Nekromanti Fråga om half hitpoints

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,782
Jag tänkte höra om det var någon som kört med halva HP på lägre nivåer? Att göra det på Paragon och uppåt fungerar ju utmärkt, men på lägre nivåer känns det mer problematiskt.

När man är i början av Heroic är det många varianter av damage reduction, temporary hitpoints, healing etc som är just 5, vilket får man anta blir 2 halverat. Det gör de förmågorna ännu sämre än de borde. Man blir redan såpass svag av halverade HP att det känns lite overkill med ytterligare försämring.

Är det så att det kanske, på Heroic, är bättre att dubbla skadan istället? Är det någon som har erfarenhet av det här på lägre nivåer?
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
Jarl said:
Jag tänkte höra om det var någon som kört med halva HP på lägre nivåer? Att göra det på Paragon och uppåt fungerar ju utmärkt, men på lägre nivåer känns det mer problematiskt.
Vi snackar om ett spel som i tidigare upplagor kunde ge vissa gubbar typ 3 hp.

Så jag kan inte se att problemen* är oöverstigliga...

*) faktum är att jag inte ser "dödlighet" som ett problem alls - snarare ser jag det som en lösning...

Jarl said:
När man är i början av Heroic är det många varianter av damage reduction, temporary hitpoints, healing etc som är just 5, vilket får man anta blir 2 halverat. Det gör de förmågorna ännu sämre än de borde. Man blir redan såpass svag av halverade HP att det känns lite overkill med ytterligare försämring.
Det finns inget som säger att bara för att du halverar hp (eller dubblar skadan) att du även måste gå in och pilla i övriga variabler.

Med det sagt - det finns ingenting som är svagt med damage reduction 5 (e dyl)! De allra flesta monster reduceras till ett skämt om alla deras attacker reduceras med 5. Om något (och nu diskuterar jag allmänt, oavsett hp-husregler) är sådana effekter (typ en Potion of Resistance) alldeles för bra (eller billiga, beroende på hur man ser det)...!

Jarl said:
Är det så att det kanske, på Heroic, är bättre att dubbla skadan istället? Är det någon som har erfarenhet av det här på lägre nivåer?
För mig känns det otänkbart med olika regler på olika levlar. Helt enkelt.
 

morkbollen_UBBT

Warrior
Joined
12 Mar 2005
Messages
263
Location
Stockholm
Vi har kört två korta äventyr på level 1 och 2 med halv hp och det fungerade helt ok. Vi tyckte dock inte 4e fungerade så bra som rollspel, så det blev en form av brädspel med rollspels touch, men det borde inte påverka svårigheten.

Vi spelar de otroligt korta äventyren från Dungeon Delve och är bara två spelare med två karaktärer var. Därför är spelarna en level högre än de borde. Själva äventyret består av tre encounters där den första är på samma level äventyret och de andra ökar med en level per encounter.

Till själva spelandet tycker jag det har fungerat bra. Att använda olika dailys eller rätt karaktärer har blivit livsviktigt för att kunna springa in i ett rum fyllt med fiender. De flesta encounters brukar gå ganska enkelt, men kanske en per äventyr är svår. Det har varit de som gjort det svårt att ta sig fram(vår grupp är främst närstrid) eller om fienden haft tur. T.ex. lyckas en liten drake träffa nästan hela gruppen med ett andningsvapen vilket slog ut halva gruppen. Det är sällan karaktärerna får slut på healing surges, men möjligheten att hela är ganska dålig på låga levlar. Efter ens två healing words är slut så har man inte allt för många möjligheter. Second wind är för kostsam i regel och få classer har fått egna healing möjligheter.
 

DarkMystic

Swordsman
Joined
15 Jan 2004
Messages
527
Location
Göteborg
Tycker att räcker att man spelar så dnd ska spelas... Funkar bra och så spelar man enligt visionen istället för för hopkok som kommer funka sämre för varje bok som kommer ut.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
morkbollen said:
Vi tyckte dock inte 4e fungerade så bra som rollspel, så det blev en form av brädspel med rollspels touch, men det borde inte påverka svårigheten.
Jag tror jag förstår vad du menar, men bara en kommentar:

Min erfarenhet är att utan ändringar tar strider otroligt mycket tid, vilket har den olyckliga effekten av att förstärka känslan av att det är ett taktiskt brädspel man sysslar med.

Med andra ord, en viktig anledning till att minska på hit points (och därigenom göra spelet farligare) är att enskilda strider ska kunna klaras av snabbare.

Eftersom D&D-äventyr till stor del låter storyn utvecklas genom stridigheter är detta jätteviktigt för att kunna uppleva mer story per spelad timme.

Men det har onekligen effekter. Många scener i officiella D&D äventyr utgår ju från att hjältarna modigt och tufft vandrar rätt in i diverse bakhåll; inte bryr sig om att skaffa sig fördelaktig terräng och så vidare.

Med halv hp kan man knappast ha dessa förväntningar. Som DM måste man förstå och planera för att äventyrarna är mer försiktiga eller iallafall förutseende.

(Gör nu ingen jättedeal av detta - i tidigare upplagor kunde ju vem som helst insta-dö när som helst, så det är inte direkt någon jätteskillnad jag pratar om)

morkbollen said:
möjligheten att hela är ganska dålig på låga levlar.
Men den blir snabbt bättre.

Jag tycker spelet erbjuder alltför billig helning.

(Ni har väl en Leader i er grupp?)

morkbollen said:
Second wind är för kostsam i regel och få classer har fått egna healing möjligheter.
Nu vet jag inte hur du menar här...

