Nekromanti Frågor om DoD6

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Ja se alingsåsare.. Tsk tsk.. [ANT]

/images/icons/tonguea.gif Äh, jag bara skojar med dig lite.. Träffade några av dina kompisar på GuenCon.. (Därav den familiära tonen.. Eller nåt.)
 

Baldyr

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
1,188
Location
Eskilstuna
Re: inse faktum (OT)

Nu var det i och för sig ett tag sedan jag själv stod på skolgården eller hade allvarligare besvär av mitt rollspelsintresse, men jag tror faktiskt att "tönt" har samma betydelse som "nörd". Skillnaden skulle väl ligga i att det senare är en försvenskning av "nerd". Och det ordet borde väl vara synonymt med ord som "geek" och "dork". Alltså en person som inte tillhör innegänget eller som gör allt för att få tillhöra innegänget. (Exempelvis på skolan.)

Om nörd känns mindre sårande än tönt så kanske det beror på att de flesta verkar tycka att engelska låter häftigare än svenska. Därmed skulle man alltså kunna tänka sig att det är bättre att vara en nörd än en tönt, precis som man hellre spelar en "karaktär" än en "rollfigur". Jag skulle inte förvånas om det heter "kreatur" (från engelska "creature") i framtida svenska rollspel istället för det mer tama "varelse". (Fast jag har faktiskt redan sett "kreatur" i flera svenska rollspels-sammanhang. Illa!)

Alltså: Det kvittar vilket ord man använder om ordet har samma betydelse och samma negativa laddning, tycker jag.

/Baldyr
 

mr colt

Veteran
Joined
27 Jun 2001
Messages
144
Location
uppsala\sverige
Re: inse faktum (OT)

nörd eller inte bara man har kul/images/icons/laugh.gif jag har varit nörd hela mitt liv och kommer att vara det resten också so brothers unite stand up an figth(extermt dålig stavning)

hej svejs nörd fejs.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: inse faktum (OT)

Nja, det där med översättninsorsaken du föreslår känner jag inte alls igen mig i. Jag lägger i alla fall olika värderingar i de olika orden. Jag anser att en tönt kan vara vilken nolla som helst, som inte nödvändigtvis behöver ägna sig åt typiska nördsaker av typen serier, rollspel, datorer. En nörd behöver inte heller vara en tönt.

Jag skulle bli sårad om jag blev kallad tönt, men att bli kallad nörd rör mig inte i ryggen.
 

Marcus_UBBT

Warrior
Joined
25 Nov 2000
Messages
361
intressant att du tog upp det

tönt subst. ;en ;ar
Ordled: tönt-en
person som beter sig tafatt och klumpigt och ger intryck av att helt sakna förutsättningar att klara sig i det givna sammanhanget <vard.>

(enligt Nationalencyklopedins Ordbok)

Nu hade dem ingen definition på nörd överhuvudtaget, men jag vill minnas att jag läste en artikel i SvD (?) om hur nörd inte bara behöver vara ett negativt ord, hur det används som synonym till entusiast: datornörd, rollspelsnörd, osv. att säga datortönt är ju inte så vanligt förekommande och låter ju betydligt gemenare.
 

Cynik

Veteran
Joined
28 Apr 2002
Messages
44
Location
Stockholm
Re: intressant att du tog upp det

nörd (vard., starkt nedsättande) dumskalle, tönt || -en; -ar

-Bonniers svenska ordbok

Inte direkt hur jag använder ordet. En nörd för mig är just en entusiast. Det behöver inte vara intellektuella intressen men jag skulle nog inte använda det universellt. Man kan vara fotbollsnörd om man tex samlar fotbollsvimplar men jag skulle inte kalla Ronaldo fotbollsnörd.
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Suck ...

Uppriktigt sagt har jag svårt att förstå varför Eon-förespråkare mer eller mindra regelbundet söker sig till Drakar och Demoner-forumet bara för att posta nedsättande inlägg om ett spel de, i de flesta fall, inte själva spelar.

Omognad? Dålig självkänsla?
Har aldrig förstått varför just det spelet drar till sig spelsnorkar i sån mängd, men att det gör det är uppenbart.

