Nekromanti Frågande...

Idioten

Veteran
Joined
2 Sep 2001
Messages
16
Location
Kalmar
Är regelsystemet i Eon bra? Och är det något som är speciellt bra eller dåligt med spelet?
Funderar nämligen på att köpa det...

"Han kastade ett öga åt höger och ett åt vänster, och rusade blint vidare"
 

Hrani

Veteran
Joined
2 Sep 2001
Messages
4
Location
Kraalen-renk-Roghan
Striderna tar för lång tid och kör man med frivilliga regler tar det ännulängre annars är det väl inte så mycket dåligt med det
 

Idioten

Veteran
Joined
2 Sep 2001
Messages
16
Location
Kalmar
Tack!(NT)

"Han kastade ett öga åt höger och ett åt vänster, och rusade blint vidare"
 

Cold Chrome

Veteran
Joined
14 Jun 2001
Messages
32
Location
Östersund (bor i Uppsala)
Ja, den utgåvan som jag spelade (kommer inte ihåg om det har kommit en ny, så här kl. 03) var striderna otroligt farliga. De flesta skulle säga att det är realistiskt, men jag tycker det är överdrivet när man i princip alltid hinner dö innan nån hinner lägga ett tryckförband på en. Enda chansen att överleva är att ha en magiker som kan (lyckas) stoppa blodflödet utan att dö själv på kuppen. Sjäv är jag, i vissa fall, mot Ob-systemet som Eon använder då det gör det otroligt svårt för nya karaktärer att lyckas med något som är en aning svårare än göra ett vanligt anfall.

Fear is the Mind Killer//Assassin proverb
 

smaffy

Hero
Joined
24 Jun 2000
Messages
950
det är bra på att vara realistiskt när det går åt helvete för spelaren (inre skador, skador, blödning etc. är bra beskrivet)

det är kasst (uruselt!) när man ska sikta. om du är bra på att skjuta pilbåge och siktar på näsan ökar risken (chansen?) att sätta pilen i din fot/kompis i stället. Lite udda..

Eon är trotts det ett bra rollspel. det tar _TID_ att spela sig igenom en strid, men när "vant" dig vid att sitta för länge och vänta på att din spark ska ge extraskador på gubbens njurar så blir spelet mycket bättre.. --> det gör att du inte vill kriga.. =) <---

eventuellt kan du lära dig precis alla regler utantill. då går det jättefort'are.

[VARNING!! tänk inte! låt någon annan tänka åt er! VARNING!!]
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,931
Location
Sandukar
Eftersom jag är en av dem som ligger bakom skapelsen så kan jag nog svara rätt bra på detta. Jag skall försöka att inte vara propaganda-käck i utförandet - Eon har både styrkor och svagheter.

Konceptet Eon bygger på moduluppbyggnad, där ingen modul är nödvändig för att spela, men där de extra modulerna ger just extra information - mer kött på benen, så att säga. Eons grundregler är just det - grundregler. Det ingår väldigt lite värld i grundregelboken. Detta gör också spelet mer flexibelt, eftersom man kan spela med Eons regler i en helt egen värld om man så önskar. Till Eon finns en "officiell" värld, kallad Mundana, vilken beskrivs i modulen med samma namn.

På din fråga om regler så skulle jag påstå att Eon stödjer allt från extremt få regler till hur många regler som helst. Grundkärnan i reglerna är densamma genom hela systemet och när man har lärt sig det (går på ca 30 sekunder) så kan man i princip hela regelsystemet. Regelverket är skapat för att inte ha egna specialregler för olika händelser, utan allt följer den givna mallen.

Något som ofta får kritik är Eons stridssystem, det anklagas för att vara tungrott och svårt. Detta är något jag har svårt att ta till mig, eftersom det grundläggande stridssystemet är på ca sex sidor och är ungefär lika enkelt som till exempel DoD Expert. Sedan finns det dock ca 25 sidor med frivilliga tilläggsregler för de som vill att just deras strider skall vara mer realistiska och verklighetssimulerande - givetvis på bekostnad av snabbhet och "flyt". Men stridsystemet stödjer alltså båda skolorna - både snabbhet och simulering, vilket iaf jag anser vara en stor styrka eftersom det ger en SL valet att bestämma själv var han skall lägga sitt fokus i sin Eon-kampanj.

Rollpersonsgenerierngen är gedigen och ger varierade, spännande rollpersoner. Hela RP-genereringen upptar ca 100 sidor, vilket borgar för variation och roliga RPer.

Så Eon är ett rollspel som stödjer olika typer av spel i samma bok. Vill du spela i den egna värld behöver du bara Eons grundregler, vill du spela i Mundana finns det stöd för dess värld i och med tilläggsmodulerna. Dock så är spelet komplett även utan dessa. Det gäller bara att ha lite fantasi och det har man väl om man ändå spelar rollspel? =)

-Marco Behrmann
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
hmm. jo,. det gillar inte jag heller, även om man nu använder pistoler i n2.. /images/icons/cool.gif.
iaf bara för att det missar ex. näsan, finns väl ändå risken(chansen) att man träffar höger ben eller varför inte torson istället? man kanske gjorde en felbedömning och inte spände bågen hårt nog, eller nåt. mmm jag älskar träffmallen i Western...man lägger mitten på den, som ser ut som ett sikte där man vill sikta, sen slår man en t20 PLUS sitt värde och läser av. kommer man upp i femti, träffar man mitt i prick. annars slår man en t20 igen och seer vikken linje man hamnar på (det är tjugo som strålar ut från mitten) och läser av tex 38 på linje 7. då ser man att istället för armen där man siktade, träffar man halsen...

Jag vet att jag har rätt!
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,931
Location
Sandukar
Re: Frågande... (OT)

Är den klassiska buggen från tidigare utgåvor av Western kvar föresten, den som gör att om man är dålig på att skjuta så skall man sikta ca en meter vid sidan av målet?

-Marco Behrmann
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Japp!

Fast den är lite snyggare undangömd nu, tack vare en träffmall som är tryckt över figuren som man använder oftare än träffmallen i genomskinlig plast.

- Krille

"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"
 

Roblin

Warrior
Joined
2 Apr 2001
Messages
208
Location
uppsala, sverige
Re: Japp! .. Fast...

...jag kan vara uteoch grogga nu, men är man inte tvungen att sikta på ett träffområde? Med plasten alltså.. jag är inte säker, för jag har hört det där med "sikta bredvid" förr...

Well, anyway, horray för Westerns stridssystem.. jag tycker det ruljerar..



-roblin-
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Re: Japp! .. Fast...

hmm står nog inget om de i reglerna. men om man siktar bredvid så måsta man slå rätt linje för att träffa. orkar inte dra reglerna här, men så mkt kan jag säga att den reglebuggen fixar jag själv.
*sover*

Jag vet att jag har rätt!
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: Frågande... (OT)

Apropå liknande buggar... i Eon (i alla fall Eon 1) så är ju reglerna för vad som händer med missade skott lite skumma. Låt oss säga att din polare är i närstrid med en buse, och du är beväpnad med en båge som du inte är så bra på att använda. Är då det bästa du kan göra att sikta riktigt ordentligt på busen, kanske t o m ta en extra runda på det? Nej! Det bästa du kan göra är att skjuta ett riktigt, RIKTIGT svårt skott mot din polare (sikta på näsan, stå på ett ben, blunda, och så vidare). Då missar du antagligen med en OFANTLIG marginal, och då får alla som står inom 1 m från pilbanan slå Tur med samma effekt som du missade med, vilket lätt leder till att busen får pilen i sig i stället.

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather
 
Joined
3 Oct 2000
Messages
1,413
Location
Alingsås
Re: Frågande... (OT)

Tja, var inte det de snackade om? Hursomhelst är jag glad att den finns. Klart man ska skjuta rakt in i en hop med tiraker och träffa. Hur löjligt vore det inte om du bestämmde dig för att skjuta ledaren i mitten och missa både honom och de andra 40 st tirakerna som kommer bakom?

Låt oss säga att din polare är i närstrid med en buse, och du är beväpnad med en båge som du inte är så bra på att använda. Är då det bästa du kan göra att sikta riktigt ordentligt på busen, kanske t o m ta en extra runda på det? Nej! Det bästa du kan göra är att skjuta ett riktigt, RIKTIGT svårt skott mot din polare (sikta på näsan, stå på ett ben, blunda, och så vidare).

Tänker man så så bör SL vara snäll och låta regelkobolden vara så duktig att han träffar...

"I begynnelsen skapade människan Gud"
 

Roblin

Warrior
Joined
2 Apr 2001
Messages
208
Location
uppsala, sverige
Va?? (OT)


Låt oss säga att din polare är i närstrid med en buse, och du är beväpnad med en båge...

Närstrid?? Med en båge?? Hade du tänkt dänga till honom med den eller?

...som du inte är så bra på att använda.

Tydligen inte...

-roblin-

-roblin-
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Va?? (OT)

Vigilanten Yeoman från Wild Cards-serien använder sin bågsträng precis på det viset. Han föredrar att skjuta folk, men man kan ju inte alltid få som man vill...

Nightowl

Makt korrumperar. Absolut makt är ganska kul.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: Va?? (OT)

Din polare är i närstrid med en buse, och du är beväpnad med en båge - underförstått att du står några meter därifrån (ju längre desto bättre, i sammanhanget).

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: Frågande... (OT)

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Tänker man så så bör SL vara snäll och låta regelkobolden vara så duktig att han träffar...<p><hr></blockquote><p>
Jo, men nu snackade vi Murphysar, och då har inte SLs vilda goja något med saken att göra, bara själva de konstiga regeleffekterna.

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather
 
Top