Nekromanti Fråga till er alla

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,606
Re: Radavstånd

Då det handlar om 1500 sidor i word så kommer jag iten att göra spalter. jag latjade med det i början men insåg att jag iså fall skulle jobbat i indesign eller likande vilket jag itne har (iofs page maker men nej).
Vadå? Spalter i Word är väl spännande? :gremgrin:
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Radavstånd

"Då det handlar om 1500 sidor i word så kommer jag iten att göra spalter. jag latjade med det i början men insåg att jag iså fall skulle jobbat i indesign eller likande vilket jag itne har (iofs page maker men nej)."

Jag arbetar huvudsakligen med råtexten i Word, för att sedan importera det i InDesign och sätta texten där. Det gör att när jag koncentrerar mig på texten så koncentrerar jag mig på texten. Formen kommer sen.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,606
Re: Radavstånd

Jag arbetar huvudsakligen med råtexten i Word, för att sedan importera det i InDesign och sätta texten där. Det gör att när jag koncentrerar mig på texten så koncentrerar jag mig på texten. Formen kommer sen.
Så skulle jag också vilja jobba, men jag skulle vilja ersätta Word med en ren ordbehandlare som är mer baserad på struktur än på design. Har inte hittat någon, började skriva en egen men tappade orken (för tillfället) på grund av en bug i .Net.
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Re: Radavstånd

Du gör helt klart de 9 som skall köpa ditt rollspel (då den tionde väl är du?) en rejäl tjänst om du spaltuppdelar. Spalter är mycket mer lättläst än hela rader, förstås.

/RD
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,507
Location
Stockholm
Öh, oj. Jo, det missade jag

1500 sidor, aha... men det låter ändå dyrt... kanske... ska kolla.

M.
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,439
Först och främst...

Observera att spelet är HELT oillustrerat.

Det borde göra att Troberg nappar direkt... :gremgrin:

Skämt å sido, som de flesta redan påpekat så borde du (eller någon annan frivillig) spalta upp det och som Troberg sa så kan du säkert få ner det till halva antalet sidor genom att ändra storlek och radavstånd.

I övrigt, jag tycker det är helt underbart att du ska trycka upp det. Det är alltid roligt med nya friska fläktar i rollspelsvärlden. Hoppas det går bra och att du fortsätter producera och trycka spel. Tyvärr är jag en sådan där plutt utan normala/några som helst inkomster så jag kan inte inhandla det men hade jag haft möjlighet så hade jag gjort det nästa oavsett pris.

Lycka till!
 

Vädur

Veteran
Joined
27 Jun 2001
Messages
79
Location
Göteborg
Använd följande freeware http://www.pdf995.com för att skapa PDf utskrifter från Word. Bara installera programmet och sedan väljer du bara PDF writer istället för den vanliga skrivaren när du skriver ut. Istort kan de program som erbjuds på sidan göra det mesta som Adobes program kan.

Avseende spalter i word är det ju enkelt. Bara gå in på format/spalter och välj antal samt marginaler samt att det skall gälla i hela dokumentet.

Håller med om nedan skribenter att du bör byta till 10 punkter teckenstorlek samt spalter.
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Era åsikter...

... är alltså spaltat med 10 punkters och 13 punkters fast (ca?). jag tvivlar ändå på att jag spaltar det i Word. Det skrämer skiten ur mig med tanke på tabeller etc. vad tror ni?

Tabellerna är ju gjorda med ett mindre typsnitt och jag gillade skillnaden men det är ju ett föga intressant argument om man kan minska antalet sidor.

10 punkter, 1 spalt med ca 13 pt avstånd. Kan ni leva med det? Stjärnkartorna får nog tankas ner från webben i A4 format (eller A3 om nån kan skeiva ut så). Tabellsamlingen också möjligen. Eller så skriver jag ut den själv och lägger med i böckerna.

Tabellsamlingen innehåller alla tabeller man kan behöva under spelets gång så man slipper bläddra i reglerna. Nödvändigt eller ej? (Innehåller också skadetabeller som iten rymdes i reglerna så de måste tillkomma).

Vidrae borde kanske omvärld och regler delas upp i 2 böcker med tabke på slitning på en limbindning. jag tror iofs itne att det kosta r så mycket mer.

Till sis5t glädjer det mig att så många visar intresse och att en del till och med är beredda att betala för spelet (!). Gillar ni det är kan ni bli medskribenter (och tänk att få SPELA starchallenge själv - jg har ju bara varit SL). Jag har funderat på att lägga upp en sida för starchallenge med forum, info, inskickat matereal. kanske trycker jag allt igen om det blir mycket i Starchallenge - The worlds beyond. men det ligger låååångt fram i tiden. Jag MÅSTE ju korrläsa det först. Men ni sporrar mig ju verkligen. och självklart kommer det finnas regelfel. men vi löser det online. Eller? :gremwink:

/Niklas
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Era åsikter...

