Nekromanti fråga om singeläventyr/spelbok Trollkarlarnas Skärseld

Paco

Veteran
Joined
12 Oct 2016
Messages
114
Hej, när jag fyllde 8 fick jag nåt soloäventyr och ett par spelböcker i födelsedagspresent. Lusläste soloäventyret och spelade ena boken med min far, men den andra, som hette Trollkaralarnas Skärseld (´The Soulforger i original) av Terry Phillips hann vi bara inleda, sen försvann boken spårlöst och jag har tänkt på den sen dess. Den verkade skitbra/läskig vill jag minnas. Ser att den finns på lite second hand/auktions-sajter här och där, men tänkte bara höra om någon här på forumet har/har läst/spelat den och om denne någon skulle kunna tänka sig att berätta vad det var den handlade om, så jag kan få lite sinnesro?

Vore rart.
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,153
Å, den har jag spelat när jag var yngre.

Handlingen och omdöme i spoilers:

Du är en trollkarl som blivit kallad till att göra ett prov för en mäktig magiker. Tillsammans med din bror reser du dit, och handlingen börjar då du ska ta dig om genom skogen till där provet skall äga rum. Prövningarna utgörs av olika situationer som antingen utspelar sig magikerns borg (typ att du måste klara dig förbi en fängslad rese), men även situationer som du magiskt flyttas till (jag har för mig att man reser i tiden till när man var barn kanske?). I slutändan klarar man proven, men tvingas betala med sin livskraft för den magiska kraft man får (hjälten åldras och blir tärd, typ).

Det jag gillade med boken var det öppna magisystemet: det finns en tabell som tillåter dig att kasta alla möjliga besvärjelser vid varje tillfälle som boken tillåter, om du har rätt hjälpmedel (kol, kvicksilver, spindelväv....).

Det jag inte gillade var mängden av slumpstyrda insta-deaths (typ två tärningsrull som måste lyckas innan du ens får gå in i skogen). Och friheten i magisystemet bleknade lite då jag insåg att det var väldigt många besvärjelser som alltid var helt oanvändbara i alla situationer.
 

Paco

Veteran
Joined
12 Oct 2016
Messages
114
Tack som fan... undrar om jag inte dog en sån där insta-död och sen försvann boken typ, vill nämligen minnas att jag aldrig kom in i själva skogen.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,576
Det är väll Dragonlance boken om Raistlin och hans brorsa vad han nu heter? Så det finns både en fiction bok och en rocksång av Blind Guardian också :)
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,187
Location
Borås, Sverige
God45;n263831 said:
Det är väll Dragonlance boken om Raistlin och hans brorsa vad han nu heter? Så det finns både en fiction bok och en rocksång av Blind Guardian också :)

Stämmer.bra det. Hans bror hette Caramon.
Finns även en rysk opera/musikal om trilogin War of the twins.

/Ulfgeir
 
Top