Nekromanti Frågor om dels SI/längd och dels tillbakaknuffning

bladerunner_35

Warrior
Joined
21 Jul 2001
Messages
286
Location
Landskrona
Helt enkelt för att jag tror att det skulle vara "realistiskt" och coolt så undrar jag om inte en lång person med därmed längre räckvidd borde få bonus på snabbhetsindex? Jag skulle bli förvånad om detta inte diskuterats tidigare men ändå kunde jag inte hitta det med en (snabb) sökning.

Jag tänker mig någon bonus i form av +1/+1 om man är exempelvis 185 cm eller längre och då rimligtvis även -1/-1 om man är kortare än exempelvis 150 cm.

Det sätter naturligtvis dvärgarna på pottan men sånt är livet.


Min andra fråga är om det verkligen inte är möjligt (annat än med fummel) att med Tackling, Sköldstöt och Vräka, knuffa någon till marken? Det verkar inte rimligt men jag kan inte hitta något som tyder på det i reglerna.
 

Duddmannen

Hero
Joined
4 Dec 2001
Messages
1,473
Location
Södertälje
Ang. SI/längd

Jag tror att man måste var rätt så rejält mycket längre eller kortare än en normalperson om det ska ge ett mätbart övertag vad gäller vapenlängd.

Ett grottroll skulle kanske få lite bonus på första värdet medan en ruskigt liten missla skulle kunna få minus.

Men man får inte glömma att en kort person vanligtvis har lägre styrka (i EON)och därmed också oftare tvingas välja ett kortare (mindre) vapen i alla fall. På samma sätt är långa personer (i EON alltså) vanligtvis också starkare och kan därmed ha ett större utbud av stora vapen.
 

Evil Peter

Hero
Joined
23 May 2000
Messages
1,008
Location
Västerås och Fagersta
Re: Ang. SI/längd

Jag tror att man måste var rätt så rejält mycket längre eller kortare än en normalperson om det ska ge ett mätbart övertag vad gäller vapenlängd.
Det behöver inte skilja så mycket för att det ska bli märkbart, åtminstone inte vid obeväpnad strid och om man kan slåss och inte bara vevar på. Det märks ganska snabbt när man studerar diverse kampsportsmatcher. Å andra sidan beskriver inte anfallare/försvarare-systemet stridsförloppet så exakt, även om det är ett bra system ändå.

10 cm längdskillnad gör klar skillnad i kampsportssammanhang så man kan, om man inte vill göra alltför stora regelmässiga förändringar, nog utan problem ge modifikationer för 15-20 cm skillnad. Det hela kan nog bli lite mer komplicerat när man blandar in vapen dock.

Ett grottroll skulle kanske få lite bonus på första värdet medan en ruskigt liten missla skulle kunna få minus.
Jag skulle nog snarare säga att båda raserna lär få grova modifikationer. Ett troll på 3 meter har säkerligen åtminstone en halvmeter längre armar och man kan ju själv tänka sig hur avvaktande man kan bli om man har en dolk och ens motståndare har ett svärd. Det känns som det ska väldigt mycket till för att trollet egentligen ens ska få halverad skada vid sina motanfall då man knappt kan pressa det öht.
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Re: Frågor om dels SI/längd och dels tillbakaknuff

Jag tycker att det du säger låter vettigt, och lyckligtvis borde det vara ganska enkelt att husregla bort; är längdskillnaden, säg, 10 cm får den längre +1/+1 och den kortare -1/-1, och värdena ökar med +1 för varje ökning med 10/fördubbling i längdskillnad (vet inte vad som blir mest realistiskt). Eventuellt kan man inför en extramodifikation på det första värdet om det ska vara teoretiskt möjligt för en missla att ta det första initiativet.

Mot en tillbakaknuffad motståndare slås ett aktivt motståndsslag mot (STY+TÅL)/2 för båda parter, misslyckas den tillbakaknuffade ramlar han. Samma modifikationer används som för det inledande slaget. Perfekta slag någonstans under tacklingen eller det dylika innebär att den andre knuffas omkull.

Eller något i den stilen.
 

Duddmannen

Hero
Joined
4 Dec 2001
Messages
1,473
Location
Södertälje
Re: Ang. SI/längd

Det behöver inte skilja så mycket för att det ska bli märkbart, åtminstone inte vid obeväpnad strid och om man kan slåss och inte bara vevar på.
Möjligen - möjligen - vid obeväpnad strid eftersom det är kroppen som är vapnet då. Men det kan knappast motiveras vid beväpnad strid. En sex meter lång pik är fortfarande sex meter lång, oavsett om en frak trukk eller en missla använder den.
 

