Nekromanti Frågor för ny spelledare

Xityar

Veteran
Joined
9 Dec 2014
Messages
8
Hej!

Jag är en glad ägare av Eon IV, en investering tänkte jag, då rollspel är ju i princip livsviktigt för en dräglig tillvaro.

Hursomhelst, jag har bara spelat Eon 3 förut, och det bara som spelare, aldrig spelledare. Därför är jag ganska förlorad på vissa punkter, som jag tänkte fråga om här.

Jag försöker förstå mig på stridssystemet, det verkar rätt så enkelt än så länge, tills jag kom till monsterna.

Jag har lagt märke till att de nytillkomna monsterna har även såkallade "vändningar", men jag har inte sett spår av hur och när det är tänkt att dessa skall användas. Kan någon upplyst person förklara för mig? Fungerar4 mopnster mycket annorlunda från säg; en vanlig vanar?
 

Nigmos

Veteran
Joined
6 Sep 2009
Messages
35
När man skadat ett monster, och kommit förbi en särskild tröskel i skada (10 för ett Hyggelmonster) så slås 1T10 för Vändningar. Detta för att simulera hur monstret reagerar på skadan.

Säg att en spelare lyckas med otroliga 40 när denne hugger ett Hyggelmonster med sitt svärd. Skadan går igenom dess 20 i rustningsvärde Hugg, och ytterligare 20. Detta gör alltså att monstret får +8 i Utmattning och ett slag slås för vändningar. Tyvärr får spelaren bara 1 på 1T10, så syra sprutar ut och skadar även spelaren.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,931
Location
Sandukar
Välkommen till Eon!

Vändningar beskrivs i boken på sidan 277. Kort sagt kan man säga att vändningar för varelser ersätter skadetabellerna (sid 182-184) när en skadeverkan är 10 eller högre. Folkslagen får då allvarliga skador av olika grad, men det är ingen risk för den som orsakade skadan. Vändningarna innehåller olika resultat, där vissa är mer lika allvarliga skador, medan andra är konsekvenser som drabbar den som skadade varelsen.

Vi ville med designen få en känsla av fara och osäkerhet när man kämpar mot monster. Monster reagerar oförutsett jämfört med mänskliga motståndare och ibland kan den träff snarare göra monstret rasande och få dem att bli riktiga kötta-maskiner. :)
 

Xityar

Veteran
Joined
9 Dec 2014
Messages
8
Tackar för svaren! :)

Håller kvar denna tråden i en flik för kommande frågor, Det lär ju dyka upp ett och annat.
 
Top