Nekromanti Frågor kring karaktärsskapande i Eon 4.

Tirakarmkrok

Veteran
Joined
20 May 2016
Messages
2
Hej ny här och ganska ny till Eon 4.

Har några frågor efter att min stackars kamorianska skugga blev lemlästad av en Lindorm och jag nu behöver rulla upp en ny gubbe.
Kan kanske verka koboldig/power-gamig med några av mina frågor men jag vill bara ha en karaktär som är bra på sitt job.
Jag vill inte göra nån Eon motsvarighet till Batman-Wizard från D&D 3.5 om nån här känner till den avataren av power-gaming i sin renaste form.
  • Hur pass jobbigt är nackdelarna man får av hög Belastning från tunga rustningar i praktiken?
  • Har ni några tips för när man lägger ut sina Grundattribut?
  • Är det jätteviktigt som krigare att ha 5 Avtrubbningskryss mot Våld eller klarar man sig med mindre? (Vi har inte börjat använda reglerna för mentala skador än)
  • Har ni några allmänna tips för stridsfokuserade karaktärer i Eon 4?
Hoppas ni har svar på mina yviga frågor.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Tirakarmkrok;n181801 said:
Hej ny här och ganska ny till Eon 4.

Hur pass jobbigt är nackdelarna man får av hög Belastning från tunga rustningar i praktiken?
Inte alls. Deras enda allvarliga nackdel är att du ligger illa till ögonblicket då du möter ett monster vars attacker är svårare att blockera eller parera. Men vill man ha en stentuff krigare är tung rustning lätt the way to go.

Tirakarmkrok;n181801 said:
Har ni några tips för när man lägger ut sina Grundattribut?
Om du verkligen vill opta ska du se till att bara ha jämna värden i attribut, eftersom det bara är de härledda värdena som spelar roll i praktiken.

Tirakarmkrok;n181801 said:
Är det jätteviktigt som krigare att ha 5 Avtrubbningskryss mot Våld eller klarar man sig med mindre?
Det beror på hur du vill rollspela din karaktär, och på vilka sätt din spelledare applicerar mentala trauman-reglerna. Men 5 avtrubbningskryss betyder basically att man är så avtrubbad att man är mentalt störd, så spelet är knappast designat med tanken att alla krigare ska springa runt med det. Jag skulle säga att 2-3 avtrubbningskryss mot våld är rimligt om du är en luttrad krigare.

Tirakarmkrok;n181801 said:
Har ni några allmänna tips för stridsfokuserade karaktärer i Eon 4?
Använd sköld. Sköldar ägde historiskt och detta avspeglas väl i Eon IV.
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Ymir;n181814 said:
Om du verkligen vill opta ska du se till att bara ha jämna värden i attribut, eftersom det bara är de härledda värdena som spelar roll i praktiken.
Vad jag tror Ymir menar här är eftersom värden trunkeras i Eon och härledda värden ofta beräknas från medelvärden, så vill man undvika decimaler. Så, attributen bör i såna fall vara bara jämna (XT6, XT6+2) eller bara ojämna (XT6+1, XT6+3).
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,678
Location
Eslöv
Apropå grundattribut. Välj ett attribut som du vill vara extra bra på och lägg din trea där. Kör inte dubbla treor får då har du ätit upp mer än hälften av dina poäng på 2 av 8 attribut.
 

fabianlund

Veteran
Joined
24 Feb 2007
Messages
158
Vill man ha en optad krigare, fokusera på tålighet, styrka och vilja. Det gör dig stark, väl rustad och tålig när det kommer till chockslag.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,093
Framför allt vilja, tålighet och till viss del rörlighet är viktigt för en krigare. Styrka behöver du bara till den grad att du kan hantera dina vapen och bära din rustning.
 

Kiwok

Veteran
Joined
11 Feb 2015
Messages
56
Marnakh-Tirak eller Zolod-dvärg, beroende på hur du tänker spela :) Sen är det värt att sätta sig in i stridsreglerna ordentligt, det går ofta att tjäna en tärning om man väljer rätt taktik och sidohandling. Vapenegenskaper är också viktiga, experimentera med olika typer av vapen för att hitta kombinationer som ger dig ett övertag. Att slåss med två vapen ger dig möjligheten att välja vilken typ av skada du gör på motståndaren, exempelvis en dolk (stickskada) och en yxa (huggskada).
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Kiwok;n181842 said:
Marnakh-Tirak eller Zolod-dvärg, beroende på hur du tänker spela :)
Nja, det finns andra folkslag att överväga också:

Zhanerna är ett optningsmässigt bra val eftersom de får en valfri lättlärd färdighet, så man kan säkerställa att ens primära stridsfärdighet blir relativt lätt att höja.

