Eon Frågor om Eon

Maskwa

Veteran
Joined
26 Dec 2022
Messages
20
Hej
Är lite sugen på Eon och har backat kickstarten. Har erfarenhet av Drakar och Demoner, Expert, Gigant, Mutant, Kult, Svärdets Sång och nya Drakar och Demoner. Undrar lite om Eon från er som är vana med spelet.
Vad är det bästa med Eon?
Vad skiljer Eon från andra fantasy rollspel?
Vad har Eon som du saknar i andra?
Vad är något som kan vaea svårt att vänja sig med i Eon om man spelat andra?


Mvh
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,420
Location
Malmö
Hej, kul att du fundat. Jag är författare och såklart partisk, men har spelat Eon i 25 år innan jag blev författare
Vad är det bästa med Eon?
I mina ögon är det rollpersonsskapandet. Man får ut spännande, karaktärer med historia, kontakter som känns som en del av världen.

Vad skiljer Eon från andra fantasy rollspel?
Generellt en djupare och mer nyanserad värld än många andra spel. Sen är det ett mörkare spel än många andra, en kniv är dödlig även för en krigare, det skapar i mina ögon en annan känsla.

Vad har Eon som du saknar i andra?
För mig är det karaktärsskapandet, men även i mina ögon ett flexibelt regelsystem som gör att många olika roller kan ha betydelse i de historier vi berättar vid spelbordet. I mitt tycke är Mundana en värld med mycket gråskala, vilket jag uppskattar.

Vad är något som kan vaea svårt att vänja sig med i Eon om man spelat andra?
Reglerna upplever en del som krångliga, detta är dock framförallt sant om tidigare versioner än Eon 4. Numera är reglerna mer strömlinjeformade än tidigare versioner IMO.

Hoppas det är svar på några av dina frågor
 

Otto Boll

Veteran
Joined
7 Sep 2023
Messages
11
> Vad är det bästa med Eon?
* Mycket lore. Om man olikt Tolkien inte inleder varje historia med att skapa en värld från scratch är loren i Eon väldigt tacksam att luta sig på, men ändå inte så omfattande att man känner sig bunden.
* Välbalanserat. Finns i min mening få ting som förstör den rollspelande aspekten av rollspel som meta/powergaming, kan t.ex. röra sig om power creep där nya klasser ständigt känns obalanserat mycket bättre än allt tidigare. Får känslan av att det finns en medvetenhet i att motverka detta från skaparna vilket uppskattas.
* Karaktärsskapandet. Man kan få väldigt varierande karaktärer tack vare bakgrundsslag, händelsetabeller osv. Allt detta motverkar till viss del även det jag skrev ovan kring "power gaming".

> Vad skiljer Eon från andra fantasy rollspel?
* Se "Mycket Lore" ovan ;) I jämförelse kan andra kännas lite tunna, vilket vissa gillar, själv tycker jag Eon träffat ganska rätt i nivån.
* Regeltungt. Ingen har nog anklagat Eon för att ha en för enkel spelmekanik, krävs en del inlärning för att vänja sig om man bara spelat DoD & Mutant År 0 t.ex.

> Vad har Eon som du saknar i andra?
* Med risk att låta repetativ: Loren ;)

> Vad är något som kan vara svårt att vänja sig med i Eon om man spelat andra?
* Beroende på vad som spelats innan kan reglerna tyckas lite väl tunga. Saker som improviserade/komponerade besvärjelser utifrån rötter & aspekttransformering kan dock skippas till fördel för det färdigskrivna materialet som finns.
* Gillar man väldigt öppna/lätta rollspel kan jag ana att loren till viss del kan kännas betungande, eller så kan den nog också till stor del ignoreras, men då tycker iaf. jag att man missar en av de bättre delarna med Eon.
 