"... är alltså spaltat med 10 punkters och 13 punkters fast (ca?). jag tvivlar ändå på att jag spaltar det i Word. Det skrämer skiten ur mig med tanke på tabeller etc. vad tror ni?"

Dito. Därför skulle jag inte ens fundera på att formge spelet i Word. Importera filerna i InDesign, PageMaker, FrameMaker eller Quark XPress, och formge hela faderullan där istället.

"10 punkter, 1 spalt med ca 13 pt avstånd. Kan ni leva med det?"

Näpp. Det är för långa rader för att bli läsbart. Beroende på vem man frågar så brukar man få höra saker som 40 tecken långa rader, 50 tecken långa rader, ett och ett halv alfabete långa rader eller något i den stilen, men en spalt i 10 p1 - speciellt med ett så smalt typsnitt som Times - gör bara ont i ögonen.
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Indesign och word... Hjälp???

Hmm

Hajar itne hur jag ska få in det i Indesign, jag har det inte. Är det enkelt att få in tabeller, grafik och text i indesign för jag kan inte sitta i månader och få över det annars. Kanske om nån som är bra på det kan hjälpa mig.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Era åsikter...

"10 punkter, 1 spalt med ca 13 pt avstånd."

Hur många sidor blir det då? Har du provat? För grejen är att en bok med många sidor är rätt jobbig att läsa i. Bara genom att minska sidantalet så kan du göra den mer läsvänlig.

Om jag vore du så skulle jag inte spalta. Inte i Word iaf. Antingen ber du någon att göra det i InDesign (men alltså, det är inget fel på Pagemaker, gör det där om du vill) eller så struntar du i det. Jag tror nämligen att din bok kommer bli så fet ändå att du kan få problem med bindningen på tryckeriet. Om du har för liten innermarginal så kommer man att behöva bända upp boken för att kunna läsa i den, och då kan sidorna ramla ur. Då är det bättre att bara ha en spalt men att ha en bred innermarginal istället. På så vis hoppar texten ur ur sidmitten och då blir det mycket behagligare att bläddra i boken.

En text som är 10 på tretton är rätt lyxig. Du kan faktiskt gå ner på 10 på tolv utan att det gör något. Jag skulle personligen vara så rädd för det överfetiga sidantalet att jag skulle överväga att gå ner på 9 på tolv till och med. Det är absolut inget fel med det.

"Vidrae borde kanske omvärld och regler delas upp i 2 böcker med tabke på slitning på en limbindning. jag tror iofs itne att det kosta r så mycket mer."

Nja, lite mer kommer det allt att bli. Men jag tror att det kan vara värt det. Det beror på hur stort det blir.

/Riz.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Indesign och word... Hjälp???

"Är det enkelt att få in tabeller, grafik och text i indesign för jag kan inte sitta i månader och få över det annars."

Text och grafik är dödsenkelt att få in i InDesign. Tabellerna kan det vara värre med. Är de gjorda i Excel? Hur ser de ut?

"Kanske om nån som är bra på det kan hjälpa mig."

Jag skulle kunnat göra det, men jag tror jag har för liten arbetsmoral för dig. Lägg upp några sidor här på forumet så kan jag testa hur det kan bli i InDesign.

/Riz
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,606
Allmänt tips om tabeller och spalter i Word

Om ni vill ha tabeller i ett Word-dokument med spalter, rita en textruta (finns under rita) och lägg tabellen i den. Då kan den flyttas fritt och man kan sätta texten till att automatiskt flyta runt den. Detsamma gäller bilder, stämningstextblurbar och annat som man kan vilja flytta eller skjuta in i texten.

Använd inte Excel för tabeller. Words tabellverktyg är mycket bättre så länge man inte vill räkna med innehållet.

Installerar man dessutom Office Binder när man installerar Office så kan man bryta upp dokumentet i behändiga bitar (tex kapitel) med gemensam numrering. Minskar risken för underligheter om man korrigerar.

Gör man så här så går det faktiskt rätt OK att fixa layout i Word, även om riktiga verktyg naturligtvis är bättre.
 

Zaphod_UBBT

Swordsman
Joined
25 Mar 2002
Messages
531
Samma här. [ANT]

"Jag skulle kunnat göra det, men jag tror jag har för liten arbetsmoral för dig. Lägg upp några sidor här på forumet så kan jag testa hur det kan bli i InDesign."

Jag säger precis samma sak. Jag skulle kunnat göra det, men jag har tyvärr inte möjlighet att sitta och layouta 1500 sidor utan betalning och egentligt intresse.
Jag kan dock också testa litegrann hur det kan bli i InDesign, om du vill.

Rasmus
 

avatarex

Helmgast
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,219
Location
Göteborg
Ettåtthalvt

Om du kan gå runt på det så är 1½ radasvstånd det absolut bästa. Men eftersom kostnaderna blir såpass stora är det dags att tänka över det som sagt.

Vad prioriteras, plånboken eller ögat? (Kan tilläggas att det inte passar alla ögon.)

