Nekromanti Fråga om idels, bonds och flaws

Dr. Acula

Veteran
Joined
19 Mar 2002
Messages
176
Jag håller på och gör en bakgrund till min RP och undrar om jag har förstått ideals, bonds och flaws rätt.

Här är den kortfattade bakgrunden av min Fighter Fedwin med en Noble bakgrund:

Min familj var en liten adelsfamilj i utkanten av kungariket, nära gränsen till riket X. I en politisk deal offrade vår kung vår mark och gav till X, vilka i sin tur dödade min familj och tog över vår borg och en ny familj flyttade in där.
Jag överlevde då jag befann mig utomlands hos en vän till familjen. Jag har sen dess rest runt och överlevt som hyrsvärd men har alltid sökt mig längre och längre bort från mitt hemland av rädsla för att jag också ska dödas.
För att skydda mig själv har jag tagit ett falskt namn och försöker så bäst jag kan att dölja att jag är adlig. Jag har fortfarande kvar skölden jag fick av min far men jag har skrapat bort vår familjs märke från skölden och målat om den.

Enligt min bakgrund skulle det då bli rätt med:

Ideal: Beskydda de försvarslösa. Min far uppfostrade mig att försvara de svaga och detta lever med mig än.
Bond: Hämnd. Min dröm är att bli tillräckligt mäktig så att jag kan hämnas på de som dödade min familj.
Flaws: Rädd att bli avslöjad. Jag ljuger och försöker bete mig som om jag inte är uppvuxen i en adelsfamilj och jag är alltid rädd att bli avslöjad.

Skulle ett annat bond kunna vara min familjs borg? Att jag försöker glömma mitt hem men att jag ständigt påminns om det och trots att jag inte vill så vet jag att jag kommer att återvända en dag, även om min egentliga önskan inte är hämnd utan bara att få återse den?

Jag tolkar ideals som "ideal att leva efter", bonds som något som knyter an till mitt förflutna och flaws är mina brister.
Men jag tycker att vissa exempel på bonds mer kan tolkas som mål, t ex hämnd, avslöja en hemlighet, hitta min syster etc.
Skulle bonds kunna kallas goals istället?
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,111
Location
Göteborg
Regelboken (PHB 5e, alltså) har vad jag tycker är ganska tydliga avgränsningar för ideals, bonds och flaws (på s. 124).
Sedan skiter de nästan fullständigt i dessa gränser när de ger exempel i olika Backgrounds. Bonds är den absolut värsta syndaren, där finns massor av saker som inte är relationer till något alls.

Jag tycker dina exempel är bra, de följer de mer distinkta riktlinjerna.

Bonds tycker jag inte behöver begränsas till det förflutna, de kan mycket väl vara relationer till saker i nutiden. Det viktiga är att det är något externt, ett fenomen i världen utanför karaktären.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
En av de första sakerna vi experimenterade med i DnD5 var att skapa egna bakgrunder.
Om man läser igenom bakgrundskapitlet inser man att alla personality traits (oavsett bakgrund) är formulerade på samma sätt: det är normalt en mening långa och ger en bild av rollpersonens personlighet så man vet hur man ska rollspela.
Samma sak med ideals/bonds/flaws - de ska ge stöd för själva ROLL-spelandet, vilket är nytt för Dungeons & Dragons.
Det finns t.o.m. folk som säger att det är tack vare bakgrunderna som DnD nu för första gången på 40 år är ett riktigt ROLLspel.

En annan viktig sak är Inspiration.
Rollspelar man efter sin/sina personality/ideals/bonds/flaws så får man inspiration. Därför är det jätteviktigt att personality/ideals/bonds/flaws är formulerade på ett sätt så det är lätt att säga om man rollspelade dem eller ej.
Skapar man en egen bakgrund kan det lätt bli för smalt och specifikt att det aldrig kommer i spel, eller så brett och urvattnat att man kan säga att det alltid är i spel oavsett vad rollpersonen säger/gör.
De förslag som finns i PHB är lagom breda och det är därför man ska försöka välja liknande saker även om man skapar egna.

Alla spelare är inte rollspels-virtuoser och saker som ser bra ut på karaktärsbladet kommer inte alltid att fungera som det var tänkt när man väl börjar rollspela. Ja, det är ofta en kul utmaning att rollspela efter ett koncept, men ibland fungerar det inte. Då tycker jag att det är viktigt att man får ändra sin bakgrund till något som man faktiskt känner sig bekväm att rollspela.

Med det sagt tycker jag att det du föreslagit ser bra ut och borde fungera.
 
Top