Duddmannen

Hero
Joined
4 Dec 2001
Messages
1,473
Location
Södertälje
Re: Frågor om dels SI/längd och dels tillbakaknuff

... ganska enkelt att husregla bort; är längdskillnaden, säg, 10 cm får den längre +1/+1 och den kortare -1/-1, och värdena ökar med +1 för varje ökning med 10/fördubbling i längdskillnad ...
Problemet som jag ser med det här är att det tillför mer beräkningar inför strid (som i mångas ögon redan är alldeles för invecklad och detaljerad). Om man ska använda detta bör man kanske istället räkna ut i förväg hur varje enskild karaktär skiljer sig från en normalperson. Säg att 170 cm är +/- noll. Varje steg (10cm eller vad man nu vill ha) ger då +1 eller -1.
 

Evil Peter

Hero
Joined
23 May 2000
Messages
1,008
Location
Västerås och Fagersta
Re: Ang. SI/längd

Möjligen - möjligen - vid obeväpnad strid eftersom det är kroppen som är vapnet då. Men det kan knappast motiveras vid beväpnad strid. En sex meter lång pik är fortfarande sex meter lång, oavsett om en frak trukk eller en missla använder den.
Inte bara möjligen, det är ett rent faktum att räckvidd spelar roll i obeväpnad strid. Jag tror inte du hittar någon fighter som säger att det inte är positivt. Om och hur man ska integrera det i reglerna är dock inte lika självklart. Jag skrev redan att det kan bli annorlunda med vapen, främst för att jag har mycket erfarenhet av obeväpnad strid men ganska liten när det gäller vapen.

Vad gäller misslan och trukhen så kan deras pikar vara hur långa som helst, trukhen har fortfarande längre räckvidd och kan sticka misslan från ett avstånd där misslan inte når. Misslan har alltså ett högre hinder att ta sig över för att komma till ett läge där den kan göra skada än trukhen, vilken inte behöver riskera lika mycket för att göra detsamma. Eller menar du att det är försumbart att misslan måste förflytta sig 30-40 cm i trukhens räckvidd innan den kan göra skada?

En notis vad gäller räckvidd är ju dock att den inte är proportionell emot längden egentligen. Såg nyss en match mellan två lika långa fighers där den ena hade 10 längre spännvidd mellan fingertopparna). Det är dock inget att ta hänsyn till i reglerna förstås då det blir för detaljerat jämfört med resten av systemet.
 

Zolod

Veteran
Joined
6 Feb 2004
Messages
124
Location
Jämtland
Jag tror att det här skulle vara mycket dåligt ur balanssynpunkt, SI påverkar nämligen det kanske allra viktigaste värdet för en krigare: VINIT. Min erfarenhet är att mellan två hyfsat jämbördiga motståndare vinner nästan alltid den som har tur med VINIT-slaget. Därför skulle åtminstånde jag om jag ville spela någon slags krigare under det här systemet tänka till en extra gång om jag ville spela någon ras som ofta hamnar under 150 cm eller förstås om jag ville spela kvinna.

Sen tycker jag att det är konstigt att man får bonus på båda SI-värdena, om man kollar i vapentabellerna så baseras det första värdet alltid på längden på vapnet, men det andra värdet baseras även på vikten och eventuell otymplighet, det 190 cm långa Kraggsvärdet har exempelvis SI-värdet 4/2...
 

Evil Peter

Hero
Joined
23 May 2000
Messages
1,008
Location
Västerås och Fagersta
Re: Frågor om dels SI/längd och dels tillbakaknuff

Jag tror att det här skulle vara mycket dåligt ur balanssynpunkt, SI påverkar nämligen det kanske allra viktigaste värdet för en krigare: VINIT. Min erfarenhet är att mellan två hyfsat jämbördiga motståndare vinner nästan alltid den som har tur med VINIT-slaget. Därför skulle åtminstånde jag om jag ville spela någon slags krigare under det här systemet tänka till en extra gång om jag ville spela någon ras som ofta hamnar under 150 cm eller förstås om jag ville spela kvinna.
Det går ju att kompensera för sämre SI från ens längd genom att använda rätt typ av vapen, rätt tekniker osv. Det låter i mina öron rätt trovärdigt att korta raser och kvinnor skulle behöva slåss annorlunda än hur många större män kan slåss. Det låter också troligt att det skulle vara mycket svårt att bli en angripare mot ett enormt troll i den mening att man kan pressa det så mycket att det inte kan slå med full kraft.

Själv är jag dock av åsikten att trovärdighet går framför spelbalans. Eon har heller inte ett system som strävar mot att olika yrken, raser etc ska vara lika "bra" som t ex D&D verkar ha.
 

bladerunner_35

Warrior
Joined
21 Jul 2001
Messages
286
Location
Landskrona
Utan att ha alltför stor erfarenhet av strid i Eon så verkar det som att SI i och med Eon III har minskat något i betydelse så tillvida att ett avdrag eller en bonus inte gör hela skillnaden längre. Dock låter det rimligt att enbart låta längd påverka öppningsvärdet eftersom det är där som längden i huvudsak är avgörande.

Naturligtvis måste också en eventuell bonus eller ett avdrag räknas in i VINIT under skapelseprocessen och jämföras mot en normallängd (170 cm?). Den möjliga risken är att en "räckvidsbonus" tillsammans med övriga bonusar blir obalanserad men jag tror att den risken är ganska liten.

Å andra sidan kan man fråga sig vad en sådan här regel egentligen skulle bidra med. Som jag skrev ovan tycker jag personligen att det helt enkelt är coolt och efter vad jag förstår någorlunda realistiskt. En stor inspirationskälla till mig är en stridsscen från George R.R. Martins serie, jag kommer inte ihåg från vilken bok men den beskriver precis hur kämparna tänker taktiskt. Jag gillar den just eftersom den påminner mig om att Eons system verkligen fungerar så coolt. Ursäkta mitt sidospår.



Vad gäller tillbakanuffning pga tackling så kan jag inte se någonting i reglerna som säger att motståndaren skulle bli liggande. En sidreferens skulle vara guld värt.
 

Zolod

Veteran
Joined
6 Feb 2004
Messages
124
Location
Jämtland
Vad gäller tillbakanuffning pga tackling så kan jag inte se någonting i reglerna som säger att motståndaren skulle bli liggande. En sidreferens skulle vara guld värt.
I beskrivningarna av dessa anfallsvariationer står det att man blir tillbakaknuffad. Den refererar sedan till sid. 39 där det står mer om tillbakaknuffning. Läser man där ser man att tillbakaknuffning i sin tur kan leda till att man blir liggande.
 

bladerunner_35

Warrior
Joined
21 Jul 2001
Messages
286
Location
Landskrona
Jovisst, men reglerna angående tillbakaknuffning på sidan 39 avser skadeverkan. En tacklings resultat fås genom ett aktivt motståndsslag. Visserligen kan man kanske använda effekt istället men det verkar inte rimligt då man mycket sällan skulle nå upp till de värden som oftast krävs (dubbelt chockvärde - alltså oftast 20+).

Jag ser ingen möjlighet att annat än med tur tackla någon till marken (samma gäller för vräka och sköldstöt). Detta kan väl ändå inte stämma?
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Re: Frågor om dels SI/längd och dels tillbakaknuff

Jag ser ingen möjlighet att annat än med tur tackla någon till marken (samma gäller för vräka och sköldstöt). Detta kan väl ändå inte stämma?
Det beror på vad du menar. Eon regler är, trots sin stora realism, inte perfekta, så bara för att något gäller i verkligheten är det inte säkert att det är fullständigt simulerat i regelsystemet. T.ex. är det enligt reglerna fullt möjligt (om än, med tillräckliga frivilliga regler, osannolikare) att parera en trädstam med en dolk utan att ta skada, något som knappast skulle fungera i verkligheten.

Reglerna kan varken täcka varje möjligt scenario från verkligheten eller varje tänkbar version av hanteringen; det är där sunt förnuft och spelledaransvar kommer in, och det eventuellt börjar bli dags att husregla, och lyckligtvis är Eons system (enligt min mening) i de flesta fall mycket husreglingsvänligt.
 

bladerunner_35

Warrior
Joined
21 Jul 2001
Messages
286
Location
Landskrona
Re: Frågor om dels SI/längd och dels tillbakaknuff

Jag förstår inte vad du menar, vaddå inte "perfekta"?
















[för de utan humor - observera att detta inlägg är ett skämt]
 

Zolod

Veteran
Joined
6 Feb 2004
Messages
124
Location
Jämtland
Ah, just ja det var så det funkade, det borde jag faktiskt ha tänkt på (i Eon 2 körde vi ganska mkt med tillbakaknuffning pga. skadeverkan, för då flög motståndarna så långt :gremsmirk: ).

Och nu när jag tänkte på Eon 2 så kom jag på att man kan ju kolla hur det gick till på den tiden med tackling osv. Och då var det så att man helt enkelt blev liggande om man misslyckades med det aktiva motståndslag man slår (STY+TÅL/2). Kanske är det så att de hade tänkt göra detta med att falla i strid mer strömlinjeformat, att referera allt som kunde ha denna effekt till sidan där det stod om tillbakaknuffning och att ligga ner. Men sen glömde de helt enkelt bort att nämna hur man gör i fallet med tackling, vräkning och sköldstöt. Så här borde man helt enkelt köra på Eon 2:s regler tycker jag.
 

wallahad

Swordsman
Joined
25 Jan 2006
Messages
469
Location
Norsjö
Att ha längden är en fördel, om man vet att använda den på ett korekt sätt.

Jag är själv 175cm och har kört kampsort i 3år, min första sparingparner är ca 190cm. Han vet hur han ska göra för att använda sin räkvid.
Andra jag mött har inte gjort det.

Så om jag skulle bygga upp en regel runt Längd för bättre SI, så skulle det nog falla under en Teknik. Det är inget du bara kan, du måste lära dig det, på ett eller annat sätt.
Däremot så är motsatta också sant.
När man väl är i brottning med långa personer så är deras längd till nackdel.
 
Top