Nekromanti Fråga/Poll: Sword & Sorcery - Strid

Pansarsvinet

Veteran
Joined
26 Mar 2014
Messages
65
Gömmer sig säkert någon liknande fråga på forumet, om så ber jag om ursäkt…
Strid och sånt. Jag håller det enkelt:

Vad föredrar ni som spelare á klassiskt Sword & Sorcery?

A) Anfallsslag följt av Försvarsslag.
Spelaren känner att han har sista ordet och har chansen till att försvar sig om motståndarens anfall lyckas.

B) Anfallsslag mot Anfallsslag.
Bäst vinner! Utfallet blir direkt. Spelaren får en chans att prestera, huvud mot huvud, och ha känslan att sätta sig i direkt motstånd i hopp om att få övertag.

C) Endast ett anfallsslag som jämförs med modifierad försvarsfaktor.
Spelaren kan inte göra något utan bara hoppas på att hans karaktärsförmågor och tidigare val av handling ger honom tillräckligt med fördelar för att motståndarens anfall ska misslyckas. Andra sidan sett när det är spelarens tur handlar det om ett tillfredsställande så bra slag som möjligt för att spetsa eller skada motståndaren.

/Oink
 

Zadrith

Hero
Joined
14 Feb 2002
Messages
1,230
Location
Tranås
D) Spelaren slår alltid oavsett om han anfaller eller försvarar sig och alltid mot ett fast värde hos motståndaren.
Sparar väldigt mycket slag för spelledaren.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
C, för det är vad jag är uppvuxen med.

D är dock väldigt nice (och faktiskt väldigt enkelt) att använda.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,043
Location
Sthlm
jag är ett fan av D och C just nu, men det brukar ändras över tid.
 

Skarpskytten

Mellan två äventyr
Joined
18 May 2007
Messages
6,012
Location
Smålands golvbrunn
Jag har spelat för mycket KAP (inte SoS, jag vet, men jag svarar ändå), och där gäller B. Jag gillar det verkligen, men det betyder att alla anfaller simultant vilket gör att strukturen på stridsrundan blir lite stopig och odynamisk. Jag är ganska kluven till det.
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
C om man kan välja att påverka "försvarsvärdet" t.ex. genom att vara defensiv, annars A. Aldrig B.

Jag vill kunna vara en kontrafighter. Samt att jag vill kunna ha fighter där den ena inte vill skada den andre, och väljer att bara försvara sig medan den andre slår sig trött.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,574
C ligger i topp just nu. B gillas också. A känns tröttsamt. D har jag inte testat.
 

Pansarsvinet

Veteran
Joined
26 Mar 2014
Messages
65
Bugar och tackar för svaren. Mycket intressant. Jobbar med grunden på ett system och tittar lite på vad spelare tycker om. Är det någon fler som passerar så bara droppa in en line om du tycker A, B, C eller D passar dig även om tråden är lite gammal. Jag håller ett öga på den.

/oink
 
Top