Second wind är ju en central företeelse i 4th edition!? Det är ju den som gör att 4E skiljer sig från tidigare upplagor såtillvida att alla kan hela sig; att det inte bara är Clericen som står för all helning?

Om ni inte brukar era second winds förklarar det förvisso varför ni upplever spelet som snålt med helning, men...

(Och återigen; ni spelar väl med minst en Leader?)
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
DarkMystic said:
Tycker att räcker att man spelar så dnd ska spelas... Funkar bra och så spelar man enligt visionen istället för för hopkok som kommer funka sämre för varje bok som kommer ut.
Detta argument har jag hört typ en miljon gånger.

Och det är lika tröttsamt varje gång - om man nu inte gillar spelet så som det är skrivet, hur hjälper ditt tips då?

Dessutom är jag inte alls lika imponerad av, eller övertygad om, reglernas heliga känslighet. Spelet är inte alls så känsligt - man har ju en levande DM som kan kompensera efterhand.

Och dessutom är jag väldigt skeptisk mot tanken på att man automatiskt och okritiskt ska ta in varje ny bok allteftersom WotC släpper dem.

Om det är något som skapar obalans så är det tilläggsböcker. Jag är övertygad om att kraftkrypet ("power creep") gör spelet mycket sämre än vad ett par väl valda husregler (som specifikt avser att förbättra spelet för en viss spelgrupp) gör, om bara den som husreglar vet någorlunda vad han eller hon pysslar med. :gremsmile:
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,867
Location
Stockholm
DarkMystic said:
Tycker att räcker att man spelar så dnd ska spelas... Funkar bra och så spelar man enligt visionen istället för för hopkok som kommer funka sämre för varje bok som kommer ut.
Men just half hp (åtminstone som vår grupp implementerade det) funkade lekande lätt – och påverkas inte alls av tilläggsböckers vara eller icke vara.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
Jarl said:
Är det så att det kanske, på Heroic, är bättre att dubbla skadan istället?
Nackdelen med dubbel skada är ju att du inte längre kan slå dina tärningar och direkt se resultatet. Du måste alltid lägga till "å så gånger två, ja".

Det är väl främsta skälet till att dra ner på hp istället: en sådan ändring gör man ju bara en gång (eller iallafall en gång per level).

Om man verkligen vill spara in tid tror jag på varianten med maximerad skada.

Alltså att man inte slår sin skada utan helt enkelt använder maxvärdet.

Det sparar inte bara tid (färre tärningar ska rullas och summeras), det gör ju också hit pointsen mindre värda, vilket ju i praktiken är detsamma som att få färre av dem.

(Men mina spelare tvärvägrade prova; de ville slå sina tärningar till varje pris...)
 

morkbollen_UBBT

Warrior
Joined
12 Mar 2005
Messages
263
Location
Stockholm
Med andra ord, en viktig anledning till att minska på hit points (och därigenom göra spelet farligare) är att enskilda strider ska kunna klaras av snabbare.
Fast jag vet inte om spelet har blivit farligare, kanske mindre förlåtande om man gör misstag eller har oflyt, men vårt skäl till att köra halv hp är enbart för att speeda upp det hela och för att det är mer roligare att döda ner saker snabbt.

Min egen åsikt, men det är väldigt frustrerande att försöka döda en liten kobolt med 30 hp. Tycker dom borde använda sig mer av minions, men halv hp fungerar ganska bra.

Men den blir snabbt bättre.

Jag tycker spelet erbjuder alltför billig helning.

(Ni har väl en Leader i er grupp?)
Ja, men jag skrev det mest med tanke på att han frågade om just låga levlar. Ett par gånger har det varit ett problem med att heals har tagit slut, trots två leaders. Dock skulle det nog inte vara ett problem på våran nuvarande levlar, eftersom vi nu har många möjligheter till att hela.

Nu vet jag inte hur du menar här...
Second wind är ju en central företeelse i 4th edition!? Det är ju den som gör att 4E skiljer sig från tidigare upplagor såtillvida att alla kan hela sig; att det inte bara är Clericen som står för all helning?

Om ni inte brukar era second winds förklarar det förvisso varför ni upplever spelet som snålt med helning, men...
Jo, eftersom hp är halverade så kan det vara för farligt att använda sin second wind istället för att försöka ta ner fienden.

Eftersom på låga levlar har leaders typ enbart sin standard heal och de flesta classer saknar bra skydd eller self-heals. Detta försvinner runt level 6, men som jag sa ovan så svarade jag på frågan om hur halv hp fungerar på låga levlar.
 

morkbollen_UBBT

Warrior
Joined
12 Mar 2005
Messages
263
Location
Stockholm
Tycker att räcker att man spelar så dnd ska spelas... Funkar bra och så spelar man enligt visionen istället för för hopkok som kommer funka sämre för varje bok som kommer ut.
Vet inte om du enbart syftar på half hp regeln eller hur vi spelar. Som sagt så ville vi köra det som ett brädspel snarare än ett rollspel, vilket fungerat väldigt bra. Så klart kanske det inte fungerar för alla grupper eller med alla nya böcker, men vi kör enbart med players 1&2 och har inget behov att köra med fler just nu. Det är ju ett brädspel, så de satta reglerna är de som gäller.

D&D fungerar säkert bra för många så som det är, det fungerade bara inte för oss(vi har provat), men som vi kör nu fungerar perfekt för oss.
 
Top