Nekromanti Fråga om Sutton Creek (lätt spoilervarning)

Joker

Veteran
Joined
30 Dec 2002
Messages
79
Location
Malmö
Jag är en SL som är lite ny till Western och har stött på en fråga angående skyttetävlingen i detta Western-äventyr...
Min tanke var att det är ett introduktionsäventyr, så det ställer inte för stora krav på RPna... Så ser man av 50 i första omgången så går 30 vidare, så första kvalet borde inte vara så svårt... Man skall dra och skjuta (utan att sikta) på en burk, på 20 meters avstånd. Jag gjorde en test-RP som var duktig skytt och han hamnade på FN 35, vilket är i princip bland det högsta man rimligt kan hamna på som ny RP. Att skjuta burken kräver nästan mitt i prick, så jag utgick från att man skulle hamna på 40. Problemet är att de flesta revolvrar hamnar på -20 på det avståndet. Är det då tänkt att man, med FN 35, behöver slå 25 på t20n för att klara det? Och 30 av 50 går vidare?

Vad är det jag har missförstått? Visst, det kommer en +5 bonus för att burken är stillastående och man kan ha tur och inte behöva nå upp i hela 40, men det är ganska svårt ändå... Med tanke på vilka värden SLPna har så har ju en stackars RP noll chans att vinna tävlingen (vilket jag kan leva med)...

Tacksam för svar!
/Joker
 
Joined
17 May 2000
Messages
1,364
Location
Stockholm
När vi skrev första Western och äventyret Sutton Creek utspelades sig alla äventyr under tidsperioden 1870 till 1873. Eftersom Sutton Creek var först ut är det tänkt att utspela sig 1870. Dvs innan Peacemakern och många av de "nyare" vapnen kom ut. Tanken var att rollpersonerna inte skulle få några minus för avstånd eftersom de flesta av de tidigare revolvrarna har avstånd 20m.

Om man använder äventyret efter att Peacemakern kommit ut rekommenderar jag att man ändrar avståndet till 15m så att man slipper avståndmodifieringar.

/Anders
 

Joker

Veteran
Joined
30 Dec 2002
Messages
79
Location
Malmö
Tack för svaret, det gör onekligen det hela lite klarare... Och svårigheten uppkommer istället i finalen, men det är väl mer där den hör hemma...
Sedan är jag lite bestörd över vilka värden folket har, men de är väl något rutinerade med den snabbheten och de vapenvärdena... Här blir det inga vinster för RPna inte...

För övrigt, tack till boysen inte bara för svaret, utan för vad som verkar vara ett riktigt schysst spel. Har lirat i 25 år, diverse system, men aldrig haft turen att prova Western förrän nu! Annorlunda och underhållande system!

/Joker
 
Top