Nekromanti Fråga om högre insikt

AnVili

Warrior
Joined
1 Dec 2003
Messages
246
Hur använder ni taupernas högre insikt/ Hur är den tänka att funka? Säg att en taup ska försöka gömma sig från en indrivare som letar efter honom. Han använder färdigheten gömma och slår 10 men hade behövt slå 12 då indrivaren är skicklig på sitt jobb. Vad får spelaren som spelar taupen för information nu? Får han reda på att indrivaren slog 12? Eller får han bara reda på att han misslyckades med att gömma sig och kan välja att använda högre insikt? Samma sak när det är en fast satt svårighet på något. Får spelaren reda på exakt vad svårigheten på slaget är efter han slagit eller bara att han misslyckas?
 
Joined
19 Oct 2017
Messages
5
Vi använder den på detta sätt du får lägga till hur många tärningar du vill en efter en men du får inte veta resultatet av ditt slag tills du har sagt "Jag är nöjd med resultatet på mina tärningar". Om spelledaren är lite för ivrig med att berätta resultatet så blir det att det resultatet står även om du ville lägga till tärningar för du skulle övertyga en viktig NPC att göra något eller något.
 
Joined
19 Oct 2017
Messages
5
Och du får inte reda på svårigheten på slaget innan du slår..hjälper ju inte om du vet svårigheten på något sätt. (Mystiker är det första jag tänker på)
 

Kaigon

Helmgast
Joined
14 Mar 2001
Messages
732
Location
Göteborg
Jag har nästan alltid kört med öppna svårighetsgrader och öppna resultat på motståndsslag (och även om man inte säger rakt ut hur många tärningar en motståndare slår så görs sällan något för att faktiskt dölja det). Det har gjort det lättare för spelare att bedöma om de vill lägga Fokus eller inte.

I ditt exempel ovan hade vi nog enkelt konstaterat att spelaren slog 10 och motståndet fick 12 och därmed misslyckat. Det är då upp till spelaren att föra in mekaniken för Högre insikt innan spelledaren kommit för långt i att berätta vad misslyckandet fick för effekt.
 

AnVili

Warrior
Joined
1 Dec 2003
Messages
246
Tack för svaren.

Kaigon;n301984 said:
Jag har nästan alltid kört med öppna svårighetsgrader och öppna resultat på motståndsslag (och även om man inte säger rakt ut hur många tärningar en motståndare slår så görs sällan något för att faktiskt dölja det). Det har gjort det lättare för spelare att bedöma om de vill lägga Fokus eller inte.
Det är så här vi har kört innan. När vi bytte SL så tolkade han det som att du bara får reda på om du lyckas eller inte. Så tyckte det var intressant att kolla hur andra använder den.
 

Rhodryn

Hero
Joined
23 Sep 2013
Messages
977
*mumlar något om att vad han kommer skriva är antagligen totalt onödigt, för han antar de flesta rollspelare redan känner till och/eller använder vad han kommer skriva... men trots det så känner han att han måste skriva om det ändå, för att få det ur systemet så han inte sitter och tänker på det hela kvällen* XD

När min grupp spelade så har jag för mig att vi skiftade mellan öppna, dolda, och "totalt dolda", slag.

Där vilket som användes berodde helt och hållet på om tärningslaget i sig (oavsätt om det lyckades eller misslyckades) skulle avslöja något för oss spelare som det inte var tänkt att vi skulle veta.

- - -
Öppna slag var när våran vetskap om slaget i sig, och ibland resultatet, inte hade någon betydelse igentligen. Händelsen, slaget, och resultatet, kunde ju fortfarande vara oerhört viktiga... men vetskapen om slaget skulle inte förändra spelarnas sätt att handera situationen. Oftast handlar detta om de mer fysiska handlingarna som t.ex klättra, hoppa, mm... men även andra typer av slag kunde hamna här beroende på omständigheter.

- - -
Dolda slag (men där vi kände till vad som slogs för) var när vetskapen om slaget inte hade betydelse, medan resultatet i sig var väldigt viktigt. För resultatet utav slaget i sig kunde "avslöja något" för oss som spelare som det inte var tänkt att vi skulle veta, specielt inte om våran karaktär faktiskt misslyckades med slaget. För oss handlade detta oftast om informations insammlande typer utav grejer som söka, spåra, "kunskap om X", men även ibland sådant som att gömma sig, mm.

- - -
"Totalt dolda" slagen var där SL aldrig berättade för oss om vad det var han plötsligt slog för bakom sin SL skärm, åtminstone inte tills det var meningen att vi skulle veta något om det. Oftast så hade han skrivet upp någonstans om vissa väl utvalda färdigheter och attributer från våra karaktärer, så han inte behövde fråga "Vad har du på X färdighet/attribut/övrigt?". För bara frågan om det kan avslöja för spelarna att något var på gång, åtminstone innan det var meningen att vi skulle få veta att något var på gång i alla fall.

Jag menar... ta Eon IV's "Vaksamhet", eller Drakar och Demoners färdighet "Upptäcka fara"... bara frågan "Vad har du/ni på Vaksamhet/Upptäcka fara?" kan eventuelt (medvetet så som omedvetet) förändra hur spelarna skulle ta sig igenom de kommande minutrarna innan händelsen når punkten där Vaksamhet/Upptäcka fara faktiskt spelade sin roll i scenariot.

Våran SL använde också "tekniken" utav att slå många totalt dolda "falska" tärnings slag bakom sin SL skärm... för om en SL endast slår sådana här slag när det är dags, så vet ju spelarna redan då att något är på gång... men om endast 1 utav 10-20+ sådana slag faktiskt har betydelse, så blir man som spelare van vid att inte "överreagera" när SL sträcker sig efter sina tärningar. XD
 
Top