Nekromanti Fråga angående upphovsrätt

Morningstar

Veteran
Joined
16 Sep 2002
Messages
14
Location
Växjö
Hej.

Det är en sak som jag undrar över, och som jag hoppas få lite klarhet i. Det är nämligen så att jag och en kompis håller på att skissa på lite tips och riktlinjer för att spela i Terry Pratchets Diskworld. Alltså vi gör ingen fullständig regelbok, utan små regeländringar, tips och riktlinjer som kan kombineras med de flesta fantasyrollspel. Om man nu vill lägga ut detta på internet för gratis nedladdning, måste man då ha nåt slags tillstånd från antingen Terry Pratchet eller förlaget han skriver för?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Om man nu vill lägga ut detta på internet för gratis nedladdning, måste man då ha nåt slags tillstånd från antingen Terry Pratchet eller förlaget han skriver för?"

Ja, i och med att du använder hans varumärke. Dessutom har redan Steve Jackson Games betalat en massa dyra pengar för licensen till sin Discworld Roleplaying Game (nytryck av GURPS Discworld), så jag kan tänka mig att de också blir lite sura om ni slänger ut en gratis produkt baserat på det.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,922
Location
The Culture
Annan fråga angående upphovsrätt

Krille, eftersom du har koll på upphovsrättsjuridik och sånt. Jag har en fråga som inte har någonting alls med frågan i trådens inledning att göra:
Jag har för mig att det är tillåtet att använda utdrag ur ett litterärt verk, till exempel ett stycke ur en bok, eller en ruta/omslag ur en serietidning i recensionssyfte. Har jag rätt?

/tobias
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Annan fråga angående upphovsrätt

"Jag har för mig att det är tillåtet att använda utdrag ur ett litterärt verk, till exempel ett stycke ur en bok, eller en ruta/omslag ur en serietidning i recensionssyfte. Har jag rätt?"

Detta täcks av citaträtten. Du har rätt att använda citat (även bildcitat) på ett sådant sätt att det belyser eller förstärker något i ditt eget verk, till exempel en recension, en avhandling eller något liknande. Detta ska dock ske "enligt god sed" och "icke missbrukas".

"God sed" omfattar bland annat att citatet ska vara korrekt, dvs även med felstavningar, vilka möjligen kan markeras med parentesen (sic!) som säger att det är källan som har gjort felet och att du har tagit med det. "Sic" är latin och betyder ungefär "så". Exempel på detta skulle kunna vara "Elefnten (sic!) mullrade fram genom snårskogen". Förkortningar ska tydligt markeras, och om något hänvisas till med pronomen ("han sade att") och det inte framgår av sammanhanget vad pronomenet hänsyftar till så kan pronomenet bytas ut mot hänvisningen inom klammer ("[Krille] sade att").

"Icke missbrukas" innebär att du inte får använda citat istället för ditt eget verk. Citatet är till för att förstärka och belysa ditt eget verk, inte för att ersätta ditt eget arbete. I en avhandling kan du till exempel använda ett citat för att lägga fram en annan forskares tes för att sedan bestrida den eller använda tesen för att förstärka din egen. I en recension kan du använda citat för att exemplifiera författaren, men du får inte ersätta vad du själv skriver med citatet.
 

[HSM]

Warrior
Joined
21 May 2000
Messages
350
Som Krille skriver nedan så har de säkert något emot det om det är en fullfjädrad rollspelsprodukt ni tänker lansera, men om det är som jag misstänker, "house rules" det handlar om så tror jag att ni kan vara lugna. Nätet kryllar av sådant till både det ena och det andra. Att Pratchett eller Steve Jackson Games skulle ta illa upp är mycket tveksamt.

En bra idé kan dock vara att någonstans i det ni publicerar skriva vem som egentligen innehar rättigheterna.

Hans
 
Top