Nekromanti Frågor om Daaktron

Glasgow_kiss

Veteran
Joined
29 Jul 2010
Messages
117
Location
Göteborg
Jag skulle behöva lite hjälp inför ett kommande äventyr jag sitter och skriver på inför releasen av Eon IV.

Om jag har förstått det rätt så är det garanterat dödsstraff (Ingen botgöring kan göras) om man bryter mot någon av de sju blasfemiska synderna, det spelar inte heller någon roll om personen är Daaktroende eller inte (om hen inte är det blir det dödsstraff för det istället). Jag har också bilden av att inom Daaktron sker dödsstraff genom korsfästelse istället för halshuggning, hängning eller liknande, har jag rätt i detta? Jag kan dessvärre inte hitta någon källa på det varken i Eon III's grundböcker eller i "Religioner: Gudarnas Kamp".

En typ av situation som jag behöver hjälp med är vad straffet borde vara för någon som hjälper en dödsdömd? Exempelvis friar denne från fängelset medan den väntar på nästa transport ut till "Daaks renande kulle" eller hjälper den redan korsfäste ner från korset. Vore dödsstraff ett passande straff?

Hur mycket bevakning kan det tänkas finnas vid en korsfästelseplats?

När det upptäcks att en dödsdömd saknar antingen i sin cell eller på sitt kors. Hur mycket resurser kan tänkas användas för att hitta denne? Borde det variera beroende på vilken ställning den dödsdömde har/hade?
 

pingas

Warrior
Joined
28 Dec 2008
Messages
323
Location
Skåne
Är det inte lite udda att besudla det heliga korset genom att hänga mördare och kättare på det? Hur var det med korsfästning i det kristna Rom?
 

marsa_87

Veteran
Joined
20 Jun 2005
Messages
45
Location
Stockholm
Bläddrade igenom Religoner boken och eon 4 men det står inte så mycket om Jargisk straffrätt:p Men så vitt jag förstår så är korsfästelse något som leder till helgonförklaring i Daak tron och därför bör det inte användas som straff. Tror mer på häning och bålbränning
Glasgow_kiss said:
Bålbränning vore inte aktuellt då heller eftersom profeten Milargok bränndes på bål och ''Milargoks eld brinner fortfarande på ett altare i alla jargiska kyrkor''. Det vill säga att även denna avrättningsmetod har blivit en typ av symbol.
 

jensofsweden

Stjärnmagiker
Joined
24 Mar 2014
Messages
382
Location
Birmingham, UK
att spika upp folk på kors var väl något som användes historiskt för att förnedra och straffa kristna just genom att de blev upphängda på en av deras religiösa symboler för att dö? Känns som att det blir lite fel att döda folk på det sättet med Daakisk syn
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
jensofsweden;n46436 said:
att spika upp folk på kors var väl något som användes historiskt för att förnedra och straffa kristna just genom att de blev upphängda på en av deras religiösa symboler för att dö? Känns som att det blir lite fel att döda folk på det sättet med Daakisk syn
Korsfästning är äldre än kristendomen ("redan de gamla grekerna..." och så vidare) och användes som avskräckande offentlig avrättning eftersom den är extremt långsam och plågsam.

Inom Daak-kyrkan skulle det kunna betraktas som den yttersta formen av Daaks vrede: genom att korsfästas så blir straffet inte bara sekulärt utan även gudomligt, och eftersom det är så förgjordat plågsamt så är det en utmärkt symbol för hur förbannad Daak är på den eländige syndaren. Det handlar därigenom inte om att besudla en helig symbol, utan att med en helig symbol stadfästa den gudomliga rättvisan i straffet.
 

Tell

Hero
Joined
21 Feb 2008
Messages
1,083
Mycket bevakning, en vakt per tre kors minst, samt en vakt som backup. max tio. Folk tenderar att vilja skada de korsfästa, eftersom nästan vilket annat dödssätt som hälst (som krille säger) är bättre. Vanligen handlade det om att hindra människor från att krossa de korsfästas knäskålar, vilket förändrar belastningen så att nyckelbenen i bästa fall drivs in i lungorna, eller så att man i värsta fall kvävs på tio minuter, istället för under fyra-sex dygn. Stenande tenderar man att tillåta, även om det också är en bättre död, mest eftersom vakterna inte vill gå in i närkamp med folkmassor, eller för den delen lämna korsen och låta någon annan krossa knäskålarna.
Glasgow_kiss said:
Är detta historiskt korrekt eller eget hitte på? Inte för att det spelar så stor roll men vore kul att veta. :)
Tell said:
Det förra.
Baserat på senrepublikens rom.
Tell said:
Tilläggas bör att väldigt många romerska soldater krossade de hängandes knäskålar i smyg, vanligen genom att "tappa korset" på dem. Golgatavandringen i bibeln är ett exempel på tillfällen som soldaterna skapade för att åstadkomma detta, och att låta någon annan bära korset, tja, det var inte en vänlighet.
 

Iskaral

Swordsman
Joined
15 Nov 2012
Messages
641
Location
Norrland
Jag är med Pingas med flera i den här frågan. Korsfästelse låter fel. Användes verkligen korsfästning i Rom efter att kristendomen blev statsreligion? Inkvisitionen kan till exempel spetsa kättarna på en påle istället eller fyra pålar, en genom varje lem och så får de sakta glida ner mot marken under svåra plågor.


