Nekromanti Fråga om utmattning

Gastono

Hero
Joined
14 Oct 2003
Messages
1,532
Location
Göteborg
På sidan 74 i spelledarens guide står det att man återhämtar 1 (strids)utmattningspoäng varje runda MEN på sid 45 i samma bok så står det att om man vilar UNDER en strid så återhämtar man HÄLFTEN av ens utmattning varje runda...

Detta kan förstås bero på att den sistnämnda regeln står i grundstrids systemet och det gör inte den första men är det så stor skillnad på att återhämta sig under strid än efter en strid?
 

Hjalle

Swashbuckler
Joined
29 May 2004
Messages
1,867
Location
Stockholm
Jupp, de har missat att ändra... Det som gäller är det nya, det vill säga att man återhämtar hälften av ens UK varje stridsrunda som man inte agerar i skyttefasen, inte förflyttar sig mer en två meter under förflyttningsfasen och inte agerar i närstridsfasen.
Sedan undrar jag om den maximala utmattningen att återhämta varje runda är fem - det kan juh vara en ide att låta dvärgar med en UK på uppemot 12 återhämta 6 poäng varje runda, eftersom de inte i regeltermer har någon bättre kondition en andra med en UK på 10. Öhm. Hoppas ni förstår. Öhm.

-Hjalle, jårpar.
 
Joined
7 Dec 2001
Messages
1,052
Location
Stockholm
Ang. maxtak på UK/skadekolumner

Sedan undrar jag om den maximala utmattningen att återhämta varje runda är fem - det kan juh vara en ide att låta dvärgar med en UK på uppemot 12 återhämta 6 poäng varje runda, eftersom de inte i regeltermer har någon bättre kondition en andra med en UK på 10.
Personligen kör jag med att varken skadekolumner eller UK har något maxtak på 10. Detta då jag inte ser någon vettig orsak till att sätta någon övre gräns till hur mycket skada eller utmattning någon klarar av (precis som STY, TÅL osv. inte heller har någon övre maxgräns). Drakar och andra fetestora varelser kan alltså exempelvis ha mer än 10 skadekolumner (istället för att ha -ObXT6 på smärtökningen).

Sebastian - som kom på att reglerna för drakväktarnas blödningstaktsminskningshastighet (det där blev ett långt ord!) måste uppdateras i och med revideringarna i Eon 3
 
Top