Nekromanti Frågor om Fantasy! 3.0

Hugge

Veteran
Joined
30 Dec 2015
Messages
12
Hej,

Testade nya Fantasy igår och hade kul men en hel del frågor dök upp som någon kanske kan hjälpa mig med?

- En del handlingar känns kopplade till fel egenskaper. Ska t.ex. Smyga verkligen bygga på FYS? Det innebär att en Krigare är sjukt mycket bättre på det än en tjuv. Varför inte SMI?

- Det refereras till benskenor och grejer i rustningssektionen men det finns inga pris på dem?

- Krigaren i gruppen började utan problem med 15 tärningar i stridspölen. Kanske inget konstigt egentligen men vi reagerade på att det var ganska många att starta med.

- Hur kommer det sig att de flesta vapen har egna förmågor (Långa vapen etc) men inte svärd? Varför ingen förmåga för svärdskonst? Eller missade vi något?

- Är det tänkt att anfall och försvar sker i en utväxling (där den som har initiativet börjar) och att sedan motståndaren hugger tillbaka direkt. Eller göra ALLA med initiativ sina anfallslag först, varpå alla på andra sidan i tur och ordning svarar. Det är ganska stor skillnad med tanke på att man kan hinna sänka fler motståndare om de inte får hugga tillbaka direkt.

- Läderhjälm och plåthjälm ger båda +1 i abs men plåthjälm ger minus på vissa handlingar. Är det korrekt? Varför skulle man någonsin använda plåtvarianten då?

- Är inte Stridsvana lite OP? Känns som att den trumfar alla andra förmågor eftersom den ger både stridstärningar (alltid!) och TKP.

Sen är det ganska mycket konstigheter i regeltexten överlag men gissar att det beror på korrfel. Överlag kul iaf!
 
Det smög med sig några saker som inte ändrades från förra upplagan, ska fixa en errata.
Smyga ska gå på SMI, som du korrekt säger. Några andra förmågor går också på fel egenskap, använd sunt förnuft.

Benskenor och armskenor kostar 10 S paret, alltså 20 S för rubbet.

Hur kom krigaren upp i 15 stridstärninga? Starkt jobbat. :) (Observera att rustning numera inte ger stridstärningar, den absorberar bara skada.)

Förmågan för svärd heter heter Fäktning. Se sidan 22.

Jag brukar köra med att först får den sidan som vann initiativet göra sina handlingar, sedan den förlorande sidan. Väldigt oldschool. För att vi gjorde det på 70-talet. :) Men jag tycker att man kan köra hur man vill, om man vill ha individuella initiativ, kör på det istället.

Alla hjälmar ska ge samma minus. (Alternativt ger man järnhjälmar +2 istället, om man vill.)

Hör gärna av dig om du hittar fler konstigheter som behöver förklaras bättre eller korrigeras.
 
Krigaren hade 7 i FYS, svärd + sköld (5), Stridsvana 1, Svärdskonst (alltså det som kallas Fäktning som vi missade, vi husreglade) 1, så 14 var det visst!
 
Ok, då var han i princip maxad så långt det går. Så gör attacker mot honom som går på Närvaro. ;)
 
Arfert;n137535 said:
Ok, då var han i princip maxad så långt det går. Så gör attacker mot honom som går på Närvaro. ;)

Eller släng på han fler fiender så att han måste lägga tärningarna på försvar. :grin:
 
Under "Skapa en rollperson själv" står det att man ska fördela 20 nivåpoäng på de fyra egenskaperna. Det ska ju uppenbarligen stå 'de fem egenskaperna' förstår jag, men stämmer 20 poäng?

När man kollar egenskaperna på de olika yrkena blir det 15 poäng totalt för alla förutom Den Vandrande Riddaren där det blir 17 poäng?
 
Tanken var att man kanske ville ha lite biffigare rollpersoner när man spelat ett tag (och ville behålla balansen mot start-rollpersoner som "överlevt"). Därav 20. Men SL kan naturligtvis köra på 15 om hon hellre vill det.

Däremot är Den vandrade riddaren nog en felräkning. Modifiera efter behov.
 
När jag ändå har dig på tråden Arfert...

Hur funkar varelserna från Monster och Varelser 1 & 2 i Fantasy! 3.0?
 
Jup, ingen skillnad, bara att använda. De kanske blir en aning svårare ibland, men det är meningen. Efter testspel har vi märkt att spelet mår bra av nån procent högre dödlighet. Fast det är en marginell skillnad i de flesta fall.
 
Back
Top