Trukher är ett optningsmässigt bra val om spelledaren tillåter dem eftersom, well, duh.

Tauper är ett otippat bra val på grund av sin fantastiska "högre insikt"-förmåga, som låter en lägga till en tärning -efter- att man slått ett tärningsslag. Detta gör dem bäst i spelet på att klara chockslag, till exempel, då de får ett ökat skydd mot sådana här slag man trodde man skulle klara med sedan slår en massa ettor på.

Lalaster är ett extremt bra val om man vill göra en knivfajjter eftersom de får fantastiska bonusar med dolkar, bra avtrubbning, +1 Livskraft och lättlärt på Injaga fruktan/Genomskåda, beroende på kön.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,678
Location
Eslöv
Ymir;n181854 said:
Lalaster är ett extremt bra val om man vill göra en knivfajjter eftersom de får fantastiska bonusar med dolkar, bra avtrubbning, +1 Livskraft och lättlärt på Injaga fruktan/Genomskåda, beroende på kön.
Varför har inte jag denna information? Är den i en av de otroligt många pdfer som vi kickstarter backare fick eller?

För övrigt är Kamorianer också bra på att fajtas, liksom Genver, beroende på vad du vill göra för fajter.
 

Cieylor

Veteran
Joined
18 Jan 2014
Messages
150
Alver har väldigt bra vapen. Bra vapen och rustning är fortfarande viktigt.

Utöver det som redan är sagt innan så är det allra viktigaste att helt enkelt slå bra på bakgrundstabellen. Att slå något av Finna Blotta, Kastmästare, Mästersmitt Vapen, Ståndaktig, Vapenspecialist, Övernaturlig Kroppskontroll etc. ger en klart bättre krigare. Det här tappar nog i betydelse om man spelar med stridskonster.
 

LordTengel

Swordsman
Joined
26 Jan 2003
Messages
526
Location
Linköping
Mundo;n181861 said:
Varför har inte jag denna information? Är den i en av de otroligt många pdfer som vi kickstarter backare fick eller?

För övrigt är Kamorianer också bra på att fajtas, liksom Genver, beroende på vad du vill göra för fajter.
Artikeln om Astara. :)
 

jensofsweden

Stjärnmagiker
Joined
24 Mar 2014
Messages
382
Location
Birmingham, UK
Celledor;n182387 said:
Finns kraggbarbarerna med i Codex Mundana?
Japp, men bara stats, namnförslag och en kort flavour text (delad med Eyren). Egenskaper osv får man hitta på själv, alternativt får man nöja sig med att man får ett par extra slag på bakgrundstabellen istället
 

LordTengel

Swordsman
Joined
26 Jan 2003
Messages
526
Location
Linköping
jensofsweden;n182391 said:
Japp, men bara stats, namnförslag och en kort flavour text (delad med Eyren). Egenskaper osv får man hitta på själv, alternativt får man nöja sig med att man får ett par extra slag på bakgrundstabellen istället
Ursäkta besserwissermode, men de är med i Äventyrarens handbok, inte Codex Mundana. Bara för tydligheten.
 

Rhodryn

Hero
Joined
23 Sep 2013
Messages
977
Min förmåga att vägg-texta har jag inte tappat ser jag. XD

Tirakarmkrok;n181801 said:
  • Hur pass jobbigt är nackdelarna man får av hög Belastning från tunga rustningar i praktiken?
Så himla jobbiga tycker jag inte de är. Det mesta känns rimligt, och känns inte som att man blir för mycket bestraffad för det, och delar av det går definitivt att komma runt.

Reaktion kan nog ses som en dålig grej för en krigare generelt sätt att få minus i. Men ur min mening så är det inte ett problem som krigare i tyngre rustningar behöver oroa sig för allt för mycket med. Det handlar ju bara om en runda,.och du har ju rustningen för att just kunna ta några träffar fler än andra, så att börja de flesta närstriderna som försvarare är inte så illa. Försvarstaktiken Kontring är ju dessutom som gjord för en krigare i tung rustning, just för att man kan ta träffar som andra kanske inte alltid skulle kunna ta. Det är mer krigare i lätt rustning som är i ett större behov av sin Reaktion och att vinna initiativet när närstriden öppnas.

