana som Sony dikterar så är firmware 1.50 det som rular supremskt. Uppdatera inte över den. Själv väntar jag på att någon ska fixa så att man kan köra spel från USB-enheter så att man kan ha alla spel på en hårddisk och slipper de där icke-standardskivorna som Sony envisas med, nu måste man kopiera dem till och från MemoryStick om man ska slippa Sonys skivor.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Följdfråga: är du nöjd med skärmen?

Är skärmen okej att titta på filmer på? Typ kan man titta på en schysst rulle på t-banan eller ruttnar man på att det är fult?

/M
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,578
Re: Följdfråga: är du nöjd med skärmen?

Är skärmen okej att titta på filmer på? Typ kan man titta på en schysst rulle på t-banan eller ruttnar man på att det är fult?
Jag tycker det är en kanonbra skärm, bättre än den asiatiska PSP-klon jag sett. Bra färger, bra kontraster, bra skärpa. Den är ju dock rätt liten, så det är ju inte direkt bio-känsla, men det är ju svårt att komma från i det bärbara formatet.

Jag har hört att en del har haft problem med döda pixlar, men du kan ju be dem dra igång den i affären och se om den är OK.
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Batteritiden är runt 4-5 timmar vid filmvisning, gör man annat än bara tittar på film så räcker det uppemot 8 timmar. Har hittills aldrig behövt använda nån av de externa batterier jag har skaffat mig, då det aldrig varit längre än så mellan eluttag.

Batteriet går att byta ut och det säljs både officiella batterier från Sony och från andra tillverkare. Finns bland annat ett som har dubbel batteritid, men det blir då en klump på baksidan av PSP:n. Sony ska släppa ett eget batteri med lite bättre battertid men det har inte kommit ut än.

Jag tycker det funkar utmärkt att se film på PSP:n, det är mest storleken som är ett problem, i övrigt är det riktigt bra bild. Men det funkar bättre att se på tv-serier och liknande som är gjorda för lite mindre skärmar redan från början.

Film kan konverteras med Sonys egna program som man kan ladda ner från deras hemsida, eller via gratisprogram som PSP Video 9. Det finns också nåt paket att köpa i butik för att konvertera filmer.
 

Gasten

Warrior
Joined
9 Oct 2005
Messages
311
Location
Simrishamn, Skåne till Ystad, Skåne
Jag har hört någonstansa tt PSP'n inte ska vara särskilt portabel--trotts att den är liten. Den är ganska ömtålig och sand (från stranden) tar död på den, även om den inte är i närheten av någon. Stämmer det? Kan vara värt att ta med i ekvationen....
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,578
Jag har hört någonstansa tt PSP'n inte ska vara särskilt portabel--trotts att den är liten. Den är ganska ömtålig och sand (från stranden) tar död på den, även om den inte är i närheten av någon. Stämmer det? Kan vara värt att ta med i ekvationen....
Jag har inte haft den i närheten av sand, men jag tror att om man bara har lite sunt förnuft i handhavandet så är den lika robust som vilken mobiltelefon som helst.
 

Havoc

Swordsman
Joined
21 Feb 2001
Messages
545
Location
Stockholm
Intressant ifall strandsand på något hittills okänt sätt kan förstöra en PSP på avstånd :gremsmile:
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,578
Intressant ifall strandsand på något hittills okänt sätt kan förstöra en PSP på avstånd
Sand kan förstöra allt, från kameror till pansarvagnar.
 
Top