Nekromanti Fråga?

luthor huss

Veteran
Joined
17 Feb 2001
Messages
30
Location
Stockholm
Jag tycker att det är svårt att avgöra när en eller flera spelare skall hitta eller få magiska eller speciella föremål. Anser ni att man bör göra något överdåd för att få tag på t.ex. ett minthrill svärd eller skall de bara av en slump råka på ett på marknaden?
 

König

Hero
Joined
28 May 2001
Messages
910
Location
Stockholm
Ju bättre något är, desto mer bör spelarna behöva kämpa för det! De måste ju visa vördnad och respekt för sin gud. Prisad vare spelledaren!
 

jonix

Warrior
Joined
23 Jan 2001
Messages
283
Location
kalmar
svar!

Anser ni att man bör göra något överdåd för att få tag på t.ex. ett minthrill svärd eller skall de bara av en slump råka på ett på marknaden?

Både och!
Så klart det skall vara en belöning att få något vapen som man egentligen skulle ha behövts till den dummisen som man bankade skiten ur... /images/icons/smile.gif

Att rent "SL-slumpmässigt" få ett kraftfullt vapen har jag oxå använt mig av, fast då har det oftast haft ett syfte med det, tex måste användas till superdummisen bara för att senare gå sönder när man precis har bankat skiten ur superdummisen.

Men jag skulle aldrig i livet få för mig att ha något supervapen i den vanliga bymarknaden bara för att ge RPna "något rejält att hålla i".

Jag bifogar ett vapen jag skrev ned för ett tag sedan.
Syftet med svärdet är att föröka ge RPn något som RPn kan "växa" och bli bättre med. Ju bättre RPn blir ju bättre blir svärdet. Inte det vanliga "+1 vapnet" som man sedan slänger eftersom man får tag på ett "+2 vapen".
Kommentera gärna!


jonix.e@sweden.com
UIN: 104897134
 

König

Hero
Joined
28 May 2001
Messages
910
Location
Stockholm
Intressant Idé!

Men räcker det inte att RPN:A blir mäktigare, då blir ju även deras vapen idirekt också mäktigare eftersom de svingas av dugligare händer. Men som sagt, idén är kul!
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Antingen eller..

Jag skulle nog antagligen låte dem göra nåt RICKTIGT stort hjältedåd för att låta dem få de ELLER så om de t. ex är ute i nån sedan länge utdöd stat eller liknande och snokar omkring + att de slår ett VÄLLDIGT bra turslag.

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanis !</font color=red>
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Minns ni hur först Gollum och sedan Bilbo fik tag på Ringen? Och hur de inte riktigt förstod Ringens egenskaper till en början. Och hur det blev upptakten till ett av tidernas största fantasyäventyr?

Låt dom hitta nåt lite ringrostigt svärd under en dussinhändelse, och låt det bli upptakten till en sjuhelvetes kampanj.
 

Scanmaster_K

Veteran
Joined
26 Nov 2000
Messages
88
Location
Visby, Sverige
Du kan ju alltid göra ett litet äventyr över det. Om vapnet är viktigt för gruppen för att kunna ta kål på ett monster eller liknande så kan du i äventyret få dem att söka efter det.

För varje person som tillber mig ökar min styrka.
 

Tegrevan

Veteran
Joined
26 Sep 2000
Messages
134
Location
Norrland
Den enda gång jag "tillåtit" övermäktigare föremål i min roll som SL var när RP:na gick låna ett specifikt vapen för att kunna döda ett specifikt monster. Vad är det för speciellt och bättre med ett magiskt föremål om de finns i lika stor mängd som det finns flugor kring skit?
Fram för färre magiska föremål till folket!

//Tegrevan
 

SoC

Veteran
Joined
30 Apr 2001
Messages
158
Location
stockholm swe
Re: svar!

jag gillar svärdet du skrev om men jag tänker nog inte använda det men det var trevligt att läsa.

SoC


If there`s shuch thing as to much power i havent discoverd it yet.
Dark Ritual.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,522
Location
Helsingborg
Jag brukar ge mina spelare föremål som de inte vet är magiska. /images/icons/smile.gif

Annars ger jag spec. grejer till de som skrivit bakgrundshistoria efter några speltillfällen el. gjort nåt annat krävande. Annars ger jag EP och/eller pengar som belöning för de som anstränger sig medan de gör gubben.

/[color:green]Han</font color=green> som inte gör det <EM>för</EM> ofta, men beror det på han som SL el. på spelarna
 

Chrono_UBBT

Veteran
Joined
13 Feb 2001
Messages
114
Location
Mars (tänker flytta till Pluto)
bra fråga

Är spelarna i stort behov av ett mithril svärd om dom t.ex
ska spö något för att komma vidare så kanske man kan hitta det på en marknad, men annars tycker jag att man ska få det när man gjort något hjältemodigt.

"It´s to bad she won´t live,
but then again who does"/Blade Runner
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,982
Location
Linköping
Alla vet att RP:na får sina magiska vapen i belöning, efter ett lyckat äventyr, från den gamla mannen som de möter på det rökiga värdshuset i början på äventyret./images/icons/smile.gif

Alla gamla gubbar som ger RP:na uppdrag har minst tre mithrilsvärd i garderoben!

//[color:red]Feuflux
"Kärleken är som ozonlagret, man saknar den inte förrän den är borta"</font color=red>
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
Jag försöker i 1:a hand hålla nere mängden magiska föremål eller andra mäktiga saker som t.ex. vapen av mithril. Jag har även den regeln att mäktiga föremål ägs av mäktiga varelser och för att RP skall få det mäktiga föremålet så behöver de vara mäktiga själv. Sedan finns det ju alltid undantag som bekräftar regeln men de är just undantag.

Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Hehe, det blir ofta sådär. Jag försöker själv komma ifrån det här med att rollpersonerna får ett uppdrag och belöning när det är slut.

Annars har Svavelvinter en bra variant. Rollpersonerna har redan fått sina motiv sedan innan, då slipper man en massa framkrystade anledningar för rollpersonerna att göra si eller så.

Ang. ditt citat: Man kan väl inte sakna något överhuvudtaget föränn det är borta?
 
Top