Nekromanti Fråga, skador på rustning

G

Guest

Guest
Ja grabbar, dags för långhelg så det är bara att ta fram pungen. Ööh, du kan dra upp gylfen Troberg, jag menade tärningspungen förstås...

Mina spelare ska precis storma borgen i äventyret "The Crucible of Freya" (Necromancer Games) där ett Orchband under ledning av den ondskefulle prästen Tavik håller hus.

I ett av tornen finns en samling "Green Slime". Orcherna har lyckats tappa upp detta Green Slime på små keramiska krukor som dem kastar som projektiler på fiender. Green Slime ger bl.a. 2d6 i skada på metall per runda, och jag tänkte applicera detta på PC´s rustningar då dessa träffas.

Efter att ha kollat i PH undrar jag dock, hur många Hit Points har de olika metallrustningarna? PH beskriver "Iron or Steel" som 30 HP´s per tum (inch of thickness). Borde en normalrustning således ha ca 15 HP?

Tacksam för svar!
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,608
Green Slime ger bl.a. 2d6 i skada på metall per runda, och jag tänkte applicera detta på PC´s rustningar då dessa träffas.
Efter att ha kollat i PH undrar jag dock, hur många Hit Points har de olika metallrustningarna? PH beskriver "Iron or Steel" som 30 HP´s per tum (inch of thickness). Borde en normalrustning således ha ca 15 HP?
Låter väldigt lite HP, alternativt väldigt mycket skada. En tum är 25.4 mm, jag tror inte att någon går klädd i en järnkamin, vilket 12.7 mm ungefär motsvarar. Bilplåt är idag 0.6-0.8 mm (förr var den ofta 1-1.2 mm...), bara som en jämförelse. Pratar du om en tum så är det nästan som den plåt man kan förvänta sig på ett lastfartyg (cirka 50 mm eller så). En rustning, beroende på tid, typ, plats och rustningsdel handlar kanske om 1-3 mm.

Jag skulle utan att blinka lagt på några nollor på HP på tumstjock plåt. Hur mycket rustningarna tål är mer en fråga om hur länge du som spelledare vill att rustningarna ska hålla.

Ööh, du kan dra upp gylfen Troberg, jag menade tärningspungen förstås...
Dessutom, om någon gör det misstaget så gäller följande: stoppa först tillbaka den, sedan dra upp gylfen...
 

Lich

Veteran
Joined
29 Sep 2004
Messages
16
Location
Katrineholm
Jag tycker det verkar fullt rimligt att rustningen har 10hp med tanke på att ett normalt longsword har 5hp.Det blir kanske lite mer rimligt att anta att rustningen kan vara en tredjedels tum?

Sedan är det ju elakt att Green Slime struntar i Hardness....(DMG sid77 i 3.5)
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,608
Det blir kanske lite mer rimligt att anta att rustningen kan vara en tredjedels tum?
Gå ut och leta reda på en plåtbit som är en tredjedels tum (dvs cirka 8,5 mm). Känn hur tung den är. Tänk dig en helk rustning i det materialet. Det enda en person i en sådan rustning kan göra är att, mycket långsamt, falla omkull. Jag har inte siffror så att jag kan räkna på det här, men jag skulle gissa att du skulle få en vikt på väl över ett kilo per kvadratdecimeter plåt i den tjockleken, och det går åt många kvadratdecimetrar för att bepansra en riddare.

Det enda rimliga är att skippa hela konceptet 1"=30HP och tänka om det från början. Säg att det är ungefär lika aggressivt som alienblodet i Alien. Då har man kanske något i stil med 20-30 HP per millimeter plåt. Då börjar det likna något som åtminstone kan låtsas vara trovärdigt.

Jag tycker det verkar fullt rimligt att rustningen har 10hp med tanke på att ett normalt longsword har 5hp.
Betänk också att rustningen och svärdet har olika funktioner. Man mäter inte hur mycket skada de tar innan de är borta, man mäter hur mycket som krävs för att de ska bli obrukbara. Ett svärd utsätts regelbundet för stora krafter som tenderar att fokuseras i samma delar av svärdet hela tiden, det är också beroende av en skarp egg. Det behövs inte så mycket för att äventyra den funktionen. Rustningen däremot behöver i stort sett bara sitta kvar, det är inte förrän det börjar bli riktigt stora hål i den eller att bitar faller av som den börjar fungera dåligt. En rustning borde alltså kunna ta mer stryk i förhållande till materialmängden.

Det är ungefär som att jämföra hur mycket som behövs för att förstöra en ätpinne som är 5mm tjock och en 5 mm plywoodskiva som är spikad som som skydd på en vägg. Det är liksom inte samma fem millimetrar...
 

Lich

Veteran
Joined
29 Sep 2004
Messages
16
Location
Katrineholm
Där fick jag för att svara enkelt.
Med rimligt menar jag att det funkar och åtminstone löser det hela utan en vetenskaplig diskussion med spelarna runt bordet. Är det så viktigt egentligen?
Vill spelledaren förstöra rustningen så gör han väl det oavsett hur mycket han lindar in det i förklaringar.

Nej, nu skall jag gå och slipa om mitt longsword som hamnat på noll hp för det är ju bara "ruined" (PH s165) och alltså inte av eller nå´t som man skulle kunna tro...
OBS sista stycket var menat som ett skämt och visar bara var pseudovetenskap leder.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,608
Där fick jag för att svara enkelt.
Med rimligt menar jag att det funkar och åtminstone löser det hela utan en vetenskaplig diskussion med spelarna runt bordet. Är det så viktigt egentligen?
Vill spelledaren förstöra rustningen så gör han väl det oavsett hur mycket han lindar in det i förklaringar.
Det jag menade var att om man utgår från premissen att 25mm stål har 30 HP så får det så absurda följder att det enda vettiga att göra är att dumpa den enda grundförutsättningen och ersätta den (enbart) med något vettigt. När man väl etablerat det så följer resten automatiskt.

Nu när jag funderar på det så skulle det om man låter 25mm stål=30 HP definiera skada innebära att en genomsnittlig hjälte, säg level 4-5 stå pall för en salva med en 20 mm kanon av sådan modell som satt på flygplanen i WW2. Det är ju uppenbart konstigt, eftersom det motsäger hur resten av systemet funkar. Med andra ord har man två distinkt olika definitioner av samma sak, vilket är ett tecken på att något är trasigt.
 
G

Guest

Guest
Det var ett bra exempel.

Jämförelsen med blodet i Alien känns korrekt. "Green Slime" är kraftfullt, och ditt förslag om att sätta 30 HP på rustningen känns rimlig med tanke på Green Slime´s 2d6 i skada mot metall.

Annars tycker jag reglerna kring olika material och hur mycket dem tål i skada lämnar mycket övrigt att önska från D&D.
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Metallrustningar har armor bonus X 5 hp (3.5PHB:166), alltså 10hp för en leather armor, 40hp för en full plate. Mot normala attacker gäller ju deras hardness också, vilket ökar deras tålighet avsevärt, men just green slime ignorerar ju hardness mot metall. Däremot inte mot läder. (Åter en anledning att gå läder :gremsmirk: )
 
G

Guest

Guest
Tack för ett eminent svar!

Jag ska införa dessa regler i vår kampanj! En snubbe fick 13 i skada i ett enda slag igår, vilket rimligen ger 3 i skada på hans rustning.

Tack!
 
Top