Förflyttnings minuset är kanske den biten med Belastning som kanske kommer effektera en krigare i tyngre rustningar mest när det gäller strid. Visst Reaktion är rätt viktigt för strid, men det vägs ju totalt upp med att man har rustningen till att börja med. Men effekterna av minus på Förflyttning där emot kan ha större konsekvenser för ens krigare i strid. Specielt då om man vill förflytta sig två avstånd i närstridsfasen (den enda fasen där man kan flytta sig två avstånd), för då krävs det ett lyckat förflyttningsslag för hela förflyttningen. Effekterna kan ju vara att man helt enkelt inte når fram i tid till att hjälpa någon, eller att man inte lyckas undfly fiender som jagar efter en, etc. Faktiskt... här kan kombinationen av sänkt Reaktion och Förflyttning verkligen ställa till det för en krigare i tung rustning som är i behov av att fly från striden.

Rörelsefärdigheterna's sänkning kommer inte spela så himma mycket roll för strid i vanliga fall. Visst, om ett klättra slag krävs mitt i striden så kommer det ha effekt, men sådant är nog inte så himmla vanligt... kan bero på SL och/eller Spelaren själv antar jag, hur mycket av den typen av handlingar som de vill använda i strider. Dessa saker kommer ju mer ha effekt utanför strid, där man kommer behöva köra med "kreativa lösningar" för att navigera världen som en snubbe i tung rustning. Får mig att tänka på denna scenen (4:17 om länken inte startar den där) ur Casino Royale... Att blåsa igenom ett träplank med tung rustning kan nog se rätt coolt ut... eller rätt komiskt om det misslyckades... XD

Tirakarmkrok;n181801 said:
  • Har ni några tips för när man lägger ut sina Grundattribut?
Mycket kan bero på hur länge din SL tillåter dig att mixtra med de 10 T6'orna som man får att lägga på Grundattributern. Regelmässigt sätt måste man låsa in dem innan händelsetabellslagen ju. Men om din SL tillåter att man mixtrar med de 10 T6'orna efter backgrundslagen också så kan det ju underlätta lite med hur man lägger sina grundattributer.

Själv brukar jag sikta på "utslätat, och något starkare i få grejer" typ av tanke. Så jag går lite efter tanken att försöka se till att alla attributerna har 3T6, eller att alla GA får minst +1T6 på sig, innan jag sedan lägger de kvarvarande T6'orna på annat kopplat till vad jag vill att den karaktären ska vara för yrke. Anledningen till det är att jag försöker få åtminstone 3T6 på alla vanliga Härledda Attributer. Jag vill helt enkelt skapa en "normal människa" först, innan jag ger den sin "över normal grej"... behöver ju inte vara en människa, kan vara andra raser också, helt enkelt "normal". Men det funkar kanske inte alltid riktigt av en eller annan anledning (konceptmässigt, eller regelmässigt, etc).

Den enda GA'n som jag själv inte har några problem med att inte ge något till är Utstrålning, mest för att jag själv är någon vars sociala förmåga inte är den bästa, och det är väldigt lätt för mig att spela det... eftersom jag inte igentligen behöver göra en ansträngning med att spela en karaktär som är undermålig i det sociala. Men oftast så låter jag de flesta av mina karaktärer ha normal nivå av det ändå... eftersom jag anser inte att min faktiska förmåga i något ska diktera och åtsidosätta min karaktärs faktiska förmågor.

Så en standars Krigare för mig är en Jargier (Genrio och Maulio är mina två favorit provinser för en Jargisk krigare, men det ska ju regelmässigt sätt slåss fram igentligen) som har fått +1T6 på alla stats (så 3T6+X när det räknas ihop), förutom Styrka och Tålighet vilka har fått vars +2T6 (4T6+X då ju).

Delar av det har med att jag vill försäkra mig om att min karaktär har en rätt bra Kroppsbyggnad, så att denne inte är allt för begränsad med vilka vapen den kan använda utan minus på dem (dock så är det ju ett mindre problem i Eon IV än tidigare versioner, eftersom ytterst få vapen är objektivt bättre än andra i Eon IV, vilket gör att man kan skapa en effektiv krigare nästan oavsätt vilket vapen man använder). Styrka + Tålighet är ju också vad man använder för att räkna ut sin grundrustning, så då får jag det på köpet också med ett lite högre värde på Sty och Tål. Eventuelt så sparat jag in 1T6'a från Utstrålning, och den T6'an hamnar allt som oftast på antingen Styrka, Tålighet, Rörlighet eller Vilja, med de två sistnämnda som de mer vanliga... beror lite på vad för typ av krigare jag skapar.

