Frågor om bokutgivning?

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,931
Som det ser ut nu känns det som att jag vill göra någon slags print on demand-variant på Drakar och Demoner-äventyret jag skriver, vill inte tjäna några pengar på det, men det vore kul att ge ut det som bok, med typ ett självkostnadspris eller så. Jag vet dock inte ett pillekvitt om att ge ut böcker, så jag tänkte att jag kunde skapa en tråd här där jag löpande frågar er som kan mer om detta.

Min första fråga handlar om fonter. Det finns ju många gratisfonter ute på nätet, men kan man använda dessa när det handlar om att ge ut en bok? Eller ska dessa bara användas för privata ändamål? Är det annat man borde tänka på vid val av fonter?
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,304
När det gäller typsnitt är det enkla svaret: Kolla deras info! Det växlar för olika typsnitt; vissa (typ många Googles typsnitt) är helt fria och du får göra vad du vill med dem. Andra är begränsade till icke-vinstdrivande sammanhang.
 

kloptok

Pensionerad astrolog
Joined
14 Dec 2008
Messages
1,223
Location
Stockholm
Jag har sett att det i en del fall är lite luddigt och ibland felaktigt står att vissa typsnitt är fria att använda fast de i själva verket inte är det på en del av de här allmänna "typsnittshemsidorna", så där gäller det att vara lite källkritisk. Man bör vara lite noggrann där och trippelkolla att typsnittet verkligen får användas i kommersiella sammanhang. Säkrast är att använda typsnitt som explicit ligger under en öppen licens, t.ex. OFL (Open Font License), som de flesta (eller alla?) typsnitten på Google Fonts. Det finns rätt mycket där, så det räcker nog bra. Betalar man för Adobe kan man alltid använda Adobe Fonts också.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,574
Location
Rissne
Jag använder typ uteslutande sånt som finns på google fonts, eller som explicit har en OFL-licens eller liknande. Om jag hittar något på en "gratis-fonthemsida" så brukar jag försöka leta rätt på ursprunget och se hur det egentligen ligger till. Om jag hittar ett hyfsat välkänd betal-typsnitt jag gillar brukar jag kolla wikipediasidan om den, som ofta kan berätta om open source-remakes och sånt. Sen har jag ju vissa foundries som jag återkommer till; League of Movable Type gör ju t.ex. rätt trevliga och snygga typsnitt.

När det gäller vanlig serif-brödtext finns ju en öppen Garamond, och dessutom t.ex. Doulos, Charis och Gentium. För sansserifer är jag närmast fånigt förtjust i Lato-familjen, men det gissar jag inte är så intressant för en DoD-produkt?
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,931
Stort tack för alla bra svar! Då ska jag vara lite extra vaksam när jag väljer fonter. Hade egentligen velat ha samma som gamla DoD, såg att man kunde ladda ner en av dem gratis, men då får jag nog tänka om där.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,931
En annan fråga, som säkert ter sig lite naiv. Om man ger ut en bok på print on demand, måste man göra det via ett företag man startat? Hade ett litet egetföretag för några år sedan och tyckte det var skitjobbigt (även fast jag aldrig gjorde någon vinst) och skulle helst slippa det igen.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,741
Location
Göteborg
Kom ihåg att beställa ISBN även om det är liten upplaga.
Varför ska man det? Jag har aldrig brytt mig om ISBN för mina böcker.

En annan fråga, som säkert ter sig lite naiv. Om man ger ut en bok på print on demand, måste man göra det via ett företag man startat? Hade ett litet egetföretag för några år sedan och tyckte det var skitjobbigt (även fast jag aldrig gjorde någon vinst) och skulle helst slippa det igen.
Jag har inget företag, inga ISBN, inga pengar inblandade. Jag laddar bara upp en PDF på Lulu, säger att min marginal är 0, så behöver man inte ens ange ett bankkonto eller liknande. Inget krångel alls, och Lulu sköter allting, inklusive allt pengakrånglande. Jag kan sedan ha en länk på min hemsida till Lulu där man kan köpa boken om man vill. Om man inte vill tjäna pengar på spelet så behöver man inte krångla till det.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,016
Location
Ereb Altor
Min första fråga handlar om fonter. Det finns ju många gratisfonter ute på nätet, men kan man använda dessa när det handlar om att ge ut en bok? Eller ska dessa bara användas för privata ändamål? Är det annat man borde tänka på vid val av fonter?
För det första, så slipper @Dante styra upp det, så heter det typsnitt eller teckensnitt. Font är filen du laddar ner. När det gäller annat att tänka på så är det ett yrke vi pratar om här. Jag förstår att du inte frågar efter hur du ska göra för att livnära dig på layout etc men din fråga är väldigt stor. Det finns massor annat att tänka på, från estetik till läsbarhet. Ett tips är att härma. Leta upp en bok du gillar och gör något liknande. Använd klassiska typsnitt som Garamond eller Times New Roman och prova dig fram. Försök inte uppfinna ett eget hjul.

Du är ju estetiskt lagd så hitta det som ditt öga trivs med. Det finns för all del massor av typografiska regler men det finns också ett rätt stort utrymme för kreativa lösningar.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,931
När det gäller annat att tänka på så är det ett yrke vi pratar om här. Jag förstår att du inte frågar efter hur du ska göra för att livnära dig på layout etc men din fråga är väldigt stor. Det finns massor annat att tänka på, från estetik till läsbarhet. Ett tips är att härma. Leta upp en bok du gillar och gör något liknande. Använd klassiska typsnitt som Garamond eller Times New Roman och prova dig fram. Försök inte uppfinna ett eget hjul.
Håller helt med, även om det bara är något man gör på kul vill man ju att det ska se snyggt och läsvänligt ut. När det väl blir dags för layout tänkte jag visa lite work in progress och be om input 🙂
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,525
Location
Göteborg
Planera direkt för front matter (sorry, kan inte den svenska termen), alltså de där sidorna i början av boken innan själva texten börjar. Hitta en bra förlaga och följ den i stora drag.

Kolla vilka bokformat Lulu och Publit har som standard. De skiljer ofta lite i storlek, så det är smidigast att bestämma POD-tjänst innan du börjar med layouten.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,016
Location
Ereb Altor
Planera direkt för front matter (sorry, kan inte den svenska termen), alltså de där sidorna i början av boken innan själva texten börjar. Hitta en bra förlaga och följ den i stora drag.
Varför? Är inte det superenkelt att lägga till i efterhand?
 
Top