Nekromanti Frågor om DoD6

avatarex

Helmgast
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,219
Location
Göteborg
I regelboken så står det att levelsystem kan jämföras med när man slutar sjuan och börjar åttan.
Är alla 13-14 år som spelar DoD?

Det står även att ALLA spelares dröm är att få spela en superrollperson, en hjälte som är mycket bättre än alla andra.
Är DoD bara till för kobolder?


Jag dog första gången jag spelade DoD (igår) så jag är lite arg. Jag är korrekturläsare till EON så jag är väl lite partisk.

Bara lite reklam. EON har varken nivåer, klasser eller magipoäng och fungerar utmärkt ändå.
 

Perenna

Swordsman
Joined
5 Apr 2001
Messages
655
Location
Göteborg
Är alla 13-14 år som spelar DoD?

Förmodligen , om vi bortser från minoritetsgrupperna...


Är DoD bara till för kobolder?

Förmodligen, om vi bortser från minoritetsgrupperna...


Bara lite reklam. EON har varken nivåer, klasser eller magipoäng och fungerar utmärkt ändå.

Korrektion; Eon fungerar mycket bättre /images/icons/smile.gif
 

Baldyr

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
1,188
Location
Eskilstuna
pajkastning... usch!

Jag delar inte heller RiotMinds (?) syn på rollspel som kan sammanfattas med följande citat: "...det är kul att slå tärningar. Ju fler desto bättre (...) det är kul att bli bättre..."

Jag har dock inte spelat DoD6, men däremot Eon. Jag tror att båda spelen har sina för- och nackdelar, liksom båda spelen knappast passar alla. (Jag gillar exempelvis inte nivåsystem som i DoD6 eller detaljerade regelsystem som i Eon, som egentligen fungerar bäst i teorin.) Det är trots allt två ganska olika spel, så vad tjänar det till att starta ytterligare bråk?

Min uppfattning är i alla fall att både Eon- och DoD-spelare tenderar att vara tämligen fanatiska när det kommer till deras favoritspel. Det andra spelet är typ skräp medan favoritspelet är ofelbart. Och så vidare.

Nej, varken Eon- eller DoD-forumet behöver fler bråk, speciellt inte mellan Eon-kultister och DoD-fantaster! Dessutom tycker jag nog att det här forumet (DoD) har ett betydligt trevligare tonläge än Eon-forumet, som emellanåt känns riktigt otrevligt. (Ständiga bråk och liknande orosmoment.) Därför tycker jag nog inte att Eon-spelare som vill spotta på DoD-spelare behöver känna sig speciellt välkomna här (och vice versa).

Alltså: Mindre pajkastning, tack!

/Baldyr
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,903
Location
Stockholm
Suck ...

»Korrektion; Eon fungerar mycket bättre.«

Inte om man vill spela Drakar och Demoner.

Uppriktigt sagt har jag svårt att förstå varför Eon-förespråkare mer eller mindra regelbundet söker sig till Drakar och Demoner-forumet bara för att posta nedsättande inlägg om ett spel de, i de flesta fall, inte själva spelar.

Alltså: Låt de som gillar Drakar och Demoner göra det utan att behöva kallas kobolder av snorkiga Eon-ivrare som tvunget måste berätta för världen att de anser Eon vara skapelsens krona.
 

Marcus_UBBT

Warrior
Joined
25 Nov 2000
Messages
361
ang 13-14 år

jag tycker det är himla bra om böcker vänder sig till yngre spelare. ärligt talat så är det ju äldre som spelar som är de verkliga "töntarna" (kom igen nu, sitta och låtsas att man är en fager riddare eller en kvick tjuv och att man är ute på äventyr, hallå). att hålla på med det när man är lite yngre tror jag däremot är väldigt utvecklande. själv är jag 19 och har inte spelat på ett tag, men tänkte att jag i sommar på fullare allvar än vid tidigare försök ska introducera mina många yngre syskon (5) till rollspelets underbara värld. har också bestämt mig för att lämna Eon med alla krångliga regler. Funderar på DoD eller Gondica.
 

Baldyr

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
1,188
Location
Eskilstuna
Re: ang 13-14 år

Det är även min uppfattning att DoD6, liksom de flesta andra rollspel (speciellt inom fantasy-genren), främst vänder sig till en yngre publik. Samtidigt präglas spelen av de vuxna individer som har skapat dem, varför resultatet i mina ögon ofta blir någonting som varken passar barn eller vänder sig till vuxna. Ungdomar däremot framstår lätt som "töntiga" oavsett hur spelet ser ut, men det gör ju inte saken bättre om spelet faktiskt främst riktar sig till yngre...