Det är oerhört sällan som jag smäller ner 3T6 på en eller flera GA'er. För att allt som oftast så brukar det betyda att andra GA'er tar smällen, och det kan kraftigt begränsar din karaktär utanför sitt område. De flesta karaktärer, som jag har lagt 3T6 på 2 eller 3 GA'er, har varit karikatyr karaktärer mer än något... den store dumme barbaren med stort vapen och ingen rustning, eller något. Jag kan vara någerlunda ok med att ge en GA 3T6, men då måste just den GA'n vara viktig för ett par olika Härledda attributer, etc, som jag tycker är viktig för karaktären, för att det ska kännas värt det (så att man väger upp att den/de andra GA's för den/de viktiga Härledda kanske är lite lägre). Eller vara en GA som är en del av konceptet med karaktären, så t.ex "Den Envise", "Den Starke", Den Fagre", etc.

Tirakarmkrok;n181801 said:
  • Är det jätteviktigt som krigare att ha 5 Avtrubbningskryss mot Våld eller klarar man sig med mindre? (Vi har inte börjat använda reglerna för mentala skador än)
Tekniskt sätt kan man väl klara sig med 0, för det kommer nog börja höja sig rätt snabbt ändå. Ens första strid som drar blod, specielt då om någon får en allvarlig skada och/eller dör, kommer nog vara lite svår för karaktären att hantera. Men där är nog en bra chans att man kanske får ett X redan då om man slog dåligt nog på slaget. Om inget annat så kan det ju ge en intressant story med Krigaren som tränat sitt hela liv, men aldrig varit i strid, och hur denne hanterar detta genom spelets gång.

Men jag håller med Ymir, 2-3 kryss är en lagom nivå att börja med som krigare.

Tirakarmkrok;n181801 said:
  • Har ni några allmänna tips för stridsfokuserade karaktärer i Eon 4?
Jag vet inte riktigt, Sköld har redan nämnts... men jag kan ju lägga min röst bakom det också. Tycker att Eon alltid har hanterart sköldar riktigt bra, men specielt Eon IV tycker jag har lyckats väldigt bra med sköldar. I Eon IV så förändrar en sköld helt hur en strid kan tas, och/eller måste hanteras om motståndaren har det. En snubbe i tung rustning, sköld, och högt värde i sköld, är svårt att sänka. Med rätt utrustning, förutsättningar, och taktiker, så går det... och med Eon så är ingen någonsin säker tack vara de exploderande T6'orna... men den kombon kommer alltid vara ett hindet för motståndet. Min favorit kombo med utrustning för krigare i alla spel, oavsätt om det är penna och pappers rollspel, tv/data-spel, etc, har alltid varit ett enhänt svärd, sköld, och tung rustning... Riddare är ju trots allt min favorit krigare från historien.

Utanför det så kan jag väl tycka att det är helt ok att helt basera sin krigare runt ett vapen/sköld/rustning/utrustning. För om man tittar närmre på ett vapen/etc så kan man se vad för attributer, färdigheter, etc, som det vapnet/etc kommer funka bra med. Visst, allt det kan förändras helt plötsligt tack vara/pga händelseslag medan man skapar karaktären, vilket kan tvingar en till att kanske byta spår och vapen. Men sådant händer, inte mycket att göra åt, annat än att byta, eller ta det och fortsätta på sitt orginal spår.

Karaktärsskapandet talar ju också till en om vad ens karaktär kanske skulle köra med som vapen, man måste väl bara lära sig att läsa det ur vad man ser på karaktärspaperet, se de små detaljerna som pratar för olika grejer, kombinationen av att ett värde har X medan ett annat har Y, etc.

Kör en mängd provstrider också. Prova med olika vapen, två vapen, sköld eller sköldlös, med eller utan rustning, lätta och tunga rustningar, olika färdighetsnivåer, olika taktiker, fler mot en, etc. Där finns ju färdig gjorda krigar-mallar av olika skicklighet för SL längre back i regelboken som kan skynda på det hela också. Att köra en mängd provstrider kan helt klart ge en ide om vad som pågår i strid, hur de olika sakerna från karaktärsbladet håller ihop, eller motarbetar varandra, etc.

Kan nog säga mer, och kommer nog säga mer, men jag har sagt mycket nog redan nu... och jag måste äta också. XD

Kanske återkommer med mer om jag kommer på något mer konkret, och mer tid till att tänka på det.
 

jensofsweden

Stjärnmagiker
Joined
24 Mar 2014
Messages
382
Location
Birmingham, UK
LordTengel;n182430 said:
Ursäkta besserwissermode, men de är med i Äventyrarens handbok, inte Codex Mundana. Bara för tydligheten.
ah just det, hade for mig att aventyrarens handbok var en del av Codex Mundana, men sa var det ju inte alls. Whoops
 
Top