--
Åke
 

von Schnigel

Veteran
Joined
22 Sep 2001
Messages
130
Location
bankeryd en liten håla strax norr om jönköping
Lystring kamrater!

"nörd (vard., starkt nedsättande) dumskalle, tönt || -en; -ar

-Bonniers svenska ordbok"

Och se där har vi det igen...
När någon skriver nåt dom inte vet någongting om och framställer det som fakta, jävla Bonnier... det är samma sak som med Susanne Ljung:s facist-artikel i julas eller piff och puff:s evigt malande "anti-rollspels" propaganda.
Sanna mina ord (tecken) det här är början till slutet, sammhällets kollaps, systemets nederlag - det här, mina vänner, är medias förvrängda verklighet som dom appliceras på oss i ett försök att få oss att framstå som, TÖNTAR /images/icons/shocked.gif(märk väl, inte nördar utan töntar).

Lystring kamrater!
Vi måste samla oss, förena oss för att motstå denna flodvåg av förtal och förakt.
Hur ska vi kunna klara oss om vi bara ägnar oss åt intärnt käbbel och smutskastning?
Låt oss i stället gå samman, Eonister och DoDare, för att gemensamt gå till motangrepp på media och översittare!
...eller nåt...

(föresten vad är en töntare? har ni hört det nån gång? tönten har man väl hört men aldrig töntare...?)

/[color:red]von Schnigel</font color=red> - hellre en rollspels-nörd än en vanlig, simpel, dödlig.
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
Re: Lystring kamrater!

Vill bara upplysa om att frågan inte blivit besvarad ännu.
Frågan lyder: "Varför är det [t.ex. rollspel] töntigt och vem har bestämt att det är töntigt?"

Ett möjligt svar till "vem" som bestämt det har redan diskuterats tidigare i denna tråd, men "varför"... där finns inte ens begynnelsen till ett svar.

Denna fråga, "Varför är det [t.ex. rollspel] töntigt" verkar värdig en plats bland de andra än så länge olösta frågorna, som "Varför existerar vi?", "Vad är ingenting, och finns något sådant ens?" o.s.v.
 

Marcus_UBBT

Warrior
Joined
25 Nov 2000
Messages
361
Re: Lystring kamrater!

vill bara upplysa om att frågan fått två skilda svar: jag hävdar att det är töntigt att sitta och hitta på att man gör grejer istället för att gå ut och ha kul "på riktigt" (inexplicit: rollspelare är mobbade töntar/nördar som inte har många kompisar och som inte kan gå ut och roa sig, rollspelet blir en tillflyktsort). Pauli sa att det inte finns någon riktig anledning utan att det bara är så.

en annan anledning är också att rollspelare oftast (obs, oftast) bara umgås med andra av samma kön (dvs killar). och att rollspelare oftast (obs, oftast) är fula, glasögonbeprydda eller liknande. Det är ju tönt-kriterier, liksom.

Vem har bestämt det då? Ingen och alla. Varje människa föds med ett latent rollspelareförakt som bara väntar på att aktiveras /images/icons/wink.gif. ärligt talat är det väl samhällets regler för hur man ska vara och göra som helt enkelt får vissa saker att framstå som töntiga.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Lystring kamrater!

"att rollspelare oftast (obs, oftast) är fula, glasögonbeprydda eller liknande."

Men var i hela friden kommer den där fördomen ifrån? Jag känner ingen rollspelare som jag skulle kalla ful. Ingen har glasögon (en har glosögon, iofs), och bara hårdrockarna har fula kläder.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Spelsnorkar

"Har aldrig förstått varför just det spelet drar till sig spelsnorkar i sån mängd, men att det gör det är uppenbart."

Om jag får gissa så är det samma orsak att "riktiga rollspelare" spelade AD&D eller Rolemaster på åttitalet och trackade "kobolderna" som spelade DoD.

Och sen vill jag i rättvisans namn säga att det finns DoD-spelsnorkar också som anser att Eon-spelare är regelbögar. Speciellt de första åren så kom det ett antal inlägg på ämnet "Eon är bara för regelbögar - riktiga rollspelare spelar Expert" på Eon-forumet.
 