// avatarex, gillar 1½ radavstånd
 

Lindenius

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2003
Messages
1,896
Location
Umeå
Lite om sättning av text + moms

Ber i förväg om ursäkt för om jag svarar likadant som någon annan. Har helt enkelt inte orkat läsa igeom alla trådar.

Hajar inne hur jag ska få in det i Indesign, jag har det inte. Är det enkelt att få in tabeller, grafik och text i indesign för jag kan inte sitta i månader och få över det annars. Kanske om nån som är bra på det kan hjälpa mig.

Angående om det är enkelt att få in tabeller, grafik och text i indesign: Ja, det är enkelt om man behärskar programmet.
Nej: det går inte snabbt såtillvida du inte kan tänka dig ett hafsigt resultat. Om du kan tänka dig ett hafsigt resultat är det lika bra att låta det vara kvar som word-dokument. Ett annat snabbt/enkelt sätt att konvertera till pdf är att skicka över filen till en mac med OS X, för OS X kan göra pdf:er av i prinicip alla filer som går att skriva ut.

Ett väl genomarbetat layoutarbete av den kalibern du letar efter tar mellan två veckor och en månad i effektiv arbetstid - i shit you not.

10 punkter en spalt...?
Jag sätter hundra spänn på att ingen orkar läsa igenom det du skrivit! Varför? Textraderna blir för breda (innehåller för många tecken) för att ögat lätt skall klara av att följa raden. Ögat kommer därför att oavsiktligt hoppa mellan olika rader eller starta på fel rad när den ska börja på en ny. En optimal rad innehåller mellan 45 och 65 tecken.
Om din text har många nya stycken per sida sparar du dessutom plats genom att göra fler spalter (låter knäppt kanske, men så är det och jag orkar inte förklara varför just nu).

Nu har redan folk erbjudit sig att hjälpa till, så då är det väl ingen idé att jag gör det? Nej, allvarligt, jag vet inte heller om jag har tid med 1500 sidor (vilket för övrigt är oerhört imponerande!!!).

Men om du verkligen vill att folk skall läsa ditt verk (vilket du/det förtjänar) har jag dessutom några övriga tips.

- Oavsett om du gör det som pdf eller trycker det. Tryck/gör inte en produkt/dokument som innehåller alla 1500 sidor. Det blir en telefonkatalog!
- Ingen orkar läsa en telefonkatalog eftersom den är ohanterlig. Det blir svårt att hitta i den (försök leta rätt på något du söker i en 1500 sidor pdf-fil...). Den blir tung att ligga och läsa i sängen.
- Dela därför in ditt verk i mindre produkter om kanske 100-300 sidor. Där varje produkt har sin logiska nisch i ditt spel. (Grundregler, utökade regler, länder, spelarbok, spelledarbok - whatever)
- Ta dig tid att utforma varje bok för sig och lägg upp dem på hemsidan med någon månads mellanrum. Alt tryck 20 ex av varje bok, sälj den och för de pengar du får trycker du nästa etc.

//Erik - din skäggvåffla i etern
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Ettåtthalvt

"Om du kan gå runt på det så är 1½ radasvstånd det absolut bästa."

Huöh? Det här är typ vad jag har fått lära mig:

För att räkna ut hur mycket extra radavstånd man bör lägga till så delar man helt enkelt satsbredden (i pica) med teckenstorleken (i punkter). Runda sedan av resultatet till närmaste halva punkt. För en 11 punkters text med en satsbredd på 24 pica bör man alltså lägga till 2 punkters extra radavstånd (24 / 11 = 2,18, vilket avrundas till 2) vilket ger en optimal sättning på 11/13. Om satsbredden ökar till 30 pica blir resultatet 2,5, vilket ger en optimal sättning på 11/13,5. Den här formeln är naturligtvis inte på något bindande men den fungerar bra som vägledning.
Alltså att radavståndet bör anpassas till både satsbredden och teckenstorleken.

Datorer tycker gärna att teckenstorleken x 1,2 är ett bra radavstånd, men det funkar bara i vissa fall säger jag. Man måste ta hänsyn till satsbredden också. Vida satsbredder kräva högre radavstånd!

(1 pica = 12 punkter)

/Rising
tycker att 1,5 låter mycket.
 

Lindenius

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2003
Messages
1,896
Location
Umeå
Re: Ettåtthalvt

Alltså att radavståndet bör anpassas till både satsbredden och teckenstorleken.
Datorer tycker gärna att teckenstorleken x 1,2 är ett bra radavstånd, men det funkar bara i vissa fall säger jag. Man måste ta hänsyn till satsbredden också. Vida satsbredder kräva högre radavstånd!


Japp. Och vissa teckensnitt kräver olika radavstånd beroende på hur höga staplar bokstäverna har. D v s det är inte bara en matematisk beräkning utan måste i princip alltid vara en optisk bedömning också.

Mitt tipps är att man utgår från Risings förslag och sedan testar utskrifter med ökningar och minskningar av radavståndet i steg om 0,5 punkter. Med andra ord - skriver ut testsidor för varje 0,5 grad.

//Erik - tycker sånt här är kul
 
Top