Fram för vuxenrollspel, vetja!

Slutligen ett tips för sommaren: Sago-fantasy-rollspelet Västmark väntas komma ut då - dina småsyskon torde klara av reglerna även om det spelmiljön kan behöva göras tuffare (vad det nu innebär). Ta en titt på gratisversionen under tiden!

/Baldyr
 

Marcus_UBBT

Warrior
Joined
25 Nov 2000
Messages
361
Re: ang 13-14 år

jag skrev ett långt svar alldeles nyss, men explorer lyckades på ett ganska innovativt sätt krascha och starta om sig själv utan så mycket som en dialogruta. kontentan var väl: att rollspel riktar sig till yngre betyder för mig att reglerna inte är för komplicerade och att svenskan inte är onödigt tillkrånglad, och detta borde i min mening inte påverka en vuxen grupps lite mer vuxna spel att fungera till det rollspelet.

tack för västmark-tipset, också.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,513
Location
Stockholm
Är du klar nu?

Vad är det du vill uppnå? Starta ett krig mellan DoD- och Eon-forumen? I så fall uppmanar jag alla andra som läser detta att strunta i såna här barnsliga påhopp, och helt enkelt spela det de själva tycker är roligt. Och du kanske kan tänka på en annan sak: du korrekturläser Eon, för NeoGames. Varför hänger du då på ett konkurrerande rollspels OFFICIELLA forum, och gör reklam för NeoGames spel genom att snacka skit om ett annat rollspel? Dålig stil, tycker jag. /M
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
Re: ang 13-14 år

Så du tycker att det är töntigt att spela rollspel om man är "äldre"? Tja, om du nu begränsar dej själv så där så är det ju ditt problem.

(Tillägg börjar här)
Föresten. Det skulle vara intressant att få veta varför det är så töntigt.
 

avatarex

Helmgast
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,219
Location
Göteborg
Förlåt alla DoDspelare

Jag ville inte starta krig, och reklamen var dum och onödig. Jga ville bra ha svar på frågorna, men jag förstår att mitt inlägg inte var uppskattat. Jag ber så hemskt mycket om ursäkt. tyvärr kan jag inte ta bort mitt inlägg, det är upp till moderatorerna.
Jag har inget emot DoDspelare.

Strunta i den här tråden, så blir det ungefär som om den är låst. Det var dumt av mig att skriva och det kommer ej att upprepas. Förlåt, förlåt, förlåt.
 

avatarex

Helmgast
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,219
Location
Göteborg
Förlåt ännu en gång!

Jag förstår att mitt inlägg inte var uppskattat alls. Det borde aldrig gjorts. Men nu är gjort gjort och jag ångrar mig. Man kan inte ha en diskussion EON vs DoD, alla är partiska.
 

Marcus_UBBT

Warrior
Joined
25 Nov 2000
Messages
361
Re: ang 13-14 år

ja, ärligt talat gör jag det. var ärlig mot dig själv, visst finns det en töntstämpel på oss rollspelare, och kom inte och säg att vi snackar om en rök utan eld här. ok, varför är det töntigt?

1) Istället för att leva sitt verkliga liv hittar man på ett annat hjältemodigt tufft häftigt i en påhittad värld där man kan göra saker man aldrig lyckas med / skulle våga göra i verkligheten (ie för att man är en tönt).

2) Framförallt fantasy är ju verkligen urtöntigt: drakar, alver, monster, sagor helt enkelt. Det är ju för småbarn!

3) Det är empiriskt bevisat att tönttätheten bland rollspelare är högre än bland befolkningsgenomsnittet.

Jag vet inte hur mycket jag själv står bakom dessa argument, men why not face it - we're all geeks, more or less.
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
Re: ang 13-14 år

Tydligen ligger det en "töntstämpel" på oss, och jag har diskuterat det med många. Samtliga har kunnat säga varför det är töntigt med exempelvis rollspel, men ingen, och jag menar INGEN, har lyckats förklara vad töntigt är utan att rubba "balansen" så att andra saker, som inte är töntiga, helt plötsligt blir riktigt urtöntiga.

1) Varför är det töntigt och vem har bestämt att det är töntigt? Opraktiskt är det kanske, eftersom man inte får saker gjort i verkliga livet, men är det inte lika töntig att en drös människor springer omkring på en stor gräsplätt och sparkar en boll. Föresten så tror jag att majoriteten av icke-töntar inte heller skulle våga sej på en massa saker, som man ofta gör i rollspel, i det verkliga livet.