Arvid

Warrior
Joined
21 Feb 2002
Messages
399
Location
Uppsala (och Piteå)
Rollspelarnas töntstämpel (långt)

För det första så kan jag berätta om hur jag själv definierar en "nörd". Jag använder ej ordet självstående utan alltid tillsammans med någonting annat som t.ex. datanörd, fotbollsnörd eller dylikt. Om jag säger något sådant om en person (om jag nu säger det så är det mer på skämt, inte för att förolämpa någon) så menar jag att personen ifråga tillbringar mycket av sin tid med sådant, något som jag själv aldrig skulle göra. Hur kan man sitta si och så länge framför datorn, frågar man kanske sig som exempel. Då man inte förstår hur någon kan spendera sitt så mycket av sitt liv på en sak man själv tycker är tråkig så kan man ibland kalla den personen för en nörd. Det får dock inte missförstås. Det hela handlar till en viss del om en jämförelse. "Varför sitta och spela rollspel på helgerna då man kan vara ute och festa"?

Att rollspelarna av många kallas töntar tror jag kan bero på vissa saker. Först och främst, när man kallas tönt så är det ofta p.g.a. att andra inte förstår hur man kan syssla med det man gör. Men man blir inte kallad en tönt av en person om man t.ex. spelar mycket fotboll, även om personen hatar fotboll. Vad beror det på då?
En anledning är att det är mycket svårare att förstå vad rollspelarna egentligen gör. Man kan ju förklara men det blir väldigt svårt att göra det på ett sätt som låter roligt. De flesta personer har nämligen sällan varit i kontakt med nåt som de kan dra paralleler med till rollspel. Det som de flesta personer då tänker på är nog då man var liten och höll på att leka "barnsliga lekar".
Tänk er bara att ni träffar en person som aldrig varit i kontakt med något som liknar sport och ni ska försöka intressera honom för att spela fotboll. Det skulle låta något i stil med: Man ska sparka bollen in i det dära målet och hindra motståndaren från att sparka in det i vårat. Och hur mycket du än bredde på med regler så är jag övertygad om att personen skulle tycka att fotboll varkade väldigt tråkigt.
Men nu är det ju så att nästan alla kommer i kontakt med idrotter av något slag (vilket kan vara mera problematiskt med rollspel, alltså att prova på att spela), så därför så kan man lättare förstå att det kan vara roligt.
Ungefär på samma sätt som då vi frågar oss varför man gör si och så i olika främmande kulturer och därför tycker att de är konstiga.

Sen kan det också ha att göra med vilka personer som spelar rollspel. Själv så har jag aldrig blivit kallad tönt för mitt spelande, dessutom så tror jag att mitt rollspelande fått många av mina vänner att tänka om lite angående rollspelandet.

Sammanfattningsvis anser jag att rollspelarnas töntstämpel beror på:

*Att andra personer inte kan förställa sig vad man egentligen gör (förstod ni hur det gick till innan ni spelade första gången?)

*Att man drar felaktiga paralleler mellan rollspel och andra saker.

*Att man väljer att spela rollspel (som många uppfattat som osocialt) istället för att göra "roligare saker".

*Om en person som anses vara töntig spelar rollspel så blir rollspel genast också töntigt (vilket inte är fallet så ofta annars).

Jag menar dock att marcus svamlar på totalt i sitt första inlägg då han påstår att vuxna rollspelare är töntiga. En tönt är väldigt simpelt förklarar en person som håller på med barnsliga, dumma och (för de flesta) helt tråkiga saker. Detta beror dock snarare på en generell bild av rollspelarna, påverkade av de ovan nämnda faktorerna. Alltså anser jag att rollspel inte skulle anses vara töntigt i samma grad om det inte vore för dess felaktiga bild.
Jag skulle inte villa säga att en japansk kultur är diverse dåliga saker bara för att andra har fått en felaktig bild av den. alltså har marcus (och många andra) enligt mig helt fel syn på saken.

