Nekromanti Fråga om pappersformat

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,918
Location
The Culture
Hejsan, det känns rätt fånigt att bröva fråga det här, eftersom jag faktiskt har tillgång till Internet och borde kunna ta fram svaret själv utan problem. Nu har det misslyckats, så då återstår nästa källa: Tryckkunniga människor på rollspel.nu.

Frågan är: Vad heter den pappersstorlek som en vanlig serietidning trycks i (alltså ca 170*269 mm efter att den vikts)?

/tobias
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Mig veterligen använder inte de flesta serietidningar något "riktigt" format alls, utan skärs helt enkelt i den storlek man önskar sig. Då säger man som beställare vilket mått man vill ha - i millimeter - till ens tryckare. Sedan skär de sidorna till det format man önskar. Kalle Anka är ett undantag, som faktiskt använder standarden B5 (den är lite mindre långsmal än vanliga serietidningar).

Men det är hur jag har uppfattat saken, och jag har inte direkt tryckt några serietidningar.
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Vad heter den pappersstorlek som en vanlig serietidning trycks i

Ska man nitpicka så är väl korrekt svar:
"What do you mean, a Swedish or an American comic book?"
"Er... I don't know. AAARRGH!"

Ordinärt svenskt format har mig veterligt inget speciellt namn. När tidningen 'Svenska Serier' gjordes så sägs det att de inte ens utgick från pappersstorleken utan från storleken på den tryckta delen av sidan (som var 15x22.5 cm; nåt med enkelt skalbara proportioner), sen fick tryckeriet välja lämpliga marginaler utifrån vad som passade för dem.

Förmodligen kör Egmont inte på så lösa boliner, dock. Antagligen går de efter storleken på butikernas tidningsställ...

--
Åke
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,918
Location
The Culture
Jag har rätt ont om svenska serietidningar, men de jag har är mer eller mindre exakt lika stora som de amerikanska. Nu kan ju det förstås bero på att de innehåller amerikanska serier.

Det positiva i ditt och Risings svar är att det inte är min sök-fu som är kass. Men det är lite överraskande att ett format som används i så stor omfattning inte har ett namn.

/tobias
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Enligt susning.nu kan man tala om Katalogformat som då exempelvis kan vara 170 x 265 mm. Det är det närmsta min sök-fu kan komma ett formellt formatnamn som liknar det vi är vana att läsa.
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
de jag har är mer eller mindre exakt lika stora som de amerikanska. Nu kan ju det förstås bero på att de innehåller amerikanska serier.

Eller så har det standardiserats med åren - det fanns nog större variation förr (det skulle iaf inte förvåna mig om Egmont kör med 'one size fits all'; de är lite av seriebranschens McDonalds ibland).
Om man tittar på Bamse och Kalle Anka så kör de iaf fortfarande eget race, med en lite annan höjd än andra tidningar.

Du har fortfarande inte berättat varför du vill veta det här, förresten. :gremtongue:

--
Åke
 

ostro

Veteran
Joined
1 Apr 2004
Messages
165
Location
tullinge
Halvberliner

http://de.wikipedia.org/wiki/Comicformat

Jag tror att det är vad den här sidan handlar om men den är på tyska. Den räknar i alla fall upp ett antal olika format.

http://en.wikipedia.org/wiki/Paper_format

Lite om olika pappers standarder.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Tidningsformat

Jag gissar på att det är halvberliner formatet som du är ute efter kanske. Med tanke på att det ibland kallas för Kalle Anka formatet. det ska vara 170x250mm. Men å andra sidan har jag en Spider-man här som är 170x260mm. Fast vid närmare koll med en gammal Manga-mania tidning så har den 170x250. Det är nog med andra ord en beskärings grej skulle jag gissa

Sen är väl frågan om du ska ha limmat eller häftat. Ska du ha limmat skulle jag tippa på att det heter något annat.
 

ostro

Veteran
Joined
1 Apr 2004
Messages
165
Location
tullinge
Großband på tyska [NT]

först undrade jag varför alla pratade om NT = Norrköpings Tidningar
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,918
Location
The Culture
Du har fortfarande inte berättat varför du vill veta det här, förresten.
Det är ju inte någon speciellt välbevarad hemlighet. Jag tänkte att det skulle verka lite proffsigare att veta vad pappersformatet hette innan jag frågade något tryckeri vad det skulle kosta att trycka upp några exemplar av Supergänget.

Och jag ska komma ihåg att även du förhandsbokat ett...

/tobias
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,926
Location
Sandukar
Och jag ska komma ihåg att även du förhandsbokat ett...

Jag tar också ett, jag tror att flera i mina spelgrupper vill ha också så. ,-)
 
Top