Nekromanti fråga om caster levels

Jaak

Warrior
Joined
17 Aug 2001
Messages
281
Location
sthlm
säg att jag är en level 20 wizard och skall göra ett par linser som aktiverar magi true seeing när man uttalar ett kommando ord en gång om dagen... betalar jag då för alla mina caster levels eller bara de 11 som behövs eftersom de andra inte har någon effekt?

svara helst bara om du kan eller tror dig kunna svaret. tack på förhand
 

EchoFive

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
153
Location
Stockholm
Prylen har samma effekt som den caster level den är skapad med -- man kan välja att skapa en pryl med lägre caster level än ens maximala, en inte lägre än vad det krävs för att kasta besvärjelsen i fråga. Och om besvärjelsen inte avancerar med ens caster level, så är det ingen mening med att betala för en högre caster level än vad som behövs, nej.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Jag skulle bara vilja tillägga att riktlinjerna för priser på magiska föremål i DMGn är just det: riktlinjer. Det är oftast bättre att kolla på liknande föremål och se vad de kostar. I det här fallet skulle jag nog utgå från Gem of Seeing (för 75 kgp), dra av en del kostnad för att den bara kan användas en gång per dag, dra av lite kostnad till för att den tar upp en föremålsplats, och sedan lägga till en del för att man inte behöver hålla i den och så där (kan nog gå på ett ut med att den tar upp en föremålsplats).
 
Top