Nekromanti Frågor om kontring

antorax

Swordsman
Joined
11 Aug 2003
Messages
568
Hallå!

Är det någon som vet om man ALLTID blir anfallare rundan efter man kontrat? Även om man exempelvis får en arm avhuggen eller faller till marken?

Och, vet ni om Helmgastarna planerar att införa regler för strid till häst, strid med två vapen och andra/tydligare förflyttningsregler till den slutliga versionen?
 

Cieylor

Veteran
Joined
18 Jan 2014
Messages
150
Ja man blir alltid anfallare, om inte något annat säger att man inte blir det. Jag vill minnas att ett hyggelmonster har något resultat på sin skadetabell som gör så att det blir försvarare, och det lär då bli försvarare trots att det alltid gör kontring.

Du kanske har noterat att det inte finns några regler för att fly från en närstrid som försvarare. Det man måste göra är alltså att kontra, och sedan som anfallare välja att retirera. Detta ger motståndaren en bra chans att träffa dig medan du kontrar, men det är inte lika illa som de frislag man drog på sig i Eon 3.
 

Oden

Veteran
Joined
1 Nov 2009
Messages
97
Det ska komma regler för beriden strid i boken "Människans bästa vän" tror jag den hette. När den kommer vet jag dock inte.

Tills vidare har har vår grupp kört att du använder hästens förflyttning istället för din egna, och ett slag för rida låter dig anfalla med hästens "vapen" (hovar och sparkar), alternativt använda hästens grundskada vid anfall. Dock har vi inte haft någon beriden strid ännu att testa detta med.

Två vapen antar jag kommer i stridskonstboken, men under tiden finns enbart dubbelhänt (+2 skada vid vapen i varje hand) och ambidexter (ingen utmattning av försvarstekniker) från händelsetabellerna, så antingen får man slå bra eller vädja till den lokala spelledaren, alternativt improvisera en egen förmåga.
 
Top