Drafur

Veteran
Joined
31 Mar 2018
Messages
37
Den smutsiga realismen är kanske det som tilltalar mig mest och som särskiljer EON från andra rollspel. Är imponerad, och ser med spänning fram emot, hur skadetabeller och skräcktabeller ser ut efter konsultation med läkare och psykolog inför EON 5. Allvarliga skador och effekter (kort- och långvariga) är något av det mest intressanta med EON för min del. Sen håller jag med om att den rika och inbjudande loren i spelet är otroligt välskrivet och ger många bra idéer till fortsatta äventyr samt levandegör världen på ett vis få andra rollspel gör. Sen älskar både jag och mina spelare att det är hyfsat oförlåtande. En bonde med en pilbåge kan i teorin döda en erfaren krigare i plåtrustning med en enda pil tack vare ob-systemet. Sånt möjliggör episka (och ibland smått frustrerande) situationer.
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,420
Location
Malmö
Jag som psykologen som konsulterats vill påpeka att det är de mentala störningarna som skrivits om, inte själva skräcktabellen. Jag har i dessa försökt balansera spelbarhet med psykologi.

Jag har som förhoppning att skriva en framtida text om psykisk sjukdom i mundana.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,085
- Världsbygge (större än alla andra, samtidigt som det finns mycket djup)

- Klassisk fantasy done right. Du har dina alver, dvärgar och orcher men de har en lagom annorlunda prägel (särskilt deras orcher så kallade tiraker är fantastiska)

- Enkla bra regler. Sen finns de mycket regler som man kan välja till eller bort som man önskar.

- Grittyness och epik samspelar väl. Du behöver inte välja såsom i Warhammer eller D&D.

- Superroligt att skapa Rollpersoner och SLPs. Blir väldigt intressanta och kompletta samtidigt som det är en fröjd att skapa dem.

- Flera riktigt bra äventyr.

Jag förstår faktiskt inte varför de finns de som inte spelar Eon.

Det enda som varit lite svagt historiskt är illustrationerna som sällan väcker någon större entusiasm om man jämför med en del av dagens spel.
 

Girighet

Warrior
Joined
22 Oct 2015
Messages
270
Jag har spelat väldigt lite Eon (bara några pass) och det var för väldigt länge sedan. Mitt minne av det (det kanske det inte är ett korrekt minne..) var att det var komplicerat, strider tog väldigt lång tid och det krävdes läsande i tabeller under strid.
Jag kanske blandar ihop Eon med något annat men om jag ska gilla ett rollspel krävs att strider rullar på med så lite tärningsslag och slående i böcker som möjligt.
Samtidigt är jag nyfiken på Eon, känns som men missar en stor del av den svenska rollspelskakan om man inte gett det en ordentlig chans.
Hur är Eon i avseendet strid?
 

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,035
Location
Stockholm
Jag har spelat väldigt lite Eon (bara några pass) och det var för väldigt länge sedan. Mitt minne av det (det kanske det inte är ett korrekt minne..) var att det var komplicerat, strider tog väldigt lång tid och det krävdes läsande i tabeller under strid.
Jag kanske blandar ihop Eon med något annat men om jag ska gilla ett rollspel krävs att strider rullar på med så lite tärningsslag och slående i böcker som möjligt.
Samtidigt är jag nyfiken på Eon, känns som men missar en stor del av den svenska rollspelskakan om man inte gett det en ordentlig chans.
Hur är Eon i avseendet strid?
Det är definitivt mycket snabbare och smidigare i Eon IV än i de äldre varianterna.

Det kan fortfarande vara ganska långsamt, med många rullar, men det är väldigt tillfredsställande att rulla på slumptabellerna för ”extraskador” eller välja bland bonuseffekter för att man lyckades ofantligt bra på sitt attackslag. På något vis känns det extra ”konkret” när det är slumptabeller och tärningar som berättar att man fått en pil i just högra höften och ett stort köttsår.

Någon borde göra ett rollformulär med plats att skriva in alla ärr ens rollperson anskaffar sig!

Striderna är rätt enkla att minmaxa dock, och skillnaden mellan en svag och stark karaktär är enorm.
 

