Nekromanti Fråga ang strid

Wolfbane

Veteran
Joined
24 Jun 2018
Messages
6
Testade spela det för fösta gången i helgen.

Dock är jag inte 100% klart om vi har striden rätt.
Då jag inte har boken hos mig kan jag inte läsa igenom för se om vi missat något.
Så ska skriva ett exempel, så om det är någon som har tid att gå igenom detalj av en enkel strid osv så vore jag tacksam.

Så när Ove ska anfalla Conny (X/Y)
Beskriv allt som händer när man avgör om X träffar Y
(Så skippa förflyttning, förmågor, initiativ, mängd skada osv, då det inte är frågan.)

************************Strid 1 Spelare mot Spelare************************

Exempel: Spelare Ove
Träffsäker: 14
Kvick 16 (+1 från Exceptionellt Karaktärsdrag)
Smidig Medeltung rustning (-1)
Smidig Sköld: Targ (+2)
= 17 Försvar ( 16-1+2 )


Exempel: Spelare Conny
Träffsäker: 15
Kvick 13
Något 2hansvapen så använder inte sköld.
= 13 Försvar




************************ Strid 2 - Spelare mot SLP ************************

Exempel: Spelare Ove
Träffsäker: 14
Kvick 16 (+1 från Exceptionellt Karaktärsdrag)
Smidig Medeltung rustning (-1)
Smidig Sköld: Targ (+2)
= 17 Försvar ( 16-1+2 )


Exempel: SLP Conny
Träffsäker: 15
Kvick 13
Något 2hansvapen så använder inte sköld.
= 13 Försvar




************************ Strid 3 - SLP mot Spelare ************************

Exempel: SLP Ove
Träffsäker: 14
Kvick 16 (+1 från Exceptionellt Karaktärsdrag)
Smidig Medeltung rustning (-1)
Smidig Sköld: Targ (+2)
= 17 Försvar ( 16-1+2 )


Exempel: Spelare Conny
Träffsäker: 15
Kvick 13
Något 2hansvapen så använder inte sköld.
= 13 Försvar




************************ Strid 3 - SLP mot SLP ************************

Exempel: SLP Ove
Träffsäker: 14
Kvick 16 (+1 från Exceptionellt Karaktärsdrag)
Smidig Medeltung rustning (-1)
Smidig Sköld: Targ (+2)
= 17 Försvar ( 16-1+2 )


Exempel: SLP Conny
Träffsäker: 15
Kvick 13
Något 2hansvapen så använder inte sköld.
= 13 Försvar

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -



Tackar
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,149
Strid 1: Ove har högst Kvick och anfaller först. Han lyckas med attacken på 14 och under. Lyckas han måste Conny slå sitt försvar på 13 eller under för att inte bli träffad. Sedan är det Connys tur. 15 eller under är lyckat anfall men Ove kan hoppa undan på 17 eller lägre.

Strid 2: Ove anfaller fortfarande först. Hans Träffsäker modifieras med -3 eftersom SLP-Conny har 13 i Försvar. Slår Ove 11 eller lägre träffar han och gör skada. I samma runda modifieras hans Försvar med -5 och han måste slå 12 eller lägre för att inte bli träffad.

Strid 3: Conny slår ett Försvarsslag som är modifierat med -4 (9 eller lägre). Därefter slår han Träffsäker modifierat med -7 (8 eller lägre).

Strid 4: Är det viktigt vem som vinner, slår någon av spelarna för SLP-Ove och för SLP-Conny. Men oftast baseras det på hur det går för spelarna. Vinner de sina strider, så vinner även allierade SLP och vice versa. Fast som SL kanske man ändå vill låta den allierade SLP:n vinna, trots att spelarna förlorar, så att han kan hjälpa dem vända striden.
 

LordXaras

Veteran
Joined
6 May 2015
Messages
148
Rangertheman;n286779 said:
Strid 1: Ove har högst Kvick och anfaller först. Han lyckas med attacken på 14 och under. Lyckas han måste Conny slå sitt försvar på 13 eller under för att inte bli träffad. Sedan är det Connys tur. 15 eller under är lyckat anfall men Ove kan hoppa undan på 17 eller lägre.
Personligen sköter jag Spelare mot Spelare genom att den karaktären som är aktiv slår Attack modifierat av Försvar, precis som mot en SLP.

Så Ove slår Attack<-Connys försvar. Träffar han så slår han skada och Conny slår sin rustningstärning.

Sedan slår Conny Attack<-Oves försvar.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,149
LordXaras;n286784 said:
Personligen sköter jag Spelare mot Spelare genom att den karaktären som är aktiv slår Attack modifierat av Försvar, precis som mot en SLP.

Så Ove slår Attack<-Connys försvar. Träffar han så slår han skada och Conny slår sin rustningstärning.

Sedan slår Conny Attack<-Oves försvar.
Ja, det snabbar ju upp striden en del, men jag som spelare hade nog känt mig lite lurad om jag inte fick en chans att försvara mig. Tror jag åtminstone. Vi har inte haft några spelare mot spelare-strider överhuvudtaget, varken när jag har varit SL eller spelare.
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,367
Dock borde väl Conny bara ha 11 i Försvar eftersom rustningen ger -2?
 

LordXaras

Veteran
Joined
6 May 2015
Messages
148
Rangertheman;n286788 said:
Ja, det snabbar ju upp striden en del, men jag som spelare hade nog känt mig lite lurad om jag inte fick en chans att försvara mig. Tror jag åtminstone. Vi har inte haft några spelare mot spelare-strider överhuvudtaget, varken när jag har varit SL eller spelare.
Men om båda spelarna har hyfsat Försvar och varje attack måste klara både ett attackslag och ett försvarsslag så kommer spelarna bara stå där och svinga i luften förgäves. Om båda spelarna har 10 i attack och försvar så är det 50% att träffa om man slår ett modifierat slag och 25% att träffa om spelarna slår både attack och försvar.

Spelarens försvar räknas in i attackslaget, så du har ju en chans att försvara dig - det är bara det att din chans att försvara dig ligger i motspelarens tärningsslag.

Om spelarna hellre slår för att försvara sig än att slå för att attackera så är det bara att vända på slagen. Försvar<-Attack.
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,367
LordXaras;n286784 said:
Personligen sköter jag Spelare mot Spelare genom att den karaktären som är aktiv slår Attack modifierat av Försvar, precis som mot en SLP.

Så Ove slår Attack<-Connys försvar. Träffar han så slår han skada och Conny slår sin rustningstärning.

Sedan slår Conny Attack<-Oves försvar.

Såhär löser vi det också. Det känns som det följer resten av regelmekaniken smidigast.
 

Wolfbane

Veteran
Joined
24 Jun 2018
Messages
6
Paal;n286791 said:
Dock borde väl Conny bara ha 11 i Försvar eftersom rustningen ger -2?

Jo det borde han haft. Men jag gjorde Copy paste och glömde tydligen ändra det, så nu i efterhand får jag gå in och editera att han inte har någon rustning alls så hans försvarsvärde fortfarande stämmer med det vad folkethar svarat, så i framtiden om någon som har samma fråga inte får felaktig information.

Tack för svaren.
 
Top