Nekromanti frågor om magi

Belgarth

Swordsman
Joined
7 Jun 2001
Messages
401
Location
Borås
tja. jag är ganska ny på att spela DoD har spelat EON rätt mkt.

jaja till frågorna
i DoD används ju SPI poäng till att kasta magier. men jag tycker det verkar som att man får ganska få såna. eller så är det bara jag som fått fel skala på medelvärdet. är det normalt för en utövare att ha 66SPI eller är det mkt?

jag har läst i vissa tillfällen att dom pratar om magin hela. men jag kan inte hitta den i boken. finns den någon modul typ magekens handbok eller nåt åt det hållet?

sen om jag har fattat allt rätt så både syns och hörs magi. vilket inebär att magier som tankeläsning är ganska meningslösa om offret hör en mumla och gestikulera bakom hans rygg

till sist hur fungerar magin mörker ren visuelt sett? använde den en gång och den skapar ju en sphär av mörker men blir det bara becksvart för dom inom området eller blir det som en ful svart slöja där besvärjelsen är riktad? dränger den igenom dörrar och väggar?
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,567
Location
Helsingborg
"tja. jag är ganska ny på att spela DoD har spelat EON rätt mkt."
Tjenare.. Själv har jag inte spelat DoD6 så mycket men väl spellett de andra rätt mycket..

"jag har läst i vissa tillfällen att dom pratar om magin hela."
Finns inte HELA i 6:an? Jag var säker på att magikern i vår grupp har en hela-besvärjelse.. Den funkar i alla fall på följande sätt i tidigare versioner.. Läker 1T6 KP på valfri kroppsdel.. Läker den helt så blir det inget ärr efter skadan.. I tidigare versioner så räknade man fram KP genom formeln (FYS+STO)/2.. Vet inte hur man gör i 6:an (antagligen är det väl FYS+STO enbart).. Dock så får man lista ut själv om man läker 4 KP på en kroppsdel som bara behöver läka 3 KP för att vara fullt återställd.. Försvinner den fjärde läkande KP:n eller går den över och läker en annan skadad kroppsdel (själv kör jag på den senare)?

Nåja, nästa fundering..

"sen om jag har fattat allt rätt så både syns och hörs magi. vilket inebär att magier som tankeläsning är ganska meningslösa om offret hör en mumla och gestikulera bakom hans rygg"
Njaee.. Du uttalar kraftord och gör rörelser för att kunna samla in magisk energi och (typ) omforma den så att energin får den effekt som besvärjelsen ska ta.. Medan besvärjelsen är aktiv behöver du inte mumla, inte ens om det är varaktighet koncentration..

Magier? Är det verkligen ett ord? Sett det rätt mycket på sistone, nu..

"till sist hur fungerar magin mörker ren visuelt sett?"
Själv så tycker jag det är upp till spelaren som lägger MÖRKER att beskriva hur besvärjelsen ter sig.. Nog för att jag själv aldrig tänker använda MÖRKER då den är värdelös (magikern ser ju inte i området, om denne nu inte har värmesyn), men jag skulle beskriva den som om hela området inom räckvidden blev becksvart under ett ögonblink.. Andra kanske vill beskriva den som om den "flyter" ut ur magikern och andra att hela området mörknar tills det blir kolmörkt.. Du får tänka lite på att det är olika magiker som har forskat fram besvärjelsen så effekten av den kan skifta (liksom namnet på besvärjelsen, men för enkelhetens skull använder man generella namn i regelboken).. Ok, det kanske inte står den förklaringen bland reglerna men jag använder det som en skön anledning till att variera beskrivandet av en besvärjelse..

Effekten av trollformeln är i alla fall att det blir helsvart och att inga ljuskällor kan lysa upp (värmesyn borde dock funka)..

"dränger den igenom dörrar och väggar?"
Ja, om spelaren/spelledaren tycker det är ballt, så visst.. Jag skulle kunna tänka mig att den tränger igenom nyckelhålet i dörren och springorna runtomkring den, men inte genom solida ting som en vägg (om det nu inte finns ett fönster där).. Om den sedan väller ut ur nyckelhålet eller "exploderar" fram är upp till spelarens eller spelledarens (om det är en SLP) fantasi.. Båda effekterna kan bli rätt stämningsfulla, beroende på hur SL lägger fram det..

*undrar lite varför jag inte använder förkortningen SL i hela inlägget*

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som påbörjade sitt generella magisystem idag (slängde ihop animismens dryga 50 besvärjelser till 7 och de allmänna (runt 10) till 2)
 

Belgarth

Swordsman
Joined
7 Jun 2001
Messages
401
Location
Borås
ok. jag gjorde några felstavningar men jag skrev snabbt kl01.00 så vad kan man begära? :gremconfused:

den ända saken jag inte fick svar på var ett mått på hur många SPI poäng som är MÅNGA. jag äär utövare och har 66 SPI poäng

finns det nåt mer sätt att öka sina SPI poäng än att öka vitnerlära(eller vilken färdighet det nu var)
 
Joined
3 May 2003
Messages
57
Location
Kalmar
den ända saken jag inte fick svar på var ett mått på hur många SPI poäng som är MÅNGA. jag äär utövare och har 66 SPI poäng
ja. 66 spi poäng är ganska mycket för en utövare. en magikeri min spelgrupp som är utövare har 42.

finns det nåt mer sätt att öka sina SPI poäng än att öka vitnerlära(eller vilken färdighet det nu var)
JA, du kan lagra spi poäng i stavar och dyl. men jag är inte så insatt i det där. men man måste vara ganska mäktig och behöver magierna nexus och permanens som det står mer utförligt om hur man gör på sidorna 111 och 112 i grundboken.
hoppas det va till någon hjälp iaf.
/simon
 
Top