Nekromanti Fråga om Förflyttning i jakt med vagn

Enshadi

Warrior
Joined
11 Aug 2003
Messages
381
Location
Göteborg
I kapitlet om de nya Jaktreglerna står det att en vagns Förflyttning är den långsammaste hästens Snabbhetx2+Temperamentbonus samt ett avdrag för vilken typ av vagn som används. Mer specifikt kring detta avdrag kommer i kommande boken Amerika 1876. Då jag inte känner att jag orkar vänta på Amerika 1876 innan jag prövar jaktreglerna med vagn skulle jag vilja ha ett schablonvärde att använda som avdrag för vagnarna (gärna officiellt).

Just nu har jag inte boken tillgänglig för tillfället utan bara pdf:en så vet inte om det står olika.
 

Enshadi

Warrior
Joined
11 Aug 2003
Messages
381
Location
Göteborg
I brist på officiella svar. Någon som har en tanke?

I Regelboken s182 står att en vagns Förflyttning på det sämsta dragdjurets Förflyttning minus en kostnad beroende på vagn (vilket preciseras i Amerika 1876), Har man fler än en häst ökar den Förflyttningen med +2 för en extra häst, +4 för ett fyrspann, +6 för ett sexspann. Denna bonus går maximalt upp till den sämsta hästens Förflyttning. Till detta tillkommer minus med 1 för var 50 kg överbelastning..

Frågan är alltså lämpligt minus för vagnar? Finns i nuläget buggyvagn, prärieskonare, fraktvagn och diligens. Skulle -6 kännas för kraftigt? Någon som har någon tanke.
 

Inkognito

Swordsman
Joined
10 Aug 2012
Messages
736
Jag läste runt lite och normal hastighet verkar ha legat runt 7 km/h. Detta var ju dock över längre sträckor, i maklig takt där man inte ville trötta ut hästarna.
Toppfarten verkar kunna bli rätt hög om bara vikten på vagnen (och antal passagerare/gods) är i balans med antalet hästar som drar. Underlaget spelar såklart än större roll än vid ritt utan vagn.

Den här diskussionen såg ut att ge trovärdiga input:
https://answers.yahoo.com/question/index?qid=20080329092143AA32k0M
 

Enshadi

Warrior
Joined
11 Aug 2003
Messages
381
Location
Göteborg
Hittade också den posten och som du säger ger den en bra beskrivning av hur långt man tar sig i timmen. Men i en jaktsituation blir det ju annorlunda. Såvida man inte använder samma modifikation där jaktfart (gallop) är 10x resefart (skritt). 70km/h blir dock alldeles för fort. Tror en häst snarare kommer upp i 40-50 km/h utan förspänd vagn.

Det är jäkligt lurigt faktiskt. Enligt boken s159 rör sig hästarna utan vagn också kring 6-8 km/h i skritt. Svårt att komma på lämpliga regler själv. Irriterande då det finns så mycket fullständiga regler om jakt och förflyttning men att några regler skjutits upp i framtiden. Vagnjakt får helt enkelt improviseras. Vagnar får också redan stora minus på grund av terrängen så kanske behöver man inte modda ned Förflyttningen alltför mycket. Vagnens vikt som påverkan går åtminstone lätt att räkna ut.
 

Inkognito

Swordsman
Joined
10 Aug 2012
Messages
736
Jag tror att vikten och terrängen är de stora faktorerna på hastighetsbegränsning. Är det raksträcka och en lätt vagn spänd bakom hästen borde det inte påverka mer än att ha en ryttare på ryggen (kanske snarare mindre?)
Jag spekulerar fritt nu! :)

Manöverförmågan blir såklart sämre och det kan ju ha betydelse i ett jaktscenario, men återigen beror det ju mkt på terrängen.

Tills reglerna kommer skulle jag nog ge modifikationer i stil med de du föreslog, upp till -6 alltså. Dock inte baserat på vagnarnas vikt (denna fakror tas ju redan med!) utan mer på vagnens utformning. Fjädring, stålförstärkta hjul, fyra stabila hjul istället för två, etc. En diligens är ju mer byggd för snabba transporter än en hövagn menar jag (och prärieskonarna har jag läst var riktigt obekväma åk)
 
Top