Re: Privata krig
T ex två baroner i Consaber och i samma grevskap hamnar i stridigheter. Detta är så gott som öppet krig och de tävlar i militärt mångfald och skickar över trupper för att ta död på varandra. har greven då SKYLDIGHET att stoppa kriget, eller ska hertigen göra detta eller kungen.
Om detta inte står exakt beskrivet i Consaber-boken så är det helt upp till dig om någon har skyldighet att stoppa baronernas tilltag. Consaber är ju en stark statsbildning med en skriven lag, så det kan mkt väl tänkas att i adelsmännens trohetseder ingår plikten att upprätthålla lag och ordning inom deras ansvarsområde/förläningar. Om greven då står över baronerna i hierarkin kan han använda detta både för att ingripa - "Baronerna lyder under mig, således måste jag se till att det blir fred på deras ägor om de inte klarar det själva" - och att slippa ingripa - "Baronernas ägor är inte min ensak och jag har ingen lust att riskera mina mannars liv/mina pengar på att stoppa idioterna." Det beror helt enkelt på hur du vill ha det.
Med detta i åtankarna bör man dock se till situationen i stort. Om två baroner ligger i fejd så kommer det obönhörligen att påverka böndernas förmåga att producera, och böndernas produktion är det som skatterna ska betalas ur. Skatterna betalas ju uppåt i systemet, så alla som ser sina skatteintäkter minska pga baronernas fejd
kommer att söka sätt att ingripa , även om de kanske
inte har en direkt skyldighet att göra det. Hur de ingriper beror på hur allvarlig fejden är och vilka möjligheter de har att ingripa. Det kan börja med ett skarpt formulerat brev, följt av ett erbjudande om att medla, till direkta order om att upphöra med dumheterna, till ett militärt ingripande. Med Consabers relativt avancerade rättssytem kan det också vara aktuellt att dra baronerna inför rätta, vilket kan resultera i böter, om inget annat.
Baronernas krig rör egentligen bara dem själva och deras invånare. Inga utomstående verkar skadas av det.
Här tror jag du gör en felbedömning, dock. Om det är så gott som öppet krig kommer de kringliggande förläningarna snart att märka av detta, och baronernas överodnande kommer definitivt att märka det när skatteintäkterna minskar. När skatter inte betalas in så skadar det defintivt utomstående och, vad viktigare är,
mäktiga utomstående intressen .
Dream påpekar att fejden kan skötas diskret, men även på den nivån kommer den förr eller senare att lämna avtryck och då kommer berörda parter att ingripa. Även om du bestämmer dig att ingen har skyldighet att ingripa på eget initiativ så kommer den sabriske konungen att till slut märka av bråket. Med tanke på att thalaskerna lurar på horisonten kommer han inte att vilja ha en lokal fejd igång som sår split i kungariket - det duger inte att visa svaghet inför fienden. Han lär då uppmana/beordra andra baroner, grevar och hertigar att sätta stopp för dumheterna. Att vägra kan anses vara samma sak som öppet uppror mot kungen...
Sammanfattningsvis anser jag alltså att fejden inte går att dölja någon längre period, oavsett hur diskret den sköts. Frågan om någon är
skyldig att ingripa är mindre viktig än vilka som har
intresse av att ingripa. Om inte dina baroner har starka allierade som har egna skäl till att låta fejden fortgå, kommer någon i hierarkin förr eller senare (allra senast när det är dags att hämta in skatten) att ingripa och sätta stopp för den. Baronerna kanske kan förhindra detta ett tag genom att hänvisa till oklarheter i trohetseder eller den sabriska lagstiftningen ("Men den här lagen kan tolkas som att rätten till blodsfejd står över den kungliga befallningen!"), men till slut kommer andra adelsmän och kungen att tröttna på dem och då - SPLATT!
/Rax, ber om ursäkt att svaret dröjt, hoppas du fortfarande har nytta av det