aknaton

Apostat
Joined
3 Jun 2008
Messages
219
Location
Ronneby
Striderna är rätt enkla att minmaxa dock, och skillnaden mellan en svag och stark karaktär är enorm.
Men hur är balansen mellan en stark karaktär och flera svaga? Jag gillar system där antal kombatanter på en sida statistiskt sett vinner. (När jag spelar trad.)
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,420
Location
Malmö
Men hur är balansen mellan en stark karaktär och flera svaga? Jag gillar system där antal kombatanter på en sida statistiskt sett vinner. (När jag spelar trad.)
Man har ett ordentligt övertag av att fler på en sida, med det sagt en välrustad riddare med svärd och sköld vinner förmodligen mot två bönder med klubba. Däremot får han svårt mot två soldater med spjut.
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,420
Location
Malmö
Jag har spelat väldigt lite Eon (bara några pass) och det var för väldigt länge sedan. Mitt minne av det (det kanske det inte är ett korrekt minne..) var att det var komplicerat, strider tog väldigt lång tid och det krävdes läsande i tabeller under strid.
Jag kanske blandar ihop Eon med något annat men om jag ska gilla ett rollspel krävs att strider rullar på med så lite tärningsslag och slående i böcker som möjligt.
Samtidigt är jag nyfiken på Eon, känns som men missar en stor del av den svenska rollspelskakan om man inte gett det en ordentlig chans.
Hur är Eon i avseendet strid?
En stridsrunda i Eon 5 går något förenklad till så här:
Anfallaren och Försvararen väljer taktiker och både rullar sina tärningar. Slår Försvaren högst är rundan slut och försvararen är anfallare nästa runda.
Slår anfallaren högst slås skada.
Om skadan efter avdrag för eventuell rustning över går 10 slås ett slag på den allvarliga skadetabellen.
Anteckna eventuell skada och förlorad utmattning (Utmattning=KP som återvinns efter striden).

Så ja du behöver kolla i tabell i strid precis i till exempel WFRP 4, men inte så ofta som MERP.
 

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,035
Location
Stockholm
Man har ett ordentligt övertag av att fler på en sida, med det sagt en välrustad riddare med svärd och sköld vinner förmodligen mot två bönder med klubba. Däremot får han svårt mot två soldater med spjut.
En av mina spelare var faktiskt en välrustad riddare ganska nyligen, och besegrade 5 st legionärer med spjut!
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,149
En stridsrunda i Eon 5 går något förenklad till så här:
Anfallaren och Försvararen väljer taktiker och både rullar sina tärningar. Slår Försvaren högst är rundan slut och försvararen är anfallare nästa runda.
Slår anfallaren högst slås skada.
Om skadan efter avdrag för eventuell rustning över går 10 slås ett slag på den allvarliga skadetabellen.
Anteckna eventuell skada och förlorad utmattning (Utmattning=KP som återvinns efter striden).

Så ja du behöver kolla i tabell i strid precis i till exempel WFRP 4, men inte så ofta som MERP.
Finns det något alternativt stridssystem? Jag har mycket begränsat tålamod med en massa tärningsrullande i strid, och inget tålamod alls när det gäller att slå i tabeller. Eller egentligen inte bara i strid, utan i allt spel. Men däremot inte i samband med karaktärsskapande, där jag gärna använder tabeller och inte har något emot många slag.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,688
Location
Värnhem, Malmö
Finns det något alternativt stridssystem? Jag har mycket begränsat tålamod med en massa tärningsrullande i strid, och inget tålamod alls när det gäller att slå i tabeller. Eller egentligen inte bara i strid, utan i allt spel. Men däremot inte i samband med karaktärsskapande, där jag gärna använder tabeller och inte har något emot många slag.
Ja, det finns regler för att använda det allmänna konfliktsystemet för strider, vilket innebär att man begränsar sig till tre slag per sida.
 

Maskwa

Veteran
Joined
26 Dec 2022
Messages
20
Oj tack för all matnyttig feedback. Även om man kan vara källkritisk och säga att källorna här är aningen tendensiösa så gillar jag motiveringarna :D. Låter som ett spel för mig. Gillar djup i karaktärer, men också att det inte blir meta-aktigt. Har väldigt svårt för rollspel där du står själv mot 10 goblins och knappt blir svettig.
Komplicerade regler då som evt minus, men detta kan man komma förbi. Då gäller det kanske att se om man hittar en grupp i framtiden som man kan spela med. Känner mig nöjd som backare i alla fall.

tack <3
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,922
Location
Sandukar
Komplicerade regler då som evt minus, men detta kan man komma förbi.
Anekdot - en ledfras vi hade var "Gärna avancerade regler, men undvik komplicerade regler". Detta är särskillt sant med Eon 4 (och Eon 5), där det kanske finns fler regler än "genomsnittet", men de är samtidigt väldesignade, konsekventa och logiska så man som spelare snabbt lär sig dem.
 
Top