Det fins egentligen mycket mer att skriva, dessutom finns det antagligen flera oklara saker i mitt inlägg men jag orkar inte skriva mera nu.
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Suck ...

Jag misstänker att det har med realismstämpeln att göra. De tror att Eon är mer "realistiskt" och tror även att mer realistiskt innebär bättre och mognare med någon slags automatik...

Det är nog litet besläktat med anti-koboldism-rörelsen där folk tror att de blir bättre och bättre rollspelare ju mer mjäkiga och mediokra karaktärer de spelar. :gremsmile:
 

Legioth

Swordsman
Joined
26 Apr 2001
Messages
666
Location
Esbo, Finland
Från början

En enkel fundering bara:

Är det rollspel som gör utövarna töntiga eller är det utövarna som gör rollspel töntigt?
 

Marcus_UBBT

Warrior
Joined
25 Nov 2000
Messages
361
Re: Rollspelarnas töntstämpel (långt)

Jag menar dock att marcus svamlar på totalt i sitt första inlägg då han påstår att vuxna rollspelare är töntiga. En tönt är väldigt simpelt förklarar en person som håller på med barnsliga, dumma och (för de flesta) helt tråkiga saker. Detta beror dock snarare på en generell bild av rollspelarna, påverkade av de ovan nämnda faktorerna. Alltså anser jag att rollspel inte skulle anses vara töntigt i samma grad om det inte vore för dess felaktiga bild.
Jag skulle inte villa säga att en japansk kultur är diverse dåliga saker bara för att andra har fått en felaktig bild av den. alltså har marcus (och många andra) enligt mig helt fel syn på saken.


svamlar gör jag kanske, men jag måste ändå slå ett slag för det jag tycker: det är OK för yngre att spela rollspel, men när man blir äldre borde man få bättre saker för sig, för annars är man en tönt. jag tror vi har olika definitioner på en tönt: jag tänker mig mer en social outcast än nån som håller på med nåt nödvändgtvis barnsligt, tråkigt eller dumt. OK för att alla rollspelare inte är outcasts, men att syssla med rollspel är i alla fall en icke särdeles accepterad hobby. Det är inget om dig själv som du berättar för en tjej du vill lära känna, som kanske fotboll eller musiksmak eller annan fritidssyssla. Det är det jag menar med töntigt. därför är vuxna rollspelare töntar.
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Suck ...

Är lat och försöker komma undan att skriva tre brevsvar här...

Magnus: Nej, jag kritiserar inte Eon, bara attityden hos en del av de som spelar det.

Krille: Jo, även Eon brukar få sin beskärda del av opåkallade tjuvnyp. Jag kan fö inflika att även majoriteten av de påhopp som har gjorts på Khelataar genom åren, har gjorts av just Expert-spelare. Fula jevvlar, det där. (-:

De tror att Eon är mer "realistiskt" och tror även att mer realistiskt innebär bättre och mognare med någon slags automatik...

Så låtom dem spela Viking. (-:

Det jag egentligen mest irriterar mig på personligen är den underförstådda åsikten att det bara finns och har funnits två spel som man kan jämföra - Eon och DoD. . D&D har väl dykt upp ibland, men man hör dem aldrig racka ner på Gemini, Gondica, Khelataar, Västmark, Zhoria, Vägen...
Inte för att jag skulle hurra över en "erat spel suger"-tråd om Khelataar heller, men jag skulle föredra "Neos rollspelade strid funkar bättre än Lancelots rollspelade strid!" framför "Hurra för Neo som var först med rollspelad strid!"

Det är nog litet besläktat med anti-koboldism-rörelsen där folk tror att de blir bättre och bättre rollspelare ju mer mjäkiga och mediokra karaktärer de spelar. :gremsmile:

Och så fort man ändå framhärdar i att vilja ha lite flashiga karlar & kvinns för att man tycker sånt är kul, så ska de komma och dra upp Playelf... Det är iofs ett utmärkt spel, men man kan gilla att spela barbar i höftskynke utan att gilla att möta skvuddudutter. Banne mig.

--
Åke, förkyld och på dåligt humör idag.
 
Top