Nekromanti Frågor angående motanfall

Xzarjo

Warrior
Joined
24 Sep 2002
Messages
204
Location
Göteborg
Hej på er alla glada jäppar!

Använde sökmotorn lite flummigt men hitta inge intresant så jag vänder mig till forumet istellet. Varför gör man halva skadan vid motanfall?
jag kan köpa förklaringen att man tar i lite försiktigare när man är på defensiven (försvarare) och inte vågar visa någon öppning medan den som vunnit insiativet tycker det går hur bra som hällst och viftar på som vanligt. Problemet är att Lord Maufnitch af klufnerhaufen i gordrustning, Trucken Taughril den våldsame i sitt värsta bärsärkeri (nej han har inte en liten korj och röd skarf på huvudet) samt den rabiessmittade björnen roffe inte intreserar sig för att slås defensift. Så varför får tex dessa exempel halvaskadan i motanfall?
Märk väl att detta inte är en fråga om insiativ, ty sådana finns det redan en uppsjö av. Det är snarare en fråga om när man ska/inte ska göra halva skadan i motanfall samt hur skaparna kan tänkas ha kommit fram till denna regel.

Mvh Vätten
 
Joined
29 Jul 2001
Messages
814
Location
Stockholm.
Har funderat på just samma sak. För tillfället gör bärsärkar o saker som verkligen inte bryr sig (odöda tex) hel skada även på motanfall. Exemplet med gordrustningen är också bra. Jag vill ha det så att om man har mycket rustning och motståndaren inte har så elakt vapen ska man få göra mer skada vid motanfall, dock så använder vi inte det, invändningar från spelare.

Så hur tänkte de?
Det kan ju vara en fråga om balans, möjlighet att utnyttja anfallet. Man står så illa till att anfallet blir sämre. Kan vara så att den med initiativet får utrymme att se hur anfallet kommer och därför placera sig så att det blir en sämre träff. (vilket ju låter lite skumt, borde han inte hellre bara flytta på sig helt?)

Så förslaget från mig är att de som inte bryr sig får göra ordentlig skada, men då får de inte hller försvara sig alls.

(sen hade jag idéer om 3/4 skada, men det ville ingen annan veta av)
 

Greymourn

Swordsman
Joined
28 Jan 2001
Messages
593
Location
I en stad i ett län etc.
Whaaaaaaaaaaat...

Mig veterligen gör man inte halva skadan vid motanfall... Om detta är fallet har jag läst reglerna jätte konstigt, men föreslår övriga att låta motanfallet vara en vanlig attack (ur skadeverkanssynpunkt alltså)...

Om regeln finns, var den med redan från Eon I eller något som hittades på till EonII???
 

Greymourn

Swordsman
Joined
28 Jan 2001
Messages
593
Location
I en stad i ett län etc.
Som jag trodde...

Motanfall gör full skada, däremot är de alltid snabba, alltså
-Ob1t6 på skadan... Har ni möjligen blandat ihopp ett snabbt anfall med ett kvickt anfall (som i stridskonster alltså, där skadeverkan halveras???)
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
Re: Som jag trodde...

Nä nä nä. Motanfall gör alltid halverad skada, räknas alltid som normala och träffar alltid normalt på träfftabellen (alltså inte högt eller lågt).

Snabba anfall gör -Ob1T6 skada, är +Ob1T6 att parera och motståndarens VINIT blir +Ob1T6.

Det som står i regelboken är en typo, här förklarar Marco det hela...
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Förtydligande: Eon I och Eon II

I Eon I så gjorde motanfall halverad skadeverkan, men i Eon 2 så ändrade man sig och gjorde dom till 'snabba anfall' istället. Troligtvis på grund av diverse realism- och balansfrågor.


/Naug, informerar

PS
Äsch, är man troll så har man rätt att fela. Lyssna på Plutonium istället, han har rätt.
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
"Så förslaget från mig är att de som inte bryr sig får göra ordentlig skada, men då får de inte hller försvara sig alls."

Eller så kan man säga att de 1) inte får försvara sig alls och 2) alla anfall som riktas mot dem blir en nivå enklare på grund av att de inte bryr sig om att de har ett sämre läge för att vara offensiv och försöker vara det ändå. Om man applicerar det här kan man ju lika gärna ändra det så att den bärsärkande motanfallaren får utföra anfall precis som om han var anfallare (dvs han får måtta hur som helst och får göra kraftfulla anfall).

Det här leder till att man gör sig mer sårbar för anfall (duh) i utbyte mot att man får utföra normala anfall trots sitt usla strategiska läge. Riddaren med gordrustningen som slåss mot en byfåne med trasig träslev blir ju bara positivt påverkad, men om man istället tar en orustad trukh som vevar vilt med en binderakkhammare så spelar det lite mer roll om han blir träffad. Det är väl realistiskt? :gremwink:

Inte för att jag kommer använda det...

"Så hur tänkte de?"

De tänkte förmodligen inte alls på troll, trukher och vilda bärsärkar när reglerna skrevs, utan utgick från helt vanliga människor som slåss "som vanligt". Ta en titt på rustningsreglerna så får du ytterligare ett bevis på att det är anpassat för normala människor (helrustning på troll = funkar inte alls).
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,926
Location
Sandukar
Re: Skaparen svarar

Varför halverad skadeverkan vid motanfall?

Jo, svaret är det att när man är på defensiven, dvs att din motståndare har kontroll på striden, styr den som han/hon vill och du själv känner att du tvingas följa motståndarens agerande, så finns det helt enkelt inte möjlighet att få till de där anfallen som så så gärna önskar.

Ja, detta gäller även troll, bärsärkar och annat. Har man förlorat initiativet och är försvarare under rundan så är man - ovasett. Som jag ser det så borde det dock vara svårt för dylika att misslyckas ta och behålla initiativet.

Ergo - har man initiativet då för man striden som man önskar, har man det inte så är man också utan kontroll. Så gick tankarna.
 

Xzarjo

Warrior
Joined
24 Sep 2002
Messages
204
Location
Göteborg
Skaparen är skarp... och skapar frågor.

Det låter väll iförsig vättigt, men hur skulle man bestämma vem som har svårt respektive lätt att ta insiativet? Troll och bärsärkar i all ära, men det finns klena sådana med. Det finns säkert en hel del storvexta och läskiga karlar som även dom borde ha svårt för att misslyckat ta insiativet och behålla det. Men skulle inte ett sådant system slå över till att tex klena gurder och annat knytt nästan alldrig skulle få insiativet? Sådana regler borde alltså förändra sig beroende på indevid, så insiativet är normalt för två bärsärkar eller två gurder.
Nu märkar jag att det blev mycket prat om insiativ, men jag behövde ändå lufta minna tankar.

Ergo - har man initiativet då för man striden som man önskar, har man det inte så är man också utan kontroll. Så gick tankarna.
Bra tankar, men slutresultatet kanske behöver lite mer arbete?

Mvh Vätten...
...som fick att infall att våga vara kritisk.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,926
Location
Sandukar
Re: Skarp och skarp.

Att vara stor och stark hjälper föga om du aldrig får möjlighet att utnyttja det. VINIT-formeln tar inte hänsyn till STY hos kombattanterna, då det inte påverkar i den "fasen" av striden.
 
Top