Nekromanti Frågor kring språk och andra saker

Bela

Warrior
Joined
18 Oct 2000
Messages
307
Location
Stockholm
Vilka språk talas som huvud språk i EF och SFS?
Att de olika medlemsländerna har egna språk är en självklarhet. Men är det i EF tyska, franska eller engelsk(?) som står tillsammans med det nationella språket på vägskyltar och används av militären? I SFS så har jag använt svenska (Sverige och stora delar av finland talade det redan), men eftersom huvudstaden ligger i danmark så kanske det är danska?
Vilket språk används vid internationela operationer (Peace keeping), är det fortfarnade engelska (Kanske till och med gammal NATO standar) eller är det EF standar som gäller?
I n2 boken så står det att franskan gjort en comeback som världsspråk. Betyder det att skandinaviska elever lär sig franska istället för engelska i grundskolan?

Hur stort är sjävstyret inom EF? Har till exempel frankrike och spanien fortfarande kontroll över sina främlingslegions styrkor, och kan respektive "president"(Som i dagsläget) sätta in dem utan godkännande från eget eller EFs parlament?
Borde inte de RP som kommer från länder med värnpliktsförsvar få enheter i stridsfärdigheter utan att välja yrket soldat eller motsvarande?

Antar att jag får vänta på Europa modulen för att få svaren. :gremfrown:

Bela
 

cedda

Veteran
Joined
31 Jul 2000
Messages
64
Location
E-tuna( Bondhåla )
I europa står det på franska i första hand på vägskyltarna, men antagligen på ett annat språk också beroende på var man befinner sig( tex spanska i spanien ).
SFS är knepigare, antagligen får man lära sig Svenska eftersom Sverige var det största språket eller också har de uppfunnit ett nytt gemensamt språk.
Det internationella språket är Franska men man kan räkna med att många även pratar engelska.

Det natinonella styret är nog mycket litet dels eftersom EU håller sig med centralstyre, men även för att företagens makt är mycket stor. EU har nog dock kontroll över styrkor och territorium som inte ligger i i Europa.
Bara för att man gör värnplikt betyder det inte att man får stridsvana eftersom under sin värnpliktsperiod får man mest träning.

" Wolves are noble animals, apart from dogs "
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Jag väntade på att Emil skulle svara på det här i egenskap av huvudförfattare till Euro, men jag tar och svarar nu, så får han rätta om jag fått nåt om bakfoten.

I Europa är det franska som är det administrativa språket. Engelska är dock ungefär lika gångbart som under 1900-talet. Tyska är förstås också ett stort språk. Sedan finns även slangspråket Eurolingo som är ett hopkok av de olika europeiska språken.
Europa är mycket för standardiserade saker, vilket gör att alla större vägskyltar kan tänkas ha ett namn på franska och ett på lokalspråk. Europas mål med ett enat språkligt europa ligger dock långt från verklighete; alldeles för få "vanliga personer" kan franska om de inte har det som modersmål.

I SFS gäller norska som administrativt språk, eftersom det är ett slags mellanting mellan svenska och danska. Man tillåter dock stort regionalt "självstyre" språkmässigt sett. Språken har dock börjat flyta ihop tack vare media, och blir en slags variant på svenska.

Internationella operationer finns det ingen standard på. Engelska har fortfarande en mycket stor gångbarhet, men de som gör flest internationella operationer är Europa, och de envisas med franska, om det går.

När det gäller standardiserade språk i skolan så kan man tänka sig följande.
Europa: 1:a språk (modersmål), 2:a språk (franska), 3:e språk (engelska/tyska/ italienska/spanska).
SFS: 1:a språk (modersmål), 2:a språk (norska), 3:e språk (engelska/franska), 4:e språk (valfritt).

Självstyre: Medlemsstaterna har på pappret stort självstyre, men den europeiska byråkratin är ett lager för sig, som ligger "ovanpå" resten av Europa. Militärt har de enskilda medlemsländerna inget självstyre. Det följer alltså den vanliga standarden: utrikes/försvars-politik styrs av hela federationen, regionalpolitik av respektive regioner.

Främlingslegionen är dessutom uppköpt av ett företag om jag inte missminner mig...

Sist, värnpliktsförsvar är på utgående. SFS har det enda som kan kallas värnpliktsförsvar, och där är det långt ifrån alla som gör det. Man kan lika gärna räkna det som en yrkesperiod direkt efter sin 18:s dag.

/RipperDoc

<A HREF="http://www.nogo.nu" target="_new">http://www.nogo.nu</A>
 

Bela

Warrior
Joined
18 Oct 2000
Messages
307
Location
Stockholm
"Främlingslegionen är dessutom uppköpt av ett företag om jag inte missminner mig..."

Båda eller bara en? Om bara en, vad hände med den andra?

Bela
 
Top