2) Ännu en gång; Varför är det töntigt och vem har bestämt att det är töntigt? Och angående att det skulle vara barnsligt; Det måste vara idiotiskt att bli vuxen eftersom man bara begränsar sej från saker som är kul, bara för att någon allsmäktig varelse (tydligen) bestämt att dessa aktiviteter ÄR töntiga.

3) Definiera en tönt. Och så en fråga angående töntar; (Generalisering) Är det dom som engagerar sej i skolan och får bra betyg som senare leder till ett välbetalt arbete? Vad jag vet så kallas dessa ofta vuxna eftersom de kan ta ansvar för sin framtid, även om de lägger ner tid på "töntiga" saker som visserligen är meningslösa så när som på den punkten att dom är roliga, och det är väl just att det är roligt som är huvudsaken? Töntigt eller ej.
 

Baldyr

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
1,188
Location
Eskilstuna
inse faktum (OT)

Tydligen ligger det en "töntstämpel" på oss...

Det är som du säger ett faktum att rollspel är töntigt och att rollspelare är töntiga. Jag har ingen genomtänkt sociologisk eller etnologisk förklaring till fenomenet töntighet men så är det likt förbannat. Jag tror inte heller att det går att lägga fram några hållbara argument för varför någonting är tönting och någonting annat inte är töntigt. Det bara är så och det är antagligen bara en oförstående omvärlds sätt se ned på andra som inte gillar samma saker som en själv. Eller nåt.

Däremot tycker jag att det är viktigt att komma till insikt att det är så. Jag är alltså en rollspelsnörd - jag kan antingen sluta vara det (jag vet flera som har försökt sluta spela av liknande skäl) eller så kan jag försöka förlika mig med det. Nu är det i och för sig lätt för mig att säga som inte längre är ungdom eller går i skolan, men ändå.

Slutligen så har jag hört någon klok människa säga någongång att töntar (i betydelsen folk som har genuina intressen utöver sport, bilar, brudar och öl, ungefär) är bättre människor än andra. Det skriver jag givetvis gärna under på eftersom jag själv (uppenbarligen) är en sådan. /images/icons/wink.gif

Förresten: Kan en vuxen vara tönt, eller gäller epitetet endast ungdomar? (Åsikter, någon?)

/Baldyr, ärketönt
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: inse faktum (OT)

Jag tror att den stämpeln sitter kvar även i vuxenlivet, men att maktbalansen skiftar. Sen vill jag gärna skilja på töntar och nördar. Jag menar, jag ställer gärna upp på att kallas nörd, men fan inte tönt.
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
Re: inse faktum (OT)

Jag tycker du hade en början på en psykologisk förklaring där i slutet på första stycket:

Det bara är så och det är antagligen bara en oförstående omvärlds sätt se ned på andra som inte gillar samma saker som en själv. Eller nåt.

Jag skulle vilja fylla på med att det antagligen är "världen", eller snarare omgivningen och dess folk, som gång på gång övertygat oss och alla andra att det (någon sorts tönthobby) är töntigt, just av den anledning du nämnde: (Ungefär) Folk behöver någon att se ner på och som de kan känna sej bättre än.

Att nördar skulle vara bättre människor än andra vet jag inte, men rikare och mäktigare är de oftast. Se bara på vår käre gamle vän Bill Gates. Han är nörd, och han har lurat hela mänskligheten. Och som alla vet så är han våldsamt rik, och pengar är makt. Jag skulle även vilja säga att de flesta av de smarta människor jag träffat, läst skrifter av o.s.v. är nördar, och sysslar därmed med något töntigt.

Jag är inte ens en lekman inom psykologi, men en liten gissning från mej skulle vara att de som kallar "oss" töntar på grund av våran hobby behöver (som jag nämnde) någon att se ner på eftersom de tycker att de själva är misslyckade på något sätt, och kanske rent av tycker att "vi" är "bättre". Och nu en lite mer partisk gissning: Med "bättre" menar dom självklart intelligentare. HA!
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
Re: inse faktum (OT)

Håller med. Jag ser en nörd som en person som sysslar med "töntiga" (av vad andra förklarat för mej) aktiviteter, som datorer, rollspel och liknande. Men att personen i fråga skulle vara töntig accepterar jag inte.

Föresten så kan man konkludera att stereotyp nördens intressen är intellektuella sådana helt enkelt. Och som jag nämnde i ett annat inlägg så är de flesta intelligenta jag mött/läst om/känner nördar av något slag. Nästan utan undantag. Jag ser ett starkt samband här...
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Hmm...

Jag dog första gången jag spelade DoD (igår) så jag är lite arg.

Du gillar inte spel man kan dö i? Jag trodde man kunde dö i Eon också, även om det kanske tar litet längre tid... med alla tärningar och så menar jag :)

jaja...
 
Top