Edit: Och tänk att mitt andra inlägg idag handlade om barn och rollspel. Huga!
 

obak

Hero
Joined
17 Jul 2013
Messages
1,174
Stegling är ju annars ett härligt sätt att straffa folk på, ett exempel från ultravåldsmangan Berserk;
http://www.mangahere.co/manga/berserk/c146/20.html
http://i.imgur.com/uJ9e578.jpg
Glork said:
Den andra bilden visar rådbråkning (vilket den första bilden också verkar syfta på) vilket är ännu härligare. Ibland kunde man också vinna kombon rådbråkning och stegling, men en sådan jackpot förbehölls folk med riktig vinnarskalle!
 

pingas

Warrior
Joined
28 Dec 2008
Messages
323
Location
Skåne
"Brott och straff i Jargien" känns som en perfekt artikel att ha med i Fenix. :)
obak said:
FANNS en sådan artikel, undrar om det var i gamla Codex. Straff i Mundana. Var lite gore-fest saddoporr varning över den. HUR man dödar folk är ganska trist fakta, däremot hur man DÖMMER någon, DET hade varit en artikel jag velat läsa!
Glasgow_kiss said:
En artikel om hur man dömer någon skulle bli något kortfattad. I Jargien beror det helt på vem som har mutat domaren, hehe.
Ymir said:
obak: det var i Fenix för ett antal år sedan. Den hette nog "Brott och straff" i Mundana, men jag håller med om att den kunde fokuserat mer på -hur- man dömer folk.
 

Conan

انتفاضة
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,105
Hur förhåller sig kyrkan till gladiatorspelen?
Rhodryn said:
Rent spontant känner jag det kan beror på vilken av profeterna som dom följer. Minns dock ej namn på dom.
 

Tell

Hero
Joined
21 Feb 2008
Messages
1,083
Självklart borde kyrkan vara pådrivande för gladiatorspelen!

Själva idén bakom är ju att blodsoffer ger kraft (kanoniskt på mundana), men att oskyldigas blod besudlar gudarnas ära och driver dem till irrationella beteenden. Att låta dödsdömda slåss på ett gigantiskt altare som äter blodet, blir ju både en perfekt demonstration av gudarnas makt inför folket, och ett jättebra sätt att på ett meningsfullt sätt göra sig av med dödsdömda!

Heja!
 
Joined
25 Nov 2014
Messages
82
Denna tråd är förvisso gammal, men jag tänkte ändå fråga Helmgast-gänget en sak angående ämnet. Jag har skrivit en "artikel" på ca 100 sidor om Brott och straff på Mundana, där jag även har med regler för bödlar (SVG för att genom föra ett kropps- eller dödsstraff) och speltekniska regler för hur en påföljd ges. Jag har dessutom ytterligare en annan artikel för hur själva rättegången går till. Den senare inspirerad av Neotechs system för rättegångar, men mer mustig. (Läs: utförlig). Den är på ca 30 sidor. Min fråga är till er, kan detta vara något ni är intresserade av att ta del av? Ni får ju naturligtvis ändra och skära ned på vad ni vill. Min artikel förlängs av att jag har med påföljder för alla länder i min kampanj, även riken som inte ligger på Mundana - och det är ju bara att klippa bort. Om ni vill kika på "artikeln", vart vill ni att jag mejlar den? Jag har då jag skrev utgått från historiska kropps och dödsstraff, som finns beskrivna i en bok jag har. Petter Nallos artikel var mycket bra i Fenix och han inspirerade mig att skriva min egen. Jag ville dock ha med en mer utförlig lista för påföljder, så att jag med min artikel kan ge en påföljd för ett brott oavsett var på Mundana brottet begås. Istället för att skriva en utförlig beskrivning av straffpåföljderna rike för rike (det skulle ta ännu mer arbete i anspråk och är en nästan omöjlig uppgift) valde jag att beskriva alla påföljder, uppdelade i bokstavsordning på två avsnitt. Avsnitt ett tar upp kroppsstraffen (där även fängelse, straffarbete och slaveri ingår) och avsnitt två tar upp dödsstraffen. Efter beskrivningen av varje straff har jag angett vilka riken som tillämpar straffet. Jag har dessutom en handskriven lathund där jag ser vilken "straffpoäng" som renderar vilket straff. (Kan tänka mig att skriva över den på dator, så den också kan mejlas). Vid en rättegångs avslutning räknar SL ut ett straffvärde. Varje straffvärde är i artikeln korrelerat mot ett visst straff. Det vill säga vid beskrivningen av varje straff finns det ett spännvidd i straffvärde angivet. Om SL tex kommer upp i straffvärde 21 kollar han i artikeln vilka straff som har 21 med i skalan på straffvärde. Kan detta vara av intresse? Och ja, Korsfästning finns med. Jag skiljer där dock på jargisk korsfästning och Thalaskisk. Jag ser inget problem med korsfästningar för Daaktron, att det inte kan tillämpas för att korset är heligt. Snarare delar jag Krilles uppfattning (se Krilles inlägg ovan). Med vänlig hälsning.
 
Top