Nekromanti Frågor om Magireglerna

Erebus

Veteran
Joined
7 Oct 2006
Messages
174
Hade lite funderingar angående magireglerna (dom i Magins Väv).

1: I grundboken finns blodsmagi beskrivet, men hittar inte att det nämns i Magins Väv, är det tänkt att man inte ska använda det eller togs det inte med för att det inte ändrats sedan grundreglerna?

2: För att använda ett fokus måste man hålla det i handen? Tex andestövlar känns som man inte borde hålla i men kan man inte då skapa en amulet som "bara" hänger runt halsen och fungerar som fokus?

3: Om man skapar en egen tradition, kan den då ha flera Metoder eller är man låst till att välja en? Vildalvisk völva har som exempel 3 olika Medtoder (Ritual, Gester, Elixir och salvor).

4: Verkar som det ska gå men kan man väva en tyst och deskret besvärjelse utan fokus? Man blir iofs spärrad 6 steg totalt i sådana fall men ändå)
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Erebus;n313859 said:
1: I grundboken finns blodsmagi beskrivet, men hittar inte att det nämns i Magins Väv, är det tänkt att man inte ska använda det eller togs det inte med för att det inte ändrats sedan grundreglerna?
Det hade inte ändrats sedan grundreglerna, så vi tog inte med det.

Erebus;n313859 said:
2: För att använda ett fokus måste man hålla det i handen? Tex andestövlar känns som man inte borde hålla i men kan man inte då skapa en amulet som "bara" hänger runt halsen och fungerar som fokus?
Du behöver hålla fokuset eller bära det.

Erebus;n313859 said:
3: Om man skapar en egen tradition, kan den då ha flera Metoder eller är man låst till att välja en? Vildalvisk völva har som exempel 3 olika Medtoder (Ritual, Gester, Elixir och salvor).
Jag rekommenderar en, men i vissa fall kan flera vara motiverade, i synnerhet om de är metoder som är stationära, tar tid eller kräver ingredienser (som Ritual och Elixir).

Erebus;n313859 said:
4: Verkar som det ska gå men kan man väva en tyst och deskret besvärjelse utan fokus? Man blir iofs spärrad 6 steg totalt i sådana fall men ändå)
Ja, det går. Men det blir 6 snäpp svårare, som sagt.
 

Erebus

Veteran
Joined
7 Oct 2006
Messages
174
Tack för svaren. Men då fungerar en amulett alltså då man (normalt sett) bär den runt halsen, eller missuppfattade jag hur du menade med "bära det"?
En annan fundering angående det med fokus om det är tänkt att bäras, går det att använda även om man håller i det eller måste det väljas för varje fokus? Om man tar amulett eller andestövlar som exempel, kan man hålla dom i handen och använda dom som fokus?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Jag ska rätta mig här: du behöver använda fokuset för att du ska, eh, använda det. Stövlar används genom att man har dem på fötterna och dansar med dem, trollspön och trollstavar viftas med, amuletter hålls upp etc. Passivt hängande på kroppen bör nog inte godkännas.
 
Top