Nekromanti Frågor angående förmågor

Erebus

Veteran
Joined
7 Oct 2006
Messages
174
Har precis fått hem Fantasy! och läst lite i det och undrade lite över förmågorna.

Min första fundering gäller förmågor som tex Prickskytt och Knivhugg i ryggen, ersätter dom andra förmågor?
Dvs om man ska hugga nån i ryggen slår man då för dolk eller för knivhugg i ryggen? Om man skjuter med en både slår man då för Prickskytt eller för Bågskytte?
Sen undrar jag även när det gäller samma förmågor, ger tex Prickskytt +1 i skada per nivå i den? Om man inte slår för den och inte ger +1 per nivå betyder det att vissa förmågor är värdelösa att öka (dock inte att ha).

Ytterligare en fundering jag hade var när folk har lagt till egna förmågor, antingen helt egna eller tagna ur tex underjorden, har ni då låtit spelare välja dom som en av 5 dom börjar med eller har dom inte kunnat väljas från början eller har dom fått fler förmågor från början? (Nu menar jag främst sånna som passar in på det yrke dom valt)
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Jag personligen adderar förmågor, och att de ökar i effekt med nivån. Det tycker jag är vettigast.

Och har man fler förmågor att välja mellan, kanske beroende på vilken kampanjvärld man kör i, ska man naturligtvis även kunna välja bland den när man skapar sin rollperson. Men 5 från början är lagom, fast man kan ju naturligtvis husregla där efter egen smak.
 

Erebus

Veteran
Joined
7 Oct 2006
Messages
174
Med addera menar du att om dom har både båge och skarpskytt slår dom båge + skarpskytt + motorik + stridsvana + vapenmod? (om vi ignorerar försvarsdelen nu).

Jag gjorde som så att jag la in fler än fem Förmågor på yrkerna (kör inte med att dom får skapa helt fritt just nu eftersom vi inte spelat förut) och då får dom välja fem stycken av dom som finns.

Håller även på att fundera ut lite ändringar kring magireglerna samt en del annat.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Så här är det i senaste versionen av spelet (3.1):

Slå så många Stridstärningar du velat lägga på attacken, och lägg in alltså in vapnet och alla relevanta förmågor i dem.

Om du attackerar med båge är antal Stridstärningar:
Motorik+Båge+ (om man har dem) Stridsvana+Bågskytte.

Har man förmågan Prickskytt ger den extra skada vid träff, om man träffar.
 

Erebus

Veteran
Joined
7 Oct 2006
Messages
174
Ah, tackar för utredningen, har beställt hem ytterligare en regelbok (mest för att få SciFi) och även poket varianten som ska vara 3.1 som jag färstått det.

Gillar spelet efter att ha kollat i boken men håller på att skriva egna saker till det för fullt, tex skriver jag om yrken lite, magi, religioner osv, allt för att passa till den värld vi kommer att spela i.
Blev riktigt insperarad av att läsa i regelboken, så riktigt bra jobb med den.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Låter toppen, en av grundtankarna med Fantasy! är ju att spelet lätt ska kunna spelas med olika världar.
 
Top