Nekromanti Frågor om modulen Krigsherre

Master Pelle

Warrior
Det bli intressant att modulen Krigsherre kommer ut. Men jag undrar någon från Neogames kan besvara frågor om modelen Krigsherre.

Kommer denna modulen innehållar regler för sabotera fiende, exempel förstöra fiendes vapenförråd, sätta eld på tältar och själa fiendes matförråd?

Kommer det finnas ochså innehålla regler för anställa spioner och använda dom för skaffa information om fiende, försöker köpa över fiendes spion till sin sida, sprider falska infortmation till fiende?

Kommer det finnas special regler om att överraska fiende, exempel att lura fiende arme in i skogen som finns massa ruskiga jaktfällor, låtsa att man har svag arme men plötsligt överrasker med sina sanna styrkan så att man överrumplar fiende?

MarcelBongo

Veteran
Det må vara hänt att jag inte är rätt person till att svara på det här men det låter som att du är ute efter en annan modul. Typ: Gerillakrigaren. :gremwink:

Master Pelle

Warrior
Det må vara hänt att jag inte är rätt person till att svara på det här men det låter som att du är ute efter en annan modul. Typ: Gerillakrigaren.

Eftersom att modulen Krigsherren kommer handla om krigsföring så att det borde innehålla gerilla taktik ochså. Anledning jag fråga om denne modulen är för att jag vill veta om det kommas finnas regler för det begrund att mesta av krigsföring använder förstå spioner, sabotage, fällor och överrasking för att kunna vinna effektiv i kriget.

Om ni har läst i Krigskonsten eller Art of War som har skreven av Sun Tzu eller Sunzi för två tusen år sedan i Kina. Den boken innehåller djupt analysering om krigsföring, den innehåller bland annan man ska försöka vilseleda sin fiende, att utnyttja fiendens resurser och hur man använder spioner.

Hike

Veteran
Kommer denna modulen innehållar regler för sabotera fiende, exempel förstöra fiendes vapenförråd, sätta eld på tältar och själa fiendes matförråd?
Här kan man slå mot rollpersonen eller SLPns, som ska utföra dådet, lämpliga färdighetsvärden. Ytterligare regler ser jag ingen använding för.

Kommer det finnas ochså innehålla regler för anställa spioner och använda dom för skaffa information om fiende, försöker köpa över fiendes spion till sin sida, sprider falska infortmation till fiende?
Samma svar även på denna fråga. Om man ska köpa över en spion så är det väll färdigheten "Övertala" som gäller?

Kommer det finnas special regler om att överraska fiende, exempel att lura fiende arme in i skogen som finns massa ruskiga jaktfällor, låtsa att man har svag arme men plötsligt överrasker med sina sanna styrkan så att man överrumplar fiende?
Detta är nog det ända som kan komma med i modulen, men även här kan man anända redan tillgängliga regeler för att åstakomma samma effekt.

Hoppas detta duger till svar.

MovinGalt

Warrior
Jag har läst Art of War, men såpass givande tyckte jag inte det den var. Mest "cool". Han redogör ju mest om att "Vinsten av en strid som aldrig skett är den ädlaste av alla vinster" osv. Nej, cool men missledande.

Angående bakhåll, lurendrejeri, fejkanfall och sådant så går ju allt det att skapa med de befintliga reglerna. Göm folk i skogen, omringa, flanka...

/MovinGalt - den enda vägen till fred är genom lansen

Sankt Creigh

Warrior
Jag är beredd att hålla med MovinGalt här, det går att anpassa alternativt använda sig av de regler som redan finns skrivna för detta.

Upp till spelledaren lite mer bara, speciellt då vid spionage och mutor...

// Creigh

MovinGalt

Warrior
Tja, angående det om att lura in folk i skogen, ser jag inte vad för regeltillägg som skulle främja det bättre än vad det görs nu. Man ställer kompani A i skogen (400 man), och kompani B på 25 man på slätten. Kompani B kaxar sig lite, springer in i skogen med förföljarna, som möter på kompani A. Klart.

Angående spioner och sabotörer. Det finns ju egentligen inga regler om prisjägare, lönnmördare lyckas osv. Om en RP hyr en lönnmördare att döda kungen, skulle jag som SL antagligen slå ett antal slag på lämpliga färdigheter, Smyga, Gömma, Lönnmördarkonst (svårigheten kommer från offrets skydd, försiktighet och sånt). Samma sak i krig?

Muta, bygger på Övertala. Man lyckas fånga en spion och slår för Övertala.

Angående fällorna i skogen, skulle man kunna göra en egen "enhet" av dem. Säg att Fälla har ett Offensivt värde på 10, 20, 30 (taskiga fällor, normala, exceptionella). För att truppen ska undvika dem måste de slå ett slag för att upptäcka dem innan det är försent (Ob26, Ob3T6, Ob4T6 mot Stridsvana). Om de springer in i fällorna, får de slå en normal "strid" mot Fälleneheten, som upplöses efter en strid.

Elda tält och matförråd, det är väl inte svårare än att säga Anfall till Trupp Hökarna och sikta på matförrådet.
Om det gäller bakom fronten i smyganfall och liknande, använder man som SL sitt sunda förnuft (som vid mycket annat) ellet slår en tärning eller två.

Jag skulle säga att det ovanstående tillhör reglerna, då de iaf bygger på samma system. Det finns inte regler för vad vandöda har för offensivt/defensivt värde i fältslag, men det betyder inte att de "inte går att möta" för att det inte finns värden på dem.

/MovinGalt - Tror att vandöda är extremt bra i fältslag, måste pröva

Rygar

Veteran
Rygar menade närmast konsekvenser av handlande.. om du eldar upp nåns käk så händer ju antaglien nått, men då Rygar och säkert diverse andra inte har grym koll på militär strategi och ändå vill hyra en legoknektsarmé och invardera Damarien. Då är regler bra.. som talar om konsekvenserna av nått handlande, inte vad som krävs för att de ska funka.

Saken är den att nu finns det inga fältslagsregler (om man inte räknar dem i Krigarens väg, som inte säljs och inte jag har).. och man skulle kunna göra massa tuffa saker med sånna.. Gör själv kanske folk säger, men jag är lat och att snickra regler för fältslag är för mycket, dessutom vill man ju att det ska vara lite gambling i det, så inte bara se vem som har störst armé o låta den vinna..

/Rygar tror att en armé Martaridyrkare skulle krossa en vandöd armé om de inte höll på och fegade sig med en massa pilbågar o sånt fjams :gremtongue:

MovinGalt

Warrior
MovinGalt fattar inte riktigt vad Rygar menar med konsekvenser, om det inte är just "hunger".
Men han är såpass lyckligt lottad att han sitter här på reglerna i Krigaren Väg, så han har ju inte riktigt samma problem (att behöva snickra egna.

I övriga fall så har en armé Martaridyrkare större chans att alla bli Daakpräster än att klå en vandöd armé´. Och därmed bastu!

MovinGalt - "Teeeskeeedsguuurka"

Rygar

Veteran
Rygar påpekar att det bara var ett exempel och att det var avsaknaden av regler han syftade på, men MovinGalt har ju ine det problemet, så han kan ju fira så länge, medans vi andra längtar :gremtongue:

/Rygar - vars krigarprästinna käkar vandöda till frukost

MovinGalt

Warrior
Klart han tänker göra, fira som aldrig förr, men han väntar också, fast bara i hemlighet.

MovinGalt - Tjejer kan ju inte slåss

Rygar

Veteran
Tjejer kan ju inte slåss
säg det till hennes storsvärd :gremtongue:.. ob11t6:or brukar tysta de flesta ^^

nån som vet när vi kan få tag på krigsherren? eller var den ligger i produktionen?

MovinGalt

Warrior
Inte en aning om när den kommer, sen är ju releasedatum i alla dess former rakt igenom onda.

ob11t6:or brukar tysta de flesta
Inte 4.3 Miljoner Vandöda på rang 14, samt 7 Lischer och ett antal (fler än rang 14) vandöda på rang <10

MovinGalt - men det är ju en annan femma

Rygar

Veteran
sant.. onda indeed.

nej, men om folk börjar leka med 4.3 miljoner vandöda är spelet förstört.. så är det bara..

/Rygar - håller med alla som tycker att grisodlenivån är bättre än superdupermegahyperturboüberfantasyn... sådeså! :gremtongue:

MovinGalt

Warrior
Nu slutar vi innan [OT] kommer flygande

nej, men om folk börjar leka med 4.3 miljoner vandöda är spelet förstört.. så är det bara..
Så sant, tur för mig att jag inte så många på riktigt. Men det lät coolt. :gremtongue:

MovinGalt - lagom är bäst

LutherHex

Veteran
Det borde finnas regler för spioneri.

Vore det bara en fråga om att övertala behöver man således bara promenera ut på gatan, gripa tag i närmaste kretin och övertala denne att bli spion. Saker som spionens kompetens, tillgänglighet, kontaktnät, pris, organisationstillhörighet, etc kan man VISST skriva regler för. Sedan bör man betänka kontaraktsgivarens förmåga att betala, övertala, dennes rykte, organisationstillhörighet och resurser. (För övrigt så borde "karaktärsdraget" resurser också användas på rollpersoner, då det är ett utmärkt mått att använda fär en persons politiska mäktighet).

Att spionera är ofta ett YRKE, så att säga att det "bara är en fråga om att övertala" är att grovt underskatta världens underättelsetjänster. Har du hört talas om CIA, NSA, KGB, GRU, MOSSAD, mm? Säg till dem att spioneri "bara är en fråga om övertala".

Vidga dina vyer lite, innan du skriver något mer i detta ämne.

Den upplyste Stormästaren på rollspel,
han som nådigt uppfyller universum.

LutherHex

Veteran
Gerillakrigföring är en essentiell del av all krigföring. Denna typ av krigföring har förekommit i många, för att inte säga de flesta krig. Amerikanska inbördeskriget och Vietnam vanns på grund av gerillakrigföring. (För att bara kasta fram två exempel).

Läs lite mer historia, grabben.

LutherHex

Veteran
Bra inlägg. Du verkar veta vad du skriver om. Utmärkt. Önskar fler vore son du inom hobbyn.

Den Upplyste Stormästaren på rollspel, han som nådigt uppfyller universum.