Nekromanti Frågor om magi: handlingar och utmattning

LordTengel

Swordsman
Joined
26 Jan 2003
Messages
526
Location
Linköping
Hoppas någon har lust att hjälpa mig med följande som dök upp på spelmötet ikväll:

1. Hur fungerar det med magi och flera handlingar (exempel: strida med svärd under närstridsfasen, och använda magi i magifasen)? Svårigheten måste ju rimligen öka, men ökar den med totalt +Ob1T6, eller med en tärning per magisk handling som utförs?

Jag vet förstås att magiska handlingar inte i sig blir svårare för att man till exempel både alstrar och transformerar i samma runda; syftar alltså helt på hur "övriga sysslor" påverkas.

2. Får man utmattningskryss av att använda magi? Jag syftar nu inte på att vissa aspekter ger utmattning när de alstras, utan utöver detta... Och i så fall, per handling eller per "rundas besvärjande"?

Tacksam för alla svar och funderingar!
 

LordTengel

Swordsman
Joined
26 Jan 2003
Messages
526
Location
Linköping
Snälla, bortse från fråga 1...

Det är bra att man kan läsa... Svart på vitt i Spelledarens Guide, s. 99. :gremblush:
 

coconets

Veteran
Joined
21 Mar 2006
Messages
74
Location
Uppsala
För länge länge sedan svarade jag Regmolar detta i en helt orelaterad tråd (tråden låg ibland mina favoriter, så svaret var lätthittat :gremsmile:):

Citat:
--------------------------------------------------------------------------------

Ger det förresten (ur hundraprocentig regelsynpunkt) utmattning att väva magi? (kan användas för att försvara min teori, nämligen )


--------------------------------------------------------------------------------



Som jag ser det, trots att reglera är ganska´oklara så är det så här:
sid 45
"Varje anfallshandling eller försvarshandling som en rollperson utför ger en poäng (+1) utmattning. Om en rolperson utför flera handlingar i en och samma runda så får rollpersonen alltså flera poäng utmattning i en och samma runda.. Observera att även avståndsanfall, att dra vapen, och resa på sig ger utmattningskryss, då det är handlingar."

Alltså, först strular regelskrivaren till det för sig men sedan klargör han att det är det faktum att det är handlingar som avgör, inte typen av handling.

Sid 18:
"Magiska besvärjelser kontrolleras och för rundan relevanta slag slås under slutfasen. Att använda magi räknas alltid som en handling."

Alltså Magi ger utmattning.

Fast det går väl att försöka slingra sig ifrån det och mena att författaren inte var klar nog att använda olika termer trots att han/hon menade olika saker :gremwink:
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,912
Location
Sandukar
"Varje anfallshandling eller försvarshandling som en rollperson utför ger en poäng (+1) utmattning. Om en rolperson utför flera handlingar i en och samma runda så får rollpersonen alltså flera poäng utmattning i en och samma runda.. Observera att även avståndsanfall, att dra vapen, och resa på sig ger utmattningskryss, då det är handlingar."

Alltså, först strular regelskrivaren till det för sig men sedan klargör han att det är det faktum att det är handlingar som avgör, inte typen av handling.


Ojdå. Jag beklagar otydligheten. Egentligen borde det stå så här: "Varje aktiv handling under strid som kräver ett tärningsslag ökar utmattning med ett (+1)."

Klarare så?
 

coconets

Veteran
Joined
21 Mar 2006
Messages
74
Location
Uppsala
Re: Frågor om magi: handlingar och utmattning [OT]

:gremsmile:
Jag tyckte nog att det var klart nog som det var, men det blev helt klart mycket klarare av din klargörelse. Även om jag klarade att utröna din viljemening i den något oklara texten vilket jag tycker att jag klarade av att förklara ovan :gremsmile:

.
Förlåt, jag kunde inte låta bli :p

Det var bra att du klargjorde exakt vad som menades *tycker*
 

Galdermester

Warrior
Joined
30 May 2001
Messages
221
Location
Norge
Ojdå. Jag beklagar otydligheten. Egentligen borde det stå så här: "Varje aktiv handling under strid som kräver ett tärningsslag ökar utmattning med ett (+1)."

Hva med forflytning under strid da? Annet enn de få metrene en kan forflytte seg "gratis" selvfølgelig.

Men skjønner poenget så dette blir vel mer flisespikkeri (norsk utrykk :gremtongue:) Men vil det si at en ikke får noe utmatting ved å feks bruke en handling på å finne frem og konsumere en eleksir eller urt?
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,912
Location
Sandukar
Jag skulle nog hävda att varken förflyttning eller elexir-drickande eller ört-ätande ger ökad utmattning.

Det finns flera skäl; 1) Det blir ett micro management-helvete. 2) Utmattning under strid är mer av stress än av att man blir trött. Och det som stressar är när man är i livsfara, som om någon skjuter på dig, när du blockerar yxan som kan döda dig, eller när du känner att du måste träffa fienden, annars går det illa, etc.

Utmattningen bör öka när det sker saker som betyder något, det vill säga, när man slår tärningsslag för att se om man lyckas med vad man vill företa sig.
 
Top