Nekromanti Fråga

luthor huss

Veteran
Joined
17 Feb 2001
Messages
30
Location
Stockholm
Hej!

I min spelgrupp har vi en dvärg thul (Dod6). Denne dvärg har tränat mycket och blivit mycket skicklig innom Hantverk
Run smide. Kan han med denna färdighet då smida runvapen?
Vilka runor kan han i så fall smida? De han kan eller alla som finns???
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,558
Location
Helsingborg
Nu SLer jag inte DoD6 så jag kan inte hur runorna funkar men om man kan jmf det m att skriva ett magiskt pergament så skulle jag nog säga att han bara kan smida sina egna runor. Om han däremot kan studera (i en text el. på nåt sätt själv runan) hur runan fungerar så kan han även smide en ny.

/[color:448800]Han</font color=448800> som döpa en dvärg till Rune om han körde DoD6
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
Lite svar om runsmide och runkonst.

"I min spelgrupp har vi en dvärg thul (Dod6). Denne dvärg har tränat mycket och blivit mycket skicklig innom Hantverk
Run smide. Kan han med denna färdighet då smida runvapen?"


Tja det beror på vad du tänkt hantverket runsmide går ut på. Personligen så skulle jag inte säga att det är med runsmide man gör runvapen utan vill man göra runvapen så lär man sig Hantverket runkonst. "Men vaddå då" runsmide, runkonst sak samma säger du, nej säger jag. Runsmide är det hantverk du behöver kunna för att smida de brännjärn med vilka man bränner in runor på kroppen. Runkonst är det som krävs för att kunna rista/gravera in runor i metall. Detta är dock lite "finlir" och upp till dig som SL eller din SL att bestämma vad som gäller.

"Vilka runor kan han i så fall smida?"

Vad gäller runsmide i form av att göra brännjärn så skulle jag säga att han kan göra brännjärn för alla runor(alla han lärt sig till utseende, högre FV = fler runor), Det är ju först när de bränns in på kroppen som den som brännmärks får slå om de börjar fungera, dvs om han får insikt i runan, och denna insikt kan endast få genom aktiva studier av runan innan brännmärkningan.

Vad gäller runor på vapen, runkonst, så skulle jag göra som så att, vill konstnärren själv aktivera runan så måste han själv kunna den för att runans kraft skall föras över till vapnet. Dock borde han kunna rista/gravera in runor som han inte kan då det ingår i hantverkat att veta hur runorna ser ut, det han inte kan är att aktivera dem utan det får någon Thul som kan runan göra. Ett högt FV i runhantverk innebär att han kan många och ovanliga runor, ett lågt FV är lika med kunskap om få coh vanliga runor.

Att aktivera runor är heller inget som görs automatiskt oavsett om man runkonstnären själv kan runan eller om det är en annan som aktiverar den. Här kan man använda samma regler som när Thulerna att lära sig en ny runa dvs runkonstnären måste slå under sin SPI för att aktivera runan